Page 119 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 119
BÖLÜM V
ÖNERİ VE TEDBİRLER
2010 yılında yapılan Anayasa değişikliği ile Anayasa’nın 74’üncü maddesinde yer alan hüküm
gereğince, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bağlı olarak idarenin işleyişiyle ilgili
şikâyetleri incelemek üzere 6328 sayılı Kanun ile kurulmuş olan Kurumumuzun;
Bir hak arama kurumu olarak Kurumumuza erişimin toplumun tüm kesimlerine yönelik daha
da kolaylaştırılması,
Dostane çözüm ve sulh mekanizmalarının daha da etkin kullanımını sağlayarak bireylerin
adalete masrafsız ve kolay erişebilmesinin sağlanılması,
Önleyici ve eğitici rolümüzü ön plana çıkararak idarelere rehberlik edilmesi ve toplumun
geniş kesimlerini etkileyen sorunlara daha fazla çözüm üretilmesi,
İyi yönetim ilkelerini ve insan haklarını önceleyen ve tam anlamıyla benimseyen idari
anlayışın kökleşmesi,
Toplumun tüm kesimlerinde bilinirlik düzeyimizi en üst seviyeye çıkararak, güven veren ve
tercih edilen alternatif bir hak arama mekanizması olarak yargının da iş yükünün azaltılması,
Güçlü bir kurumsal yapılanma ve yetkin personeliyle örnek bir işleyişe sahip olunması
prensipleriyle faaliyetini yürütmektedir.
Ükemizin en genç ve dinamik Kurumlarından birisi olan Kurumumuzun 2017-2021 yıllarında
uygulanan stratejik planında belirlenen hedeflere ilişkin gerçekleşmeleri değerlendirildiğinde; 2017-
2021 yıllarında toplam 106 adet performans göstergesinden 20 adedi makul düzeyde olmak üzere
tüm sorumlu olunan performans göstergeleri hedefin çok üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Kurum, geneli etkileyen vermiş olduğu tavsiye ve dostane çözüm kararları ve yayınladığı özel
raporlarla milyonlarca insanı derdine çözüm üretmiş ve sorunları giderilirken, Türkiye Büyük Millet
Meclisinden aldığı destek ve kurumsal çalışmalarla 2013 yılında %20’lerde olan tavsiye kararına
uyum oranımız 2021 yılında %79,50’ye ulaşmıştır. En köklü ombudsmanlık kurumlarında %80
civarında olan bu oran düşünüldüğünde 9 yıllık genç bir Kurum olan Kurumumuzun elde ettiği
başarı daha iyi ortaya konulabilmektedir.
Diğer yandan 2021 yılında sorunu olan vatandaşlar ile yüz yüze veya telefonla gerçekleştirilen
toplamda 125.028 görüşme sonucunda onlara hukuki yardımda bulunulmuş, kendilerine yol
gösterilmiş, sıkıntılarına veya dertlerine çözüm bulmaya çalışılmıştır.
Bu doğrultuda 2021 yılında;
“Hak arama kültürünün yaygınlaştırılması” başlığı altında; vatandaşla, üniversitelilerle
buluşmalar ve Kamu Kurumları ve STK’larla gerçekleştirilen faaliyetler kapsamında; Düzce,
Şırnak, Siirt, Batman, Diyarbakır, Samsun, Mardin, İzmir ve Aydın’da, Kahramanmaraş,
Adıyaman illerinde "Ombudsman Halkla Buluşuyor" ve İl çalışma ziyaretlerinde vatandaş,
STK, kanaat önderleri, muhtarlar ve ilin yöneticileri ile bir araya gelinmiş ve ‘Serbest Kürsü’
ile vatandaşlara idare ile yaşadıkları sorunlar hakkında konuşma imkânı verilmiş, göçmenlerin
yaşadıkları sorunlar ile gördükleri fiziksel ve psikolojik şiddeti araştırmak ve birtakım
temaslarda bulunmak Aydın ve İzmir’deki Geri Gönderme Merkezleri ziyaret edilmiş,
üniversite ombudsmanlık öğrenci kulüplerinin temsilcileri, Ankara’daki bazı liselerden
temsilci olarak lise öğrencileri, spor federasyonlarından bazı milli sporcular, bazı baro
117