Page 200 - KDK
P. 200

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kullanmalarına ilişkin esas ve usulleri düzenlemek amacıyla 4982 sayılı Bilgi Edinme
               Hakkı Kanunu çıkarmıştır.

               Kanunun temel amacı açısından serbesti kural olmakla birlikte, 4982 sayılı Kanun'un
               4.  bölümünde  bilgi  edinme  hakkının  sınırları  düzenlenmiş  ve  13  adet  istisnaya
               yer verilmiştir. Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu (BEDK) söz konusu hususu
               22.06.2005 tarihli ve 2005/476 Karar sayılı kararında;  “…4982 sayılı Bilgi Edinme
               Hakkı Kanunu’nun 4’üncü maddesinin 1’inci fıkrası “Herkes bilgi edinme hakkına sahiptir”
               hükmünü amirdir. Bu hükme göre bilgi edinme hakkının başvuru yoluyla kullanılabilmesi
               için ilgililik şartı aranmamaktadır. 4982 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinin 1’inci fıkrası ise
               “Kurum ve kuruluşlar, bu Kanunda yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi
               başvuranların yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru
               sonuçlandırmak üzere, gerekli idarî ve teknik tedbirleri almakla yükümlüdürler.” hükmünü
               amirdir. Dolayısıyla 4982 sayılı Kanun kapsamındaki bir bilgi edinme başvurusu ancak
               yine bu Kanun’un getirdiği bir istisnaya dayanılarak reddedilebilir.” şeklinde belirtmiştir.
               4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu gereğince kurum ve kuruluşlar, bazı istisnalar
               dışında, sahip oldukları kayıtlarda yer alan bu Kanun kapsamındaki her türlü veriyi,
               yine bu Kanun kapsamındaki yazılı, basılı veya çoğaltılmış dosya, evrak, kitap, dergi,
               broşür,  etüt,  mektup,  program, talimat,  kroki,  plân,  film,  fotoğraf,  teyp  ve video
               kaseti, harita, elektronik ortamda kaydedilen her türlü bilgi, haber ve veri taşıyıcılarını
               başvuranların yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını etkin, süratli
               ve doğru sonuçlandırmak üzere, gerekli idarî ve teknik tedbirleri almakla yükümlü
               kılınmıştır. Ayrıca bilgi edinme başvurusunun, başvurulan kurum ve kuruluşların
               ellerinde bulunan veya görevleri gereği bulunması gereken bilgi veya belgelere ilişkin
               olması gerektiği, kurum ve kuruluşların, ayrı veya özel bir çalışma, araştırma, inceleme
               ya da analiz neticesinde oluşturulabilecek türden bir bilgi veya belge için yapılacak
               başvurulara olumsuz cevap verebileceği öngörülmüştür.
               Diğer yandan 4982 sayılı Kanun'da, devlet sırrına ilişkin bilgi veya belgeler, ülkenin
               ekonomik çıkarlarına ilişkin bilgi veya belgeler, istihbarata ilişkin bilgi veya belgeler,
               idarî soruşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler, adlî soruşturma ve kovuşturmaya
               ilişkin  bilgi veya  belgeler, özel  hayatın  gizliliği ilkesini ihlal edecek bilgi ve belgeler,
               haberleşmenin gizliliği esasını ihlâl edecek bilgi veya belgeler, kurum içi düzenlemeler
               ile tavsiye ve mütalaa taleplerinin bilgi edinme hakkının istisnaları olarak düzenlendiği
               görülmektedir.
               7.1.8. Bilgi Edinme Talebi

               Başvuran, 17.11.2019 tarihinde www.acikkapi.gov.tr adresi üzerinden, Elazığ
               Valiliğinden Gaziantep Bölge İdare Mahkemesi Birinci İdari Dava Dairesinin
               19.03.2019 tarihli kararı uyarınca yeniden düzenlenen ön inceleme raporunun tasdikli
               suretlerinin tarafına gönderilmesini talep ettiğini, Elazığ  Valiliği İl İdare Kurulu
               Müdürlüğünün  22.11.2019  tarihli  yazısı  ekinde  mahkeme  kararı ile  ön  inceleme
               raporunun gönderildiğini, ancak raporun ekinde yer aldığı ifade edilen ve raporun



                                                                        2020 YILLIK RAPOR  199
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205