Page 123 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 123

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 7.   KURUMUN 2019 YILINDA ÜLKEMİZE KATMA DEĞERİ

                 7.1   ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM
                      YÖNTEMLERİ

                 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun  5 inci maddesine göre Kurumumuz;
                 idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum
                 ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete
                 uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla
                 görevlidir.
                 Bu çerçevede Kurumumuz; idarenin aldığı kararlar sonucunda mağdur olduğunu iddia
                 eden bireylerin şikâyetlerini inceleyerek, haklı olduğu tespit edilenlerin mağduriyetlerinin
                 giderilmesine aracı olmaktadır. Bu şekilde Kamu Denetçiliği Kurumu, vatandaşa hizmet
                 amacıyla kurulmuş bulunan kamu kurum ve kuruluşlarının farklı bir şekilde denetimini
                 sağlayarak önemli bir kamu hizmetini yerine getirmektedir. Denetim birimlerince
                 kendi sorumluluk alanında bulunan kamu kurum ve kuruluşları, görev alanları ve
                 mevzuatlarıyla sınırlı olarak denetime tabi tutulmakta iken, Kamu Denetçiliği Kurumu;
                 birey ve idare ilişkilerini her yönüyle incelemekte, hukukilik yanında, hakkaniyet
                 ilkesini de gözeterek önemli bir boşluğu doldurmaktadır.

                 “Vatandaşın halinden anlayan” bir anlayışla hareket eden Kamu Denetçiliği Kurumu;
                 çok kolay başvuru yöntemleri belirleyerek, bireylerin adalete kolay ve hızlı bir şekilde
                 erişmesine imkan sağlamıştır. Gerçek ve tüzel kişiler posta, e-posta, mektup, dilekçe
                 vb. her türlü yazılı iletişim yoluyla Kurumumuza başvurabildiği gibi, telefonla da
                 ulaşıp derdini anlatabilmekte, müracaatını yapabilmektedir. Başvuru için 6328 sayılı
                 Kanununun 17 nci maddesinde sayılan şartlar, her vatandaşımızın kolayca anlayıp
                 yerine  getirebileceği  şekilde  belirlenmiştir.  Öte  yandan  Kanunun  20  nci  maddesi
                 hükmü gereğince başvuru ile ilgili incelemenin 6 ay içerisinde sonuçlandırılıyor olması
                 “adalete hızlı erişim” ifadesinin net bir yansımasıdır.

                 Kuruma yapılan başvurularda gerekli ön inceleme yapılarak öncelikle uzlaşma yoluyla
                 çözüm alternatifleri düşünülmekte, idare ile başvuran arasında arabuluculuk yapılarak
                 çözüm yolları aranmaktadır. Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanması
                 İlişkin  Yönetmelikte “dostane çözüm” olarak adlandırılan bu yöntem; gerçekten de
                 sorun çözmede son derece etkili, hızlı ve sonuç alıcı bir yol olarak karşımıza çıkmaktadır.
                 Kurumun ikna gücüne dayalı arabulucu ve uzlaştırıcı özellikleri bu kararlarda iyice
                 hissedilmektedir.
                 Öte yandan Kurumumuza yapılan başvurulardan idari başvuru yolu tüketilmeden yapıldığı
                 anlaşılanlar; değerlendirilmesi ve gereği için ilgili kurumlara gönderilmekte, şikâyet
                 başvurusunun kurumlarına doğrudan yapılmış bir başvuru olarak değerlendirilmesi ve
                 sonucundan başvuru sahibine ve Kurumumuza bilgi verilmesi istenmektedir. Başvurana
                 ise cevabın tebliği tarihinden veya 60 gün içinde cevap verilmediği takdirde bu



             122 2019 YILLIK RAPOR
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128