Page 199 - KDK
P. 199
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ailesi, eşi ve 6 yaşındaki oğlunun Uşak ilinde ikamet ettiğini, maddi olanakları
elvermediğinden ailesinin kendisini yeteri kadar ziyarete gelemediğini beyan ederek,
naklinin ailesinin ikametinde bulunan ve kardeşinin de barındırılmakta olduğu Uşak E
Tipi Kapalı Ceza İnfaz Kurumuna gerçekleştirilmesini Kurumumuzdan talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde, hükümlülerin ailelerine yakın ceza
infaz kurumunda barındırılmaları, ceza infaz kurumlarının kapasitesi ve hükümlülerin
yerleştirilmelerinde dikkat edilmesi gereken diğer hususlar nedeniyle maddi olarak her
zaman uygun olmadığı, başvuranın talep ettiği ailesine yakın ceza infaz kurumlarının
ise kapasitesinin oldukça dolu olduğu ve COVID-19 salgını nedeniyle alınan tedbirler
kapsamında hükümlü ve tutukluların nakillerinin geçici olarak durdurulduğu hususları
göz önünde bulundurulduğunda, başvuranın nakil talebinin reddedilmesinin hukuka
ve hakkaniyete uygun olduğu, bununla birlikte başvuranın nakil koşullarını taşıması
kaydıyla (disiplin cezası almamış olması ya da kaldırılmış olması / nakil giderlerini
peşin ödemeyi kabul etmeleri gibi) başvuranın nakil talep ettiği ceza infaz kurumlarının
halihazırda kapasitelerinin üzerinde dolu olması nedeni ile nakli sağlanamamış olsa da
nakil talep edilen kurumlarda boşalma olması yahut ailesine daha yakın illerde durumuna
uygun ve kapasitesi müsait kurumların bulunması durumunda, COVID-19 salgını
kapsamında alınan tedbirlerin kaldırılmasını takiben, nakil taleplerinin idarece yeniden
değerlendirilmesi gerektiği kanaatine varılarak başvuranın talep ettiği kuruma nakledilmesi
talebinin reddine, diğer yandan COVID-19 salgını kapsamında alınan tedbirlerin
kaldırılmasını takiben, başvuranın nakil koşullarını taşıması kaydıyla, talep ettiği kurumda
boşalma olması yahut ailesine daha yakın illerde durumuna uygun ve kapasitesi müsait
infaz kurumlarının bulunması durumunda nakil talebinin yeniden değerlendirilmesi
5
hususunda Adalet Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
7.1.7. Bilgi Edinme Hakkı ve Dilekçe Hakkının Kullanımının Engellenmesi
Bilgi edinme hakkı, kendisi ile doğrudan ilgisi olsun ya da olmasın bireylerin, idarenin
elinde mevcut olan bilgileri talep edebilmesi ve elde edilebilmesi hakkıdır. Bu anlamda,
söz konusu ilke, bireyler ile devlet arasında güvene dayalı bir ilişki kurulmasında ve
idarenin şeffaflığının sağlanmasında oldukça önemli bir yere sahiptir. Bilgi edinme
hakkı, hak arama özgürlüğünün dolayısıyla hukuk devleti ilkesinin ön koşulu olduğu
gibi, şeffaflık ve hesap verebilirliğin de temini için gereklidir.
Anayasa'nın 74. maddesinde; herkesin, bilgi edinme hakkına sahip olduğu belirtilerek
bilgi edinme hakkı ayrıca ve açıkça güvence altına almıştır. Söz konusu madde genel bir
düzenleme olup hakkın sınırı konusunda ayrıca bir düzenleme içermemektedir. Ancak
elbette ki, söz konusu hak da mutlak bir hak değildir. Dolayısı ile hakkın Anayasa
madde 13 kapsamında belli bazı kısıtlamalara tabi tutulması hayatın olağan akışına
aykırı olmayacaktır. Nitekim yasa koyucu da demokratik ve şeffaf yönetimin gereği
olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerine uygun olarak kişilerin bilgi edinme hakkını
5 2020/86427 numaralı başvuru hakkında verilen 19.11.2020 tarihli Kısmen Red, Kısmen Tavsiye Kararı
198 2020 YILLIK RAPOR