Page 171 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 171
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
bir kamu hizmeti olduğu; tüm kamu hizmetlerinde olduğu gibi ÖSYM tarafından
sunulan sınav hizmetlerinin yürütülmesinde de hizmetin yürütülmesi ile temel hak ve
özgürlüklerin kullanılması arasında adil bir dengenin gözetilmesinin gerektiği; somut
olayda güçlü birtakım neden ve gerekçeler olmaksızın bilgi ve belgelere adayların
erişiminin kısıtlanmasının, kurulmak istenen adil dengenin idare lehine bozulduğu
anlamına geldiği; 2014 yılından itibaren açık uçlu sorularla uygulanan Ortopedi ve
Travmatoloji Anabilim Dalı dâhil yaklaşık 15 Anabilim Dalına ait sınav sorularının
kamuoyuna ve adaylara açıklanmaması uygulamasının adaylar arasında eşitliğe uygun
bir yaklaşım olarak da kabul edilemeyeceği; nitekim ÖSYM’nin, misyon, vizyon
ve temel değerlerine bakıldığında, herkes için adil, güvenilir ve hesap verilebilir,
uluslararası standartlarda faaliyet yürüten bir sınav merkezi olma istek ve arzusunda
olduğunun görülebileceği; bu ideal durumun ancak ÖSYM tarafından yapılan tüm
sınavlarda sınav süreçlerinin her aşamasında herkese eşit bir şekilde, şeffaf, temel insan
hak ve özgürlüklerine uygun hizmet sunulmasıyla mümkün olabileceği; dolayısıyla
bahse konu uygulamanın hakkaniyete aykırı olduğu kanaatine varılmıştır.
Başvuranın iddiaları, ilgili idarenin açıklamaları, konuyla ilgili mevzuat hükümleri
ile dosya kapsamındaki bilgi ve belgeler birlikte değerlendirildiğinde; Ortopedi ve
Travmatoloji Anabilim Dalının Yan Dal Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavı gibi açık uçlu
sorular sorularak gerçekleştirilen YDUS’ların soru ve cevaplarının, çoktan seçmeli
sorular sorularak gerçekleştirilen diğer YDUS’larda olduğu gibi adayların erişimine
açılması hususunda Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığına Tavsiyede
70
Bulunulmasına karar verilmiştir.
Sürekli İşçi Kadrosuna Geçişin Sağlanması
Başvuran, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığında ek ders ücreti karşılığında çalışmakta
olduğunu, 2017 Mart ayında “Aile Sosyal Destek Programı” alımları için yapmış
olduğu başvurusu sonucunda 24/11/2017 tarihinde 5 inci yedek olarak kazandığını,
sigorta girişi 11/12/2017 tarihinde yapıldığı için İstanbul Aile ve Sosyal Politikalar
İl Müdürlüğü tarafından işçi kadrosuna geçiş talebinin reddedildiğini belirterek
mağduriyetinin giderilmesini talep etmiştir.
Yapılan değerlendirme neticesinde, 04/12/2017 tarihinde çalışıyor olma koşulunu
sağlamaması nedeniyle başvuranın işçi kadrosuna geçiş talebinin reddedilmesine yönelik
idari işlemde hukuka aykırı bir yön bulunmadığı; ancak ülke genelinde yapılan hizmet
alım sürecinin diğer illerde 04/12/2017 tarihinden önce tamamlanmasına ve işe başlama
tarihinin ihale dokümanında 01/06/2017 olarak belirlenmesine rağmen bu tarihten altı
aydan fazla bir süre geçtikten sonra asil personelin işe başlatılmasının geciktiği; buna
bağlı olarak da yedek personelin 11/12/2017 tarihinde işe başlatılması ve daha sonra
geç başladığı gerekçesiyle işçi kadrosuna geçiş talebinin reddedilmesine yönelik işlemin
hakkaniyete aykırı bir sonuç doğurduğu kanaatine varılmıştır.
70 2018/16030 numaralı başvuru hakkında verilen 17/05/2019 tarihli Tavsiye Kararı
170 2019 YILLIK RAPOR