Page 44 - KDK
P. 44
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
kararları ve hatta dostane çözümü öneren gönderme kararları ile vatandaşın mağduriyetini
çözmek için ısrarlı bir gayret gösterilmiş ve başarıya ulaşılmıştır.
Vatandaşın idareye başvuru yolunu tüketmeden gerçekleştirdiği başvurularda idareye
‘Gönderme Kararı’ verilerek, dostane çözüm yolu teşvik edilmiş ve böylece pek çok dosyada
daha sonra yeni bir şikâyete gerek kalkmaksızın başvurucunun sorunun çözülmesine imkân
sağlanmıştır. Kurumumuz, görev alanına girmeyen başvuruları doğrudan incelememek
yerine, yapıcı bir tavır sergileyerek başvurunun niteliğine göre başvurucuları sorunlarını
çözebilecek mercilere yönlendirmekte, gerekli durumlarda üstünlük alarak gerekli
girişimlerde bulunabilmektedir. Kurumun yasal mevzuatı uyarınca yetki alanında olmadığı
için ‘İncelenemezlik Kararı’ verdiği bazı durumlarda dahi, durumun gerektirmesi halinde
konu hakkında mevzuat boşluğu olup olmadığının tespiti, varsa değerlendirilmesi açısından
konu ilgili idarelere iletilmiş, ayrıca şikâyetçiye hangi makamlara başvurabileceği konusunda
yol göstermek suretiyle şikâyete konu uyuşmazlığın çözümüne katkı sağlanmıştır.
Denetçiliğimizin görev alanına giren işlemlere ilişkin şikâyetlerin çözümü noktasında
idarelerin verdiği cevaplarda, hukukun genel ilkeleri olan şeffaflık ve belirlilik ilkesine
uyulması gerekliliğine dikkate çekilmiştir. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyen idareler,
sorunun çözümü konusunda net bir süre ve tarih vermeleri gerektiği konusunda uyarılmıştır.
Kuruma müracaat eden vatandaşımızın sorunları çözülürken, demokratik seçimlerle iktidara
gelen belediyelerin seçilmiş organları üzerinde vesayet oluşturulmamasına ve idarelerin
herkese eşit işlem yapma yükümlüğüne özen gösterilmiştir.
Yine Denetçiliğimizin görev alanı içerisinde bulunan ve serbest piyasada, idarenin tekel
niteliğinde hizmet vermediği alanlarda faaliyet gösteren Ziraat Bankası, Halkbank, Vakıflar
Bankası, TÜRKSAT gibi kamu sermayeli kuruluşlar ile özel sermayeli banka ve özel sektör
kuruluşları arasında piyasaya müdahale etmemek adına ayrım yapılmamıştır. Buna karşın
başvurular ilgili kurumlara iletilerek ve başvuruculara müracaat edebileceği kurumlar
hakkında bilgi verilmiştir. Yasa uyarınca idare tanımı içerisinde yer almayan Türk Telekom
ve GSM şirketleri de dâhil kuruluşlar ile vatandaşlar arasında yaşanan sorunlar Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu gibi
Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar üzerinden incelenmiştir.
İdare tanımı içerisinde yer almadığı için Kurumumuz görev alanı içinde bulunmayan sigorta,
kargo, GSM ve internet hizmeti veren şirketler gibi özel sektör kuruluşları ile ilgili olarak,
sorun yaşayan vatandaşların Kurumumuza yaptıkları başvurulara ilişkin verilen kararlarda,
vatandaşlara hak arama yolları gösterilmiştir. Gerekli görülmesi halinde başvurular, müşteri
memnuniyeti çerçevesinde gereken değerlendirmenin yapılması için şikâyete konu edilen
kuruluşlara iletilmiş ve bu suretle vatandaşın sorunun çözülmesi sağlanmıştır.
Bu suretle Kamu Denetçiliği Kurumu olarak sahip olduğumuz sorumluluğun bilincinde
verdiğimiz kararlar ile vatandaşlarımızın hak arama bilincinin daha da artması ve
yaygınlaşması sağlanmış, vatandaşların idarelerle ve kuruluşlarla yaşadığı sorunları daha
etkin bir şekilde çözmeleri noktasında önemli bir katkı verilmiştir.
2020 YILLIK RAPOR 43