Page 95 - KDK
P. 95
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
anlaşılmıştır. Hazine ve Maliye Bakanı tarafından da bankaların, iş dünyasına ve
bireylere verdikleri dayanışma taahhütlerinin takipçisi olunacağı açıklanmıştır.
Bununla birlikte, Bankaların bu tedbir paketlerini uygulamadığı ve alınan ekonomik
tedbirlere rağmen aksi yönde uygulamalar yaparak, salgın nedeniyle ekonomik olarak
zorda olan işletmeleri daha da zorlayacak uygulamalarda bulunduklarına yönelik
başvuruların gelmesi üzerine Kurumumuzca Bankacılık Düzenleme ve Denetleme
Kurumu Başkanlığına (BDDK) hitaben 15.04.2020 tarihli bilgi istem yazısı yazılmıştır.
Anılan yazı üzerine BDDK tarafından Kurumumuza gönderilen 27.05.2020
tarihli cevabi yazıda; salgının ekonomik etkilerinin azaltılması amacıyla çok sayıda
önlem alındığı ve bunların gereğinin yerine getirilmesinin BDDK tarafından titizlikle
denetlendiği bildirilmiştir.
Sonuç olarak; COVID-19 salgınının tüm dünya gibi ülkemizi de etkilediği; söz konusu
tesirin en hafif şekilde atlatılabilmesi için gerekli tedbirlerin alındığı ve paketlerin
açıklandığı; bu kapsamda, Devlet ve onunla yakın ilişkide bulunan kamu bankalarının
önemli bir rol üstlendiği; özellikle ekonomik şartların düzenli bir seyre girmesinde
kamu bankalarının aktif bir şekilde çaba sarf ettiği; ancak anılan tedbirlerin bazılarının
uygulanması sırasında uyuşmazlıkların da gündeme gelebildiği görülmüştür.
Bu kapsamda; Kurumumuza yapılan başvurularda, koronavirüs COVID-19 salgınının
neden olduğu ekonomik tahribata karşı birçok ekonomik tedbir alındığı, bu kapsamda
sanayici, esnaf, ihracatçı, işçi ve işverenlere yönelik olarak; KOBİ ve esnaf destek paketi,
istihdamın devamına yönelik ekonomik yardım paketleri, üretimin ve tedarik zincirinin
devamına yönelik paketler, kredi ve kredi kartı taksit ve borçlarının ötelenmesi, düşük
gelir grubunda yer alan vatandaşlara kredi destek paketleri gibi tedbirlerin devreye
alındığı, ancak bazı bankaların söz konusu tedbir paketlerini uygulamadığı belirtilerek
mağduriyetlerin giderilmesi talep edilmiştir.
Başvuru konuları genel itibariyle, Kredi Garanti Fonu (KGF) destekli ticari kredi
taleplerinin yeterli limit bulunmaması nedeniyle reddedilmesi, bireysel temel ihtiyaç
kredisi başvurularına herhangi bir cevap verilmemesi veya talep edilen kredi tutarından
daha düşük meblağın tüketicinin kullanımına tahsis edilmesi, kredi paketlerinden
yararlanmak için herhangi bir kriter aranmayacağı söylenmesine rağmen kredi sicilinin
olumsuzluğu gibi kriterler öne sürülerek başvuruların reddedilmesi, bireysel temel
ihtiyaç kredisinin onaylanmasına rağmen banka tarafından kullandırılmaması, kredi
taksiti ötelemesi nedeniyle yüksek oranda faiz tahakkuk ettirilmesi hususlarında
yoğunlaşmaktadır.
Bu kapsamda, Kurumumuza 2020 yılında toplam 90.209 adet şikâyet başvuru yapılmış
olup, bunların 70.440 adedi salgın kapsamında verilen temel destek kredilerine ilişkin
başvurular olurken, 19.769 adedi ise diğer alanlarda gelen şikâyet başvurularıdır.
94 2020 YILLIK RAPOR