Page 30 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 30
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuza yapılan nitelikli başvuru sayısındaki artışın başka bir yansıması da kabul
edilebilir başvuru sayısındaki artıştır. Kurum olarak 2019 yılında sonuçlandırdığımız
21.170 başvurunun 4.870 adedi kabul edilebilir nitelikte olarak değerlendirilmiştir.
Bu oran %23’e tekabül etmektedir. Avrupa’daki ombudsmanlık kurumlarında bu oran
ortalama %10 civarındadır.
Yine 2019 yılında sorunu olan vatandaşlar ile yüz yüze veya telefonla gerçekleştirdiğimiz
yaklaşık 107.899 görüşme sonucunda onlara hukuki yardımda bulunduk, yol gösterdik,
sıkıntısına veya derdine çözüm bulmaya çalıştık.
Kurum olarak 2019 yılında verdiğimiz 21.170 karar ve 107.899 kişiye sağlanan hukuki
yardım, yol gösterme faaliyetleri sonucunda insanı merkeze alan, şeffaf ve hesap
verebilir bir idarenin güçlenmesine katkı sağladık. Bunların yanı sıra geniş kitleleri
ilgilendiren kararlarımızla idare aleyhine açılacak on binlerce davayı önleyerek yargının da iş
yükünün azaltılmasına önemli katkılar sağladık. KDK olarak beş yılda bir yapılan seçimler
dışında vatandaşın devlet yönetimine aktif katılımını sağlayarak doğrudan demokrasinin
bir aracı olduk.
Toplumun temeli, toplumsal barışın temeli; “adalettir.” İdarenin, Devletin kapısına gelen
herkesin, hakkına ulaşacağından; onu elde edeceğinden emin olması gerekir. Bu kapıya
gelen herkesin saygın bir muameleye muhatap olması gerekir. Her bir vatandaşımızın
muhatap olduğu kurumdan ayrılırken memnuniyetle ayrılması gerekir.
Malumunuz olduğu üzere Kurumumuz iyi yönetim ilkeleri denetimiyle “vatandaş dostu”
bir anlayışın idari mekanizmaya yerleşmesini, hizmetin icrasında temel hak ve hürriyetlerin
korunarak hukukun üstünlüğünün tam anlamıyla sağlanmasını ve iyi yönetim ilkelerinin
kamu yönetimi aktörlerince benimsenerek iş ve işlemlerde temel alınmasını sağlamaya
çalışmaktadır. Özellikle Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemine de geçilmesiyle birlikte
halkın kamu hizmetlerinden hızlı ve sorunsuz yararlanması, bürokrasinin azaltılması,
hizmetlerde katılımın ve kalitenin artırılması ve sunulan hizmetlerde bir aksama olması
durumunda etkin hak arama yollarının kullanılmasını teminen idarelere yol göstermek
ve vatandaşa da haklarını hatırlatmak amacıyla, 2019 yılında Kurum olarak “İyi Yönetim
İlkeleri Rehberi” hazırlayarak Türkçe ve İngilizce versiyonunu yayımladık. Bu rehberle aynı
zamanda kamu personeline yaptıkları görevin milletin bir emaneti olduğunu bir kez daha
hatırlatarak, vatandaşa karşı nezaketli davranmayı, yardımsever ve vatandaşla iş birliği içinde
sorununun en hızlı şekilde çözümlenmesinin önemini vurguladık.
Aile toplumsal sürekliliği sağlayan ve toplumsal değerlerin korunmasında da oldukça önemli
olan bir unsurdur. Uluslararası sözleşmeler de aileyi toplumun temeli olarak görmekte ve
çocuğun sağlıklı gelişimi için doğal ortam olarak aileyi öngörmektedir. Mutlu ve huzurlu bir
toplum, o toplumdaki mutlu ve huzurlu ailelere ve bu ailelerde çocukların iyi yetiştirilmesine
bağlıdır. Kurumumuza boşanma sonrası çocuklarla kişisel ilişki tesisi ile çocuk tesliminde
yaşanan sorunlar ve yoksulluk nafakasının uygulanmasından kaynaklı sorunlarla ilgili çok
sayıda başvuru yapılmıştır. Bu kapsamda toplumsal yapıdaki değişim ve dönüşüme cevap
veremediği görülen aileye yönelik bazı mevzuat ve uygulamaların günün ihtiyaçlarına uygun
olarak yeniden düzenlenmesi amacıyla boşanma sonrasında çocukla kişisel ilişki tesisinde
ve çocuk tesliminde yaşanan sorunlar penceresinden bakılarak ve odağına “çocuğun
2019 YILLIK RAPOR 29