Page 29 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 29
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
düzenledik. Bunlardan "Hayvan Hakları Çözüm Çalıştayı" ile "Ombudsmanlığın Dünü,
Bugünü ve Yarını Çalıştayının" sonuçlarını kitap haline getirerek yayımladık.
İdareyle, yüksek yargı organlarının başkanlarıyla, Cumhurbaşkanlığı kurullarıyla yakın
ilişki ve iş birliği içerisinde olduk. Bakan yardımcıları ile 3 ayrı toplantıda bir araya geldik.
Cumhurbaşkanlığı Hukuk Politikaları Kurulu üyeleri ile bir araya gelerek çalışmalar
hakkında karşılıklı görüş alışverişinde bulunduk. Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı
ve Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile görüşmeler gerçekleştirdik. Anayasa
Mahkemesi Başkanı, Yargıtay Başkanı, Danıştay Başkanı ve Sayıştay Başkanı ile görüşmeler
gerçekleştirerek özellikle yargının iş yükünün hafifletilmesi için yapılabilecek hususlar
hakkında istişarede bulunduk. Yüksek Seçim Kurulu ile temasa geçtik ve çalışmalar
hakkında görüş alışverişinde bulunduk. OHAL Komisyonu ile sürekli temaslarda bulunarak
çalışmalar hakkında bilgi aldık ve çalışmalar hakkında kendilerine destek verdik. Kamu
kurum ve kuruluşlarının genel müdürleri ve kurum başkanları ile bir araya geldik. 13
No.lu Cumhurbaşkanlığı Genelgesinde yer alan "sorunların hızlı ve ilk başvuru yerinde
çözülmesi" talimatı çerçevesinde iyi yönetim ilkelerinin yerleşmesi yönünde kamu
hizmetleri kapsamında arz ettiği önem ile Kurumumuzun idarenin iyi yönetim ilkeleri
bağlamında denetim rolü hakkında karşılıklı istişarelerde bulunduk.
60 ülkeden 200’e yakın ombudsman ve insan hakları savunucularının katıldığı ve
“İyi Yönetim İlkeleri” temasını konu alan “2. İstanbul Uluslararası Ombudsmanlık
Konferansını” Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla
düzenledik.
Yaptığımız bu faaliyetlerin etkisiyle 2019 yılında şikâyet başvuru sayımız 20.968’e ulaştı. 7
yıllık süreçte yapılan toplam başvuru sayısı ise 80.535 olarak gerçekleşti. 2019 yılında
verdiğimiz karar sayısı 21.170 oldu.
Kurumumuzun öne çıkan yönlerinden en önemlisi şikâyetleri hızlı ve dostane yollarla
çözüme kavuşturmaktır. Kurumumuz idare ile vatandaş arasında bir uzlaşı köprüsü
oluşturarak tavsiye kararına gerek kalmaksızın sorunlara çözüm bulmakta ve vatandaşın
“adalete hızlı erişiminin” gerçekleştirilmesine katkı sağlamaktadır. Bu kapsamda 2019
yılında 2.707 adet başvuruyu kısa sürede dostane yollarla çözüme kavuşturduk.
Dünyada ombudsmanlık kurumlarının en zayıf yönlerinde birisi nitelikli başvuru
alamamaktır. Kurum olarak yaptığımız faaliyetlerin etkisiyle şikâyet başvuru sayısının yanı
sıra nitelikli başvuru sayısında da önemli bir mesafe katetmiş bulunmaktayız. Nitelikli
başvuru sayısının artması başvuruların dostane çözümünü kolaylaştırmakta ve aynı zamanda
tavsiye kararı sayılarına da yansımaktadır. Nitekim 2013-2017 yılları arasındaki 5 yıllık
dönemde Kurumumuzca toplam 792 adet tavsiye kararı verilmişken, 2018 yılında 5 yılın
toplamından daha çok tavsiye kararı verilerek tavsiye kararı sayısı 946 olarak gerçekleşmiştir.
2019 yılında da verilen tavsiye kararı sayısında ciddi bir artış olmuş ve bu sayı 1.270’e
ulaşmıştır.
Tavsiye kararlarımıza uyum oranı ise, 2013 yılında %20’lerde iken; 2017 yılında %65’e,
2018 yılında %70’e, 2019 yılında ise %75’e yükselmiştir.
28 2019 YILLIK RAPOR