Page 123 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 123
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
7. KURUMUN 2019 YILINDA ÜLKEMİZE KATMA DEĞERİ
7.1 ADALETE KOLAY, HIZLI ERİŞİM İLE DOSTANE ÇÖZÜM
YÖNTEMLERİ
6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 5 inci maddesine göre Kurumumuz;
idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum
ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde, hukuka ve hakkaniyete
uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye önerilerde bulunmakla
görevlidir.
Bu çerçevede Kurumumuz; idarenin aldığı kararlar sonucunda mağdur olduğunu iddia
eden bireylerin şikâyetlerini inceleyerek, haklı olduğu tespit edilenlerin mağduriyetlerinin
giderilmesine aracı olmaktadır. Bu şekilde Kamu Denetçiliği Kurumu, vatandaşa hizmet
amacıyla kurulmuş bulunan kamu kurum ve kuruluşlarının farklı bir şekilde denetimini
sağlayarak önemli bir kamu hizmetini yerine getirmektedir. Denetim birimlerince
kendi sorumluluk alanında bulunan kamu kurum ve kuruluşları, görev alanları ve
mevzuatlarıyla sınırlı olarak denetime tabi tutulmakta iken, Kamu Denetçiliği Kurumu;
birey ve idare ilişkilerini her yönüyle incelemekte, hukukilik yanında, hakkaniyet
ilkesini de gözeterek önemli bir boşluğu doldurmaktadır.
“Vatandaşın halinden anlayan” bir anlayışla hareket eden Kamu Denetçiliği Kurumu;
çok kolay başvuru yöntemleri belirleyerek, bireylerin adalete kolay ve hızlı bir şekilde
erişmesine imkan sağlamıştır. Gerçek ve tüzel kişiler posta, e-posta, mektup, dilekçe
vb. her türlü yazılı iletişim yoluyla Kurumumuza başvurabildiği gibi, telefonla da
ulaşıp derdini anlatabilmekte, müracaatını yapabilmektedir. Başvuru için 6328 sayılı
Kanununun 17 nci maddesinde sayılan şartlar, her vatandaşımızın kolayca anlayıp
yerine getirebileceği şekilde belirlenmiştir. Öte yandan Kanunun 20 nci maddesi
hükmü gereğince başvuru ile ilgili incelemenin 6 ay içerisinde sonuçlandırılıyor olması
“adalete hızlı erişim” ifadesinin net bir yansımasıdır.
Kuruma yapılan başvurularda gerekli ön inceleme yapılarak öncelikle uzlaşma yoluyla
çözüm alternatifleri düşünülmekte, idare ile başvuran arasında arabuluculuk yapılarak
çözüm yolları aranmaktadır. Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanması
İlişkin Yönetmelikte “dostane çözüm” olarak adlandırılan bu yöntem; gerçekten de
sorun çözmede son derece etkili, hızlı ve sonuç alıcı bir yol olarak karşımıza çıkmaktadır.
Kurumun ikna gücüne dayalı arabulucu ve uzlaştırıcı özellikleri bu kararlarda iyice
hissedilmektedir.
Öte yandan Kurumumuza yapılan başvurulardan idari başvuru yolu tüketilmeden yapıldığı
anlaşılanlar; değerlendirilmesi ve gereği için ilgili kurumlara gönderilmekte, şikâyet
başvurusunun kurumlarına doğrudan yapılmış bir başvuru olarak değerlendirilmesi ve
sonucundan başvuru sahibine ve Kurumumuza bilgi verilmesi istenmektedir. Başvurana
ise cevabın tebliği tarihinden veya 60 gün içinde cevap verilmediği takdirde bu
122 2019 YILLIK RAPOR