Page 95 - KDK
P. 95

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 anlaşılmıştır. Hazine ve Maliye Bakanı tarafından da bankaların, iş dünyasına ve
                 bireylere verdikleri dayanışma taahhütlerinin takipçisi olunacağı açıklanmıştır.

                 Bununla birlikte,  Bankaların bu tedbir paketlerini uygulamadığı ve alınan ekonomik
                 tedbirlere rağmen aksi yönde uygulamalar yaparak, salgın nedeniyle ekonomik olarak
                 zorda  olan  işletmeleri  daha  da  zorlayacak  uygulamalarda  bulunduklarına  yönelik
                 başvuruların gelmesi üzerine Kurumumuzca Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
                 Kurumu Başkanlığına (BDDK) hitaben 15.04.2020 tarihli bilgi istem yazısı yazılmıştır.
                 Anılan yazı üzerine BDDK tarafından Kurumumuza gönderilen 27.05.2020
                 tarihli  cevabi  yazıda;  salgının  ekonomik  etkilerinin  azaltılması amacıyla çok sayıda
                 önlem alındığı ve bunların gereğinin yerine getirilmesinin BDDK tarafından titizlikle
                 denetlendiği bildirilmiştir.
                 Sonuç olarak; COVID-19 salgınının tüm dünya gibi ülkemizi de etkilediği; söz konusu
                 tesirin en hafif şekilde atlatılabilmesi için gerekli tedbirlerin alındığı ve paketlerin
                 açıklandığı; bu kapsamda, Devlet ve onunla yakın ilişkide bulunan kamu bankalarının
                 önemli bir rol üstlendiği; özellikle ekonomik şartların düzenli bir seyre girmesinde
                 kamu bankalarının aktif bir şekilde çaba sarf ettiği; ancak anılan tedbirlerin bazılarının
                 uygulanması sırasında uyuşmazlıkların da gündeme gelebildiği görülmüştür.
                 Bu kapsamda; Kurumumuza yapılan başvurularda, koronavirüs COVID-19 salgınının
                 neden olduğu ekonomik tahribata karşı birçok ekonomik tedbir alındığı, bu kapsamda
                 sanayici, esnaf, ihracatçı, işçi ve işverenlere yönelik olarak; KOBİ ve esnaf destek paketi,
                 istihdamın devamına yönelik ekonomik yardım paketleri, üretimin ve tedarik zincirinin
                 devamına yönelik paketler, kredi ve kredi kartı taksit ve borçlarının ötelenmesi, düşük
                 gelir grubunda yer alan vatandaşlara kredi destek paketleri gibi tedbirlerin devreye
                 alındığı, ancak bazı bankaların söz konusu tedbir paketlerini uygulamadığı belirtilerek
                 mağduriyetlerin giderilmesi talep edilmiştir.
                 Başvuru konuları genel itibariyle, Kredi Garanti Fonu (KGF) destekli ticari kredi
                 taleplerinin yeterli limit bulunmaması nedeniyle reddedilmesi, bireysel temel ihtiyaç
                 kredisi başvurularına herhangi bir cevap verilmemesi veya talep edilen kredi tutarından
                 daha düşük meblağın tüketicinin kullanımına tahsis edilmesi, kredi paketlerinden
                 yararlanmak için herhangi bir kriter aranmayacağı söylenmesine rağmen kredi sicilinin
                 olumsuzluğu gibi kriterler öne sürülerek başvuruların reddedilmesi, bireysel temel
                 ihtiyaç kredisinin onaylanmasına rağmen banka tarafından kullandırılmaması, kredi
                 taksiti ötelemesi nedeniyle yüksek oranda faiz tahakkuk ettirilmesi hususlarında
                 yoğunlaşmaktadır.
                 Bu kapsamda, Kurumumuza 2020 yılında toplam 90.209 adet şikâyet başvuru yapılmış
                 olup, bunların 70.440 adedi salgın kapsamında verilen temel destek kredilerine ilişkin
                 başvurular olurken, 19.769 adedi ise diğer alanlarda gelen şikâyet başvurularıdır.






              94 2020 YILLIK RAPOR
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100