Page 221 - 2021 Yıllık Rapor
P. 221
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
sunmasında “organ” olarak görev yaptığı, bu anlamda yapılan işin kamu hizmeti,
hekiminde kamu görevlisi olduğunun ifade edilmiş, ayrıca İş Kanunu’ndaki işçi,
işveren ve işveren vekili tanımlarına yer verilerek işçi açısından bir işyeri veya işletmenin
bağımsız işveren sıfatından söz edilebilmesi için hukuki ve ekonomik açıdan bağımsız
olması, bu konuda karar mekanizmasının kendinde bulunması, en önemlisi de bağımsız
bir organizasyona sahip olması gerektiği belirtilerek, aile hekiminin işveren vekili, Sağlık
Bakanlığını ise işveren olduğu belirtilmiştir.
Tüm bu değerlendirmeler sonucunda aile sağlığı merkezlerinde risk analizlerinin nasıl
yapılacağı ve analiz sonuçlarına göre ne gibi tedbirler alınacağı hususunun Aile, Çalışma
ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı tarafından yerinde incelenerek tespit
84
edilmesi ve gerekli tedbirlerin alınması yönünde öneride bulunmuştur .
7.5 ÇOCUK HAKLARI
Birleşmiş Milletlerin 20 Kasım 1989’da kabul ettiği, ülkemizin 1990’da imzaladığı ve
1995 yılında onayladığı Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’ye göre 18 yaşından küçük her
insan çocuk sayılır. 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu’nda ise daha erken yaşta ergin
olsa bile 18 yaşını doldurmamış kişi çocuk olarak tanımlanır.
Türkiye, Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’yi onaylayarak ülkemizdeki
tüm çocukların haklarını garanti altına almaya, korumaya, ülkedeki yasal düzenlemeleri
çocuk haklarının korunması doğrultusunda düzenlemeyi taahhüt etmiştir.
Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’nin 44’üncü maddesinde düzenlenen ve periyodik
raporlama olarak da bilinen temel usule göre, taraf devletlerin her 5 yıllık dönemde
ülkedeki çocuk haklarının durumu, yasalar ve uygulamalar konusunda Sözleşme’nin
denetim mekanizması olan Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesi’ne rapor
sunması gerekmektedir.
Ülke raporuna ilave olarak ülkede çocuk hakları alanında çalışan dernek, vakıf
ve topluluklar ile insan haklarının geliştirilmesi ve korunması için kurulan ulusal
kuruluşlar arasında sayılan Ombudsmanlık kurumları da alternatif rapor verme hakkına
sahiptir. Bu raporların tümü Komite tarafından değerlendirilerek bir gözlem raporu
yayınlanmakta ve ülkelere tavsiyelerde bulunulmaktadır. Ombudsmanlık kurumlarının
periyodik izlemeye katkısı bağlamında KDK, çocuk hakları alanındaki gelişmeleri
içeren son ülke raporuyla ilgili olarak “Türkiye’de Çocuk Hakları” konulu ilk alternatif
raporunu hazırlayarak Ekim 2021’de Komite’ye iletmiştir.
2021 yılı içinde KDK çocuk internet sayfasına erişim sağlayarak başvuru yapan
çocukların başvurularında pandemi döneminde uzaktan eğitim sürecinde derslere
erişim sorunları, tablet veya bilgisayar ihtiyacı, ebeveynlerinin işsiz kalması ya da ücretsiz
izinde olması gibi nedenlerle hane gelirinin azalması veya yetersiz kalması gerekçeleriyle
sosyal yardım ve ihtiyaç kredisi talepleri gibi konularda 2020 yılında kaydedilen artışın
devam ettiği izlenmiştir.
84 2020/95533, 2021/234 numaralı başvurular hakkında verilen Tavsiye Kararları
220 2021 YILLIK RAPOR