Page 13 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 13
başvuranın hak kazanmış olduğu ancak idarece tesis edilmekten imtina edilen kadro değişikliği
talebinin yerine getirilerek mevcut kadrosunun 33/a statüsüne değiştirilmesini talep etmektedir.
Başvuranın mevcut 2547 sayılı Kanun’un 50/d maddesi statülü kadrosunun 33/a maddesine
uygun statüye değiştirilmesine ilişkin idarece kriterlerin belirlenmesi sonrasında, başvuranın şartları
haiz olup olmadığı değerlendirilerek, gerekli işlemin yapılması hususunda, Karadeniz Teknik
Üniversitesi Rektörlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
- İşçi statüsünde çalışan başvuranın engellilik durumu ve annesinin sağlık durumu
dikkate alınarak naklen atanması talebi
Sakarya Toyotasa Acil Yardım Hastanesinde sürekli işçi engelliler kadrosunda temizlik
görevlisi olarak görev yapan başvuran, engellilik durumu ve annesinin kronik rahatsızlıkları
gözetilerek Kocaeli iline tayininin yapılması talebiyle Kurumumuza başvurmuştur.
Başvuranın engellilik durumu ve annesinin sağlık durumunun değerlendirilerek 5620 sayılı
Kanun’un Ek 2’nci maddesi hükümleri çerçevesinde görev yeri değişikliği talebinin kadro imkânı
ve teşkilat yapısı dikkate alınarak değerlendirilmesi Sağlık Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına
karar verilmiştir.
İYİ YÖNETİM İLKELERİNE UYGUNLUK DENETİMİ SONUCU SAĞLANAN KATKI
Devlet, bireylerin gücünü, ömrünü aşan nitelikteki işlerin yapılabilmesi ve geniş çaplı
toplumsal ihtiyaçların karşılanabilmesi için varlık kazanan bir organizasyondur. Bu yönüyle de,
kendini var eden bireylerin hayatını kolaylaştırarak onların daha iyi şartlar dâhilinde yaşamalarını
sağlamakla ve sadece milli güvenlik, kamu düzeni vb. hususlarda tedbir almakla yetinmeyip kamu
hizmetinin etkin, verimli, kolay ulaşılabilir şekilde muhataplarına ulaşmasını gözetmekle
yükümlüdür. Ancak genelde tüm devlet kurumları, özelde ise idari mekanizmanın bu faaliyetlerini
yerine getirirken yalnızca mevzuat düzenlemelerini göz önünde tutarak hareket edeceği de
zannedilmemelidir. Zira söz konusu faaliyetlerin hüküm ve sonuçları, yalnız hukuk âleminde
etkisini göstermemekte, aksine fiili hayata müessir olmakta ve ilgilileri nezdinde önemli neticeler
doğurmaktadır. Bu bakımdan, kamusal otoritenin iş ve işlemlerinde, hukuk metinlerinde belirtilen
usul, esas ve sorumluluklarına ek olarak iyi yönetim ilkeleri olarak bilinen prensiplere de uyması
önem arz etmektedir.
İyi yönetim ilkeleri hakkında detaylı değerlendirmeler, Türkiye’nin üyesi olduğu Avrupa
Konseyi tarafından alınan Bakanlar Komitesi Kararlarında, Avrupa Birliği Temel Haklar Şartında
ve Avrupa Parlamentosu tarafından onaylanan Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında
bulunmaktadır. Bununla birlikte, ülkemizde son yıllarda yapılan kanuni, idari düzenlemeler ve
kamu kurum-kuruluşlarının yeniden yapılandırılması çalışmaları da, bu bağlamda değerlendirilmeyi
hak etmekte olup iyi yönetim anlayışının kamu yönetimine egemen olması açısından kıymete
değerdir. Özellikle bu tedbirler arasında yer alan ve 2010 yılında yapılan halkoylamasıyla anayasal
bir hak olarak kabul edilen kamu denetçisine başvuru hakkının özünde de aynı yaklaşım kendine
yer bulmuştur. Çünkü bu hak marifetiyle bir taraftan idari işleyişten kaynaklı şikâyetlerin Kamu
Denetçiliği Kurumu tarafından hukuka uygunluğunun denetlenmesi amaçlanırken, diğer taraftan,
kamu kurum-kuruluşlarının işlem, eylem, tutum ve davranışlarının hem hakkaniyet hem de iyi
yönetim ilkeleriyle olan ilişkisine ışık tutulmak istenmiştir. İdari faaliyetlerin hukuki denetiminin
yanı sıra hakkaniyet ve hatta iyi yönetim ilkeleri yönünden denetiminin yapılmasıyla, vatandaşların
daha iyi hizmet alması, şeffaf, hesap verebilir bir idarenin oluşması ve devlet kurumlarına olan