Page 223 - 2021 Yıllık Rapor
P. 223
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
7.5.3 Çocuğun Bilgiye Erişim Hakkı Kapsamında, Kaliteli İnternet Hizmeti
Sunulması
Başvuran çocuk özetle; özel bir firmadan internet hizmeti aldığını, Bilgi Teknolojileri
ve İletişim Kurumu’na (BTK) daha önce zaten defalarca başvuru yapmasına rağmen
gerekli yaptırımı uygulamayarak özel firmanın haksız olduğu halde savunduğunu,
öncelikle BTK sonrasında özel firmaya gerekli cezai işlemin sağlanması gerektiğini,
defalarca başvuru yapmasına rağmen mağduriyetinin giderilmediğini belirterek 5369
sayılı Evrensel Hizmet Kanunu’na göre talebinin karşılanmasını, firmanın bölgeye fiber
alt yapı ve fiber saha dolabı yatırımı yapmasının sağlanmasını talep etmiştir.
Başvurunun inceleme ve araştırması neticesinde;
Başvuran çocuğun ikamet ettiği yerleşim yerindeki İnternet hizmet kalitesinin teknik
imkanlar ölçüsünde iyileştirilmesi, BTK tarafından söz konusu adreste ses ve genişbant
hizmeti ihtiyaçlarını karşılamak üzere hem sabit hem de mobil haberleşme altyapısının
bulunduğu belirtildiğinden işletmeci özel firmanın anılan yerdeki İnternet altyapı ve
bağlantı sorunlarını gidererek iki yılı aşkın süredir mağduriyet yaşayan tüketiciye yüksek
kalitede hizmet sunmasının sağlanması,
İkamet edilen yerleşimlerde İnternet erişim ve hızı yetersizliğine ilişkin şikâyetlerin
ülkemizde yaygın olduğu dikkate alınarak benzer sorunların önünün alınması amacıyla
bina yapım aşamasında daireye kadar fiber optik kablo çekiminin sağlanması ve fiber/
optik altyapı başta olmak üzere elektronik haberleşme altyapısının gelişmesi hedefiyle
hazırlanan Bina İçi Elektronik Haberleşme Tesisatı Teknik Şartnamesi’nin ve ilgili diğer
mevzuatın yeni binalarda uygulanması ve şartnameye uygunluğun yetkili idarelerce sıkı
bir şekilde denetlenmesi,
Nüfus kriterinin altında kalan yerlerde, evrensel hizmet kapsamında pandemi sürecinde
çocuklar ve gençler tarafından erişilebilir, önceden belirlenmiş kalitede ve herkesin
karşılayabileceği makul bir bedel karşılığında asgari standartlarda sunulacak olan, internet
erişimi de dâhil elektronik haberleşme hizmetlerinin sunumunun yaygınlaştırılması,
Ayrıca işletmeciler açısından nüfus kriterinin üzerindeki yerleşim yerleri, ticari
potansiyel yönünden yatırım yapabilecekleri ve mevzuat kapsamında hizmet vermekle
yükümlü oldukları yerleşim yerleri olduğu halde bu yerlerde dahi işletmecilerden
kaynaklı İnternet hizmetine erişim şikâyetlerinin yoğunlukta olduğu anlaşıldığından,
Elektronik haberleşme sektöründe politika ve strateji belirleme ile düzenleme yapma
yetkisine sahip olan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından haberleşme altyapısı
ve hizmet alanında teknolojik gelişimin sağlanması, bu gelişimi destekleyecek yeni
yatırımların yapılması ve hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik girişimlerinde
kullanıcı şikâyetlerinin yoğunlukta olduğu işletmecilerin sunduğu İnternet hizmetinde
hız, erişim, bağlantı ve altyapı yetersizliklerinden kaynaklanan sorunların çözümüne
yönelik gerekli tedbirlerin alınması, özel firmaya yönelik denetim ve yaptırımların
arttırılması,
222 2021 YILLIK RAPOR