Page 196 - KDK
P. 196
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
borcunu ekonomik kaynak yokluğunu ileri sürerek makul sürede ifa etmekten
kaçınamayacağı, bunun adil yargılanma hakkının ihlali sonucunu doğuracağına yönelik
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Anayasa Mahkemesinin yerleşik içtihatları, söz
konusu yargı kararının gecikmeli yapılmasının hizmet kusuru olduğu ve Anayasa’nın
125. maddesinde belirtilen “İdarenin, kendi eylem ve işlemlerinden doğan zararı da
ödemekle yükümlüdür.” hükmü gereğince; idare tarafından mahkeme kararının gereği
gibi ifa edilmemesinin hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı kanaati ile söz konusu
mahkeme kararının yerine getirilmesine yönelik makul sürede işlem tesisi için Samsun
1
Valiliğine Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
7.1.2. Aile Birliği Mazereti ile Tayin
Başvuran, İçişleri Bakanlığına bağlı Jandarma Genel Komutanlığı Jandarma ve Sahil
Güvenlik Akademisi Başkanlığı bünyesinde Veri Hazırlama Kontrol İşletmeni (VHKİ)
olarak çalıştığını, aile birliğinin sağlanması için yer değiştirme talebinde bulunduğunu,
eşinin Karabük Belediyesinde sözleşmeli mühendis olarak görev yaptığını ve başka bir
ilde Belediyenin teşkilatının olmaması nedeniyle farklı bir ile atamasının bulunmadığını,
bu sebeple aile birlik ve bütünlüğünü sağlamak için Karabük iline tayin dilekçesi
verdiğini ancak idare tarafından reddedildiğini, Karabük ilinde VHKİ kadrosunda
görevli bir kişi ile yer değiştirme talebinde bulunduğunu ancak talebinin atamaya yetkili
birime dahi gönderilmeyip reddedildiğini belirterek, ilgili mevzuat hükümlerine göre
gereğinin yapılmasını talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde, Anayasa'nın 41'nci maddesinin
birinci ve ikinci fıkralarında “Aile, Türk toplumunun temelidir ve eşler arasında eşitliğe
dayanır. Devlet, ailenin huzur ve refahı ile özellikle ananın ve çocukların korunması
ve aile planlamasının öğretimi ile uygulanmasını sağlamak için gerekli tedbirleri
alır, teşkilatı kurar.” hükümleri düzenlenmiştir. Anayasa'nın 41'nci maddesi ailenin
birliğinin, refah ve huzurunun korunmasının toplum ve devlet için taşıdığı öneme
istinaden, anılan hükümle birlikte devlete (aile birliğini korumak için) gerekli tedbirleri
alma yükümlülüğünü getirmiştir. Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinin temel
amacı aile bireylerini bir arada tutmak suretiyle ailenin ve dolayısı ile toplumun huzur
ve mutluluğunu devam ettirmek ve bu yolla çalışanları ailevi kaygılardan uzak tutarak
kamu hizmetlerini verimli, etkin ve sağlıklı bir biçimde yürütmeleri için gerekli ortamı
sağlamak olduğu açıktır. Bu nedenlerle, gerek Anayasa, gerekse de ilgili diğer mevzuat
ile korunması emredilen aile birliği mazereti göz ardı edilemeyeceğinden; idarenin bu
konuda olumlu bir işlem tesis etmesinin hakkaniyete ve belirtilen ilkelere uygun olacağı
değerlendirilerek, başvuru içeriği, somut durum ve olgular ile idarenin cevap yazısı,
Anayasa'nın 41'inci, 657 sayılı Kanun'un 76'ncı ve Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığında Görevli Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle
Atanmalarına İlişkin Yönetmeliğin ilgili maddelerindeki düzenlemeler çerçevesinde
yapılan değerlendirme ve hakkaniyet ilkesi gereğince; başvuranın mazereti dikkate
alınarak makul bir zaman içinde tayin talebinin yerine getirilmesi için Jandarma Genel
2
Komutanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
1 2020/7339 numaralı başvuru hakkında verilen 02.10.2020 tarihli Tavsiye Kararı
2 2020/4570 numaralı başvuru hakkında verilen 27.08.2020 tarihli Tavsiye Kararı
2020 YILLIK RAPOR 195