Page 44 - KDK
P. 44

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




               kararları ve hatta dostane çözümü öneren gönderme kararları ile vatandaşın mağduriyetini
               çözmek için ısrarlı bir gayret gösterilmiş ve başarıya ulaşılmıştır.

               Vatandaşın idareye başvuru yolunu tüketmeden gerçekleştirdiği başvurularda idareye
               ‘Gönderme Kararı’ verilerek, dostane çözüm yolu teşvik edilmiş ve böylece pek çok dosyada
               daha sonra yeni bir şikâyete gerek kalkmaksızın başvurucunun sorunun çözülmesine imkân
               sağlanmıştır. Kurumumuz, görev alanına girmeyen başvuruları doğrudan incelememek
               yerine, yapıcı bir tavır sergileyerek başvurunun niteliğine göre başvurucuları sorunlarını
               çözebilecek  mercilere  yönlendirmekte,  gerekli  durumlarda  üstünlük  alarak  gerekli
               girişimlerde bulunabilmektedir. Kurumun yasal mevzuatı uyarınca yetki alanında olmadığı
               için ‘İncelenemezlik Kararı’ verdiği bazı durumlarda dahi,  durumun gerektirmesi halinde
               konu hakkında mevzuat boşluğu olup olmadığının tespiti, varsa değerlendirilmesi açısından
               konu ilgili idarelere iletilmiş, ayrıca şikâyetçiye hangi makamlara başvurabileceği konusunda
               yol göstermek suretiyle şikâyete konu uyuşmazlığın çözümüne katkı sağlanmıştır.

               Denetçiliğimizin görev alanına giren işlemlere ilişkin şikâyetlerin çözümü noktasında
               idarelerin  verdiği  cevaplarda,  hukukun  genel  ilkeleri  olan  şeffaflık  ve  belirlilik  ilkesine
               uyulması  gerekliliğine  dikkate  çekilmiştir.  Bu  yükümlülüğü yerine  getirmeyen idareler,
               sorunun çözümü konusunda net bir süre ve tarih vermeleri gerektiği konusunda uyarılmıştır.
               Kuruma müracaat eden vatandaşımızın sorunları çözülürken, demokratik seçimlerle iktidara
               gelen belediyelerin seçilmiş organları üzerinde vesayet oluşturulmamasına ve idarelerin
               herkese eşit işlem yapma yükümlüğüne özen gösterilmiştir.
               Yine Denetçiliğimizin görev alanı içerisinde bulunan ve serbest piyasada, idarenin tekel
               niteliğinde hizmet vermediği alanlarda faaliyet gösteren Ziraat Bankası, Halkbank, Vakıflar
               Bankası, TÜRKSAT gibi kamu sermayeli kuruluşlar ile özel sermayeli banka ve özel sektör
               kuruluşları arasında piyasaya müdahale etmemek adına ayrım yapılmamıştır. Buna karşın
               başvurular ilgili kurumlara iletilerek ve başvuruculara müracaat edebileceği kurumlar
               hakkında bilgi verilmiştir. Yasa uyarınca idare tanımı içerisinde yer almayan Türk Telekom
               ve GSM şirketleri de dâhil kuruluşlar ile vatandaşlar arasında yaşanan sorunlar Bilgi
               Teknolojileri ve İletişim Kurumu ile Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu gibi
               Düzenleyici ve Denetleyici Kurumlar üzerinden incelenmiştir.
               İdare tanımı içerisinde yer almadığı için Kurumumuz görev alanı içinde bulunmayan sigorta,
               kargo, GSM ve internet hizmeti veren şirketler gibi özel sektör kuruluşları ile ilgili olarak,
               sorun yaşayan vatandaşların Kurumumuza yaptıkları başvurulara ilişkin verilen kararlarda,
               vatandaşlara hak arama yolları gösterilmiştir. Gerekli görülmesi halinde başvurular, müşteri
               memnuniyeti çerçevesinde gereken değerlendirmenin yapılması için şikâyete konu edilen
               kuruluşlara iletilmiş ve bu suretle vatandaşın sorunun çözülmesi sağlanmıştır.
               Bu suretle Kamu Denetçiliği Kurumu olarak sahip olduğumuz sorumluluğun bilincinde
               verdiğimiz  kararlar  ile vatandaşlarımızın  hak arama  bilincinin daha  da artması  ve
               yaygınlaşması sağlanmış, vatandaşların idarelerle ve kuruluşlarla yaşadığı sorunları daha
               etkin bir şekilde çözmeleri noktasında önemli bir katkı verilmiştir.



                                                                        2020 YILLIK RAPOR  43
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49