Page 224 - 2021 Yıllık Rapor
P. 224
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Ülkemizde özellikle pandemi süresinde çocukların ve gençlerin eğitime ve diğer
hizmetlere erişimi açısından gerekli olan elektronik haberleşme altyapısının, fiber/
optik altyapı ve genişbant dahil geliştirilmesi ve kullanıcı maliyetlerinin düşürülerek
çocukların ve gençlerin İnternet hizmetlerine erişiminin çağın gereklerine uygun bir
şekilde yüksek kalitede sağlanması,
Konuyla ilgili olarak BTK tarafından güncel bir araştırma raporu hazırlanması ve
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından çocukları ve gençleri özellikle uzaktan eğitim
sürecinde olumsuz etkileyen ülke genelindeki İnternet hızı, kalitesi, altyapı ve bağlantı
sorunları hususlarında özel firma başta olmak üzere İşletmecilerin sunduğu mevcut
hizmet modelini gözden geçirerek sorunları ve çözümleri tespit etmesi, Bakanlığın
şikâyete konu özel firma tarafından sabit genişbant internet erişimine daha fazla yatırım
yapılması,
hususlarında ilave tedbirler alması amacıyla Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Bilgi
87
Teknolojileri ve İletişim Kurumuna tavsiyede bulunulmuştur .
7.5.4 Özel Gereksinimli Otizmli Çocukların Pandemi Sürecindeki Eğitim
Hakkı
Başvuran Covid 19 nedeniyle 23 Mart 2020 itibariyle Türkiye genelinde uzaktan
eğitime geçilmesi ile otizmli ve özel gereksinimli bireylerin 2019-2020 eğitim ve
öğretim yılının başından itibaren okulundan aldığı destek eğitimlerinin tümünün, canlı
dersler ile devam etmesi seçeneği dahi değerlendirilmeksizin sonlandırıldığını, “Özelim
Eğitimdeyim” mobil uygulamasının, tam zamanlı kaynaştırma öğrencisi olan otizmli
bireylerin mevcut performansına eşdeğer olmadığını, dolayısıyla otizmli bireylerin
EBA TV’den ve geliştirilen diğer öğrenme araçlarından bu dönemde faydalanabilmesi
mümkün olamadığını, 23 Mart 2020’den başlayıp 2019- 2020 eğitim ve öğretim yılının
sonuna kadar olan zaman zarfında otizmli bireylerin eğitim ve öğretiniminin tamamen
sekteye uğratıldığını, eğitim ve öğretimin dışında geçen bu 6 ayda özel gereksinimli
öğrencilerin akademik, sosyal ve psikolojik açıdan gerilemesine sebep olunduğunu
belirtmiştir.
Başvuruda, Milli Eğitim Bakanlığının yetki ve sorumluluklarını tam zamanlı kaynaştırma
öğrencilerini yok saymadan yerine getirmesini, oluşan öğrenme kayıpları, mevcut
haklarına ilave olarak geliştirilecek en hızlı ve etkili çözümlerle telafi edilmesi, öğretmen
sayısının yetersizliği gerekçe gösterilerek, tam zamanlı kaynaştırma öğrencilerinin
okullarında yasal hakları olan destek eğitimi alamamalarının önündeki tüm engellerin
acilen ortadan kaldırılması talep edilmiştir.
Başvuru ile ilgili olarak Çocuk Hakları Sözleşmesi’nde yer alan taahhütler gereğince,
özel eğitim gereksinimi olan çocukların, özel durumlarının ve farklılıklarının dikkate
alınarak, yaşadıkları çevrede bütünleştirilmiş ortamlarda, eşitlik temelinde, hayat boyu
eğitim imkânından ayrımcılık yapılmaksızın yararlandırılması, eğitim haklarının fırsat
eşitliği temelinde sağlanması için destek eğitim odasına ilişkin sunulacak hizmetlerde
87 2021/262 numaralı başvuru hakkında verilen 25.06.2021 tarihli Tavsiye Kararı
2021 YILLIK RAPOR 223