Page 200 - KDK
P. 200
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
kullanmalarına ilişkin esas ve usulleri düzenlemek amacıyla 4982 sayılı Bilgi Edinme
Hakkı Kanunu çıkarmıştır.
Kanunun temel amacı açısından serbesti kural olmakla birlikte, 4982 sayılı Kanun'un
4. bölümünde bilgi edinme hakkının sınırları düzenlenmiş ve 13 adet istisnaya
yer verilmiştir. Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu (BEDK) söz konusu hususu
22.06.2005 tarihli ve 2005/476 Karar sayılı kararında; “…4982 sayılı Bilgi Edinme
Hakkı Kanunu’nun 4’üncü maddesinin 1’inci fıkrası “Herkes bilgi edinme hakkına sahiptir”
hükmünü amirdir. Bu hükme göre bilgi edinme hakkının başvuru yoluyla kullanılabilmesi
için ilgililik şartı aranmamaktadır. 4982 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinin 1’inci fıkrası ise
“Kurum ve kuruluşlar, bu Kanunda yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi
başvuranların yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru
sonuçlandırmak üzere, gerekli idarî ve teknik tedbirleri almakla yükümlüdürler.” hükmünü
amirdir. Dolayısıyla 4982 sayılı Kanun kapsamındaki bir bilgi edinme başvurusu ancak
yine bu Kanun’un getirdiği bir istisnaya dayanılarak reddedilebilir.” şeklinde belirtmiştir.
4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince kurum ve kuruluşlar, bazı istisnalar
dışında, sahip oldukları kayıtlarda yer alan bu Kanun kapsamındaki her türlü veriyi,
yine bu Kanun kapsamındaki yazılı, basılı veya çoğaltılmış dosya, evrak, kitap, dergi,
broşür, etüt, mektup, program, talimat, kroki, plân, film, fotoğraf, teyp ve video
kaseti, harita, elektronik ortamda kaydedilen her türlü bilgi, haber ve veri taşıyıcılarını
başvuranların yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını etkin, süratli
ve doğru sonuçlandırmak üzere, gerekli idarî ve teknik tedbirleri almakla yükümlü
kılınmıştır. Ayrıca bilgi edinme başvurusunun, başvurulan kurum ve kuruluşların
ellerinde bulunan veya görevleri gereği bulunması gereken bilgi veya belgelere ilişkin
olması gerektiği, kurum ve kuruluşların, ayrı veya özel bir çalışma, araştırma, inceleme
ya da analiz neticesinde oluşturulabilecek türden bir bilgi veya belge için yapılacak
başvurulara olumsuz cevap verebileceği öngörülmüştür.
Diğer yandan 4982 sayılı Kanun'da, devlet sırrına ilişkin bilgi veya belgeler, ülkenin
ekonomik çıkarlarına ilişkin bilgi veya belgeler, istihbarata ilişkin bilgi veya belgeler,
idarî soruşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler, adlî soruşturma ve kovuşturmaya
ilişkin bilgi veya belgeler, özel hayatın gizliliği ilkesini ihlal edecek bilgi ve belgeler,
haberleşmenin gizliliği esasını ihlâl edecek bilgi veya belgeler, kurum içi düzenlemeler
ile tavsiye ve mütalaa taleplerinin bilgi edinme hakkının istisnaları olarak düzenlendiği
görülmektedir.
7.1.8. Bilgi Edinme Talebi
Başvuran, 17.11.2019 tarihinde www.acikkapi.gov.tr adresi üzerinden, Elazığ
Valiliğinden Gaziantep Bölge İdare Mahkemesi Birinci İdari Dava Dairesinin
19.03.2019 tarihli kararı uyarınca yeniden düzenlenen ön inceleme raporunun tasdikli
suretlerinin tarafına gönderilmesini talep ettiğini, Elazığ Valiliği İl İdare Kurulu
Müdürlüğünün 22.11.2019 tarihli yazısı ekinde mahkeme kararı ile ön inceleme
raporunun gönderildiğini, ancak raporun ekinde yer aldığı ifade edilen ve raporun
2020 YILLIK RAPOR 199