Page 15 - KDK
P. 15
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
1.1 2020 YILI ÖZETİ
12.12.2019 tarihinde Çin‘in Wuhan kentinde COVID-19 olarak adlandırılan bulaşıcı
bir salgın hastalık kısa sürede tüm dünyayı sararak İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra
insanlığın en büyük imtihanı olmuştur. İnsanlık, salgının etkisiyle, okulların kapandığı,
sokağa çıkma kısıtlamalarının uygulandığı, ülke içi ve dışı seyahatlerin ertelendiği
kısacası hayatın her alanında yeni bir yaşam tarzıyla tanışmıştır.
KDK, salgın sürecinde vatandaşla devlet arasında köprü vazifesi görerek mücadeleye
katkı vermiştir. Bu kapsamda, Kurumumuz hazırladığı özel raporun yanı sıra kendisine
gelen başvuruları hızlı bir şekilde çözüme kavuşturmuştur.
Kurumumuz özellikle son yıllar başta olmak üzere oluşturduğu kurumsal stratejisi ve
çalışma prensipleriyle;
- Etkin bir hak arama yolu olarak bireylerin Kuruma kolay erişebilmesi ve başta
dostane çözüm yolları denenerek bireylerin adalete hızlı erişiminin sağlanması,
- İdareye yaptığı tavsiyeler ve özel raporlarıyla insanı merkeze alan, şeffaf, tarafsız, eşit
muamelede bulunan ve hesap verebilir bir idare anlayışının yerleşmesi,
- Hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını benimseyen ve güvence altına alan kişi
haklarına saygılı bir idare anlayışının en üst düzeyde yerleşmesi,
- Hak arama kültürünün yaygınlaşmasına katkı sağlayarak, haklarının bilincinde
olan bireylerin yetişmesi, alternatif uyuşmazlık yollarının etkin kullanılması ve
toplumdaki haklar kültürünün kökleşmesine
katkı sağlamaktadır.
Kurumumuz 2013 yılında faaliyete geçen ve henüz 8 yılını dolduran genç bir kurumdur.
Bu süre içerisinde Kurumun kamuoyu ve idareler nezdinde farkındalığının artırılması ile
sorun çözme yeteneğinin gelişmesinde önemli mesafeler kaydedilmiştir. Ayrıca Kurum
bu süreçte kurumsallaşmasını tamamlamış ve şikâyetlerin etkin ve hızlı çözümü için iş
süreçlerini oluşturmuştur.
KDK 8 yıllık süreçte, bir hak arama ve insan hakları Kurumu olarak aldığı başvuru
sayısı, bu başvurularla ilgili hızlı bir şekilde verdiği kararlar, toplumun önemli sorunları
hakkında hazırladığı özel raporlar, çalıştaylar ve yüz binlerce vatandaşımızı ilgilendiren
sorunlara getirdiği çözümler ile Türkiye’nin genç ve dinamik bir Kurumu olmuştur.
Şikâyet başvuru sayıları Kurumun bilinirliğinin artmasıyla yıllık 5500’lerden 90.000’e
ulaşmıştır. Nitelikli başvuru sayısının artmasıyla birlikte tavsiye karar sayılarımızda çok
ciddi artışlar yaşanmıştır. Kurumun idareler nezdinde bilinirliğinin artması, TBMM
desteği ve kurumsal çalışmalarımızla tavsiye kararı uyum oranı %20’den % 77’lere
yükselmiştir. Dostane çözüm yöntemiyle başvuruların çok önemli bir bölümü hızlı
bir şekilde çözüme kavuşturulmuştur. İyi yönetim ilkelerine dikkat çeken ve mevzuat
değişikliği içeren önerilerimiz ile geniş kitleleri ilgilendiren tavsiye kararlarımız ile
yargının iş yükünün de büyük ölçüde azaltılmasına katkı sağlanmıştır.
14 2020 YILLIK RAPOR