Page 43 - KDK
P. 43

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




                 Bilindiği üzere “hukuki güvenlik” ve “belirlilik” ilkeleri, Anayasa'nın 2’nci maddesinde
                 yer alan hukuk devletinin temel ilkelerini oluşturmaktadır. Anayasa Mahkemesi kararında
                 ifade edildiği üzere Belirlilik İlkesi, yasal düzenlemelerin hem kişiler hem de idare yönünden
                 herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir
                 olması ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı koruyucu önlem içermesi de
                 gereklidir. Belirlilik ilkesi, hukuksal güvenlikle bağlantılı olup birey hangi somut eylem ve olguya
                 hangi hukuksal yaptırımın veya sonucun bağlandığını, bunların hangi müdahale yetkisini
                 doğurduğunu bilmelidir. Birey ancak bu durumda kendisine düşen yükümlülükleri öngörebilir
                 ve davranışlarını belirler. Hukuk güvenliği, normların öngörülebilir olmasını, bireylerin
                 tüm eylem ve işlemlerinde devlete güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerde bu
                 güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını gerekli kılar. (Anayasa Mahkemesinin
                 18/01/2018 tarih ve E.2017/129, K.2018/6 sayılı Kararı)
                 Anayasada öngörülen temel hak ve hürriyetlerin kullanılması ve insan haklarının insan
                 hayatına egemen kılınması için Devlet, bireylerin hukuka olan inançlarını ve güvenlerini
                 korumakla yükümlüdür. Bireyin devlete güven duyması, ancak hukuki güvenliğin sağlandığı
                 bir hukuk devleti düzeninde mümkün olabileceğinden dünyanın pek çok ülkesinde olduğu
                 gibi ülkemizde de Kamu Denetçiliği Kurumu tesis edilmiştir.

                 Zira günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayışında idarelerden sadece
                 hukuka uygun hareket etmeleri değil; aynı zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun
                 işlem tesis etmeleri beklenmektedir. Bu bağlamda idareler kamu hizmeti verirken, hukuk
                 devletinin bir gereği olan, “hesap verilebilirlik”, “öngörülebilirlik” ve “belirlilik” ilkelerini
                 de  göz önünde bulundurmak  ve bu  ilkelere  uygun  hareket etmek zorundadır.  Kamu
                 Denetçiliği Kurumu da, anlaşmazlık konusu olan kötü yönetim uygulamalarını verdiği
                 karar ve raporları ortaya koymakta, gerektiğinde bu raporların kamuoyu ile paylaşarak kötü
                 yönetime sebep idare üzerinde anlaşmazlığı düzeltmesi için baskı oluşturmaktadır.

                 Anayasal güvenceye sahip olan ve Anayasa’nın “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine
                 başvurma hakkı” başlıklı 74’üncü maddesinde; “... Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine
                 başvurma hakkına sahiptir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak kurulan
                 Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri” incelemekle görevlendirilen
                 Kamu Denetçiliği Kurumu, 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ile kurulması
                 sonrasında verdiği kararlar, hazırladığı özel raporlar ve iyi yönetim ilkeleri, insan hakları,
                 kişilerin hak arama kültürlerinin artırılması konusundaki farkındalık çalışmaları sonucunda
                 giderek güçlenmiş ve idareler ile vatandaş nezdinde kabul görmüştür.
                 Kamu Denetçisi (Ombudsman) ise, günden güne gittikçe büyüyen ve karmaşık bir yapı
                 haline  gelen  kamu  idaresinin  uygulamalarını  insan  hak  ve  özgürlükleri  bağlamında  ele
                 alarak kararlarında idarelere yol gösterici ve iyileştirici bir yaklaşıma yer vermiş bu suretle
                 vatandaşın sorununu çözmüş ve iyi yönetim ilkelerinin gelişmesine katkı sağlamıştır.
                 Denetçiliğimizin görev alanında bulunan mahalli idarelerin özellikle belediyelerin
                 yürüttükleri hizmetlere ilişkin olarak yapılan şikâyetlerde tavsiye kararları, dostane çözüm



              42 2020 YILLIK RAPOR
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48