Page 238 - 2021 Yıllık Rapor
P. 238
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Programda 11-14 yaş ve 15-17 yaş olmak üzere farklı yaş gruplarına yönelik
hazırladığımız kılavuzlar kullanılarak çocuklara; KDK Çocuk Hakları Stratejisi ve
stratejinin önemli bir bileşeni olan topluma erişim faaliyetleri ile bağlantılı olarak hak
kavramı, çocuk hakları, Çocuk Hakları Sözleşmesi, konuyla ilgili ulusal ve uluslararası
mevzuat ile hak arama mekanizmaları gibi teorik konular ile çocukların bireysel
gelişimlerini destekleyici, akran aracılığıyla öğrenmenin temel prensiplerini, iletişim
ve sunum tekniklerini içeren uygulamalar UNICEF iş birliğiyle belirlenen uzman
eğiticilerin kolaylaştırıcılığında öğretilmektedir.
Eğitimin belirli bölümlerinde KDK Uzmanı Dilek Soykan, Sosyal Çalışmacı Dilek
Demir Aslan ve Hakim Ayşe Alperen tarafından KDK tanıtımı yapılarak çocuklar
KDK çocuk internet sayfası, KDK’ya başvuru süreci ve KDK kararları hakkında
bilgilendirilmiştir.
7.5.14.19 KDK-UNICEF 2021 Yılı Çalışma Planı Değerlendirme Toplantısı
KDK-UNICEF arasında yürütülen çalışmaların dayanağını oluşturan 2021 Yılı
Çalışma Planı faaliyetlerinin gözden geçirilmesi ve pandemi şartlarıyla uygun
değişikliklerin belirlenmesi amacıyla 26.01.2021 ve 07.05.2021 tarihlerinde çevrim içi
iki değerlendirme toplantısı yapılmıştır.
KDK Çocuk Biriminde görevli Uzman Dilek Soykan, Hakim Ayşe Alperen ve Sosyal
Çalışmacı Dilek Demir Aslan ile UNICEF Türkiye Çocuk Koruma bölümünden Ekin
Bozkurt Şener, Evrim Kahramanoğlu, Ergen Gelişimi ve Katılımı bölümünden Nilgün
Çavuşoğlu’nun katıldığı toplantılarda Kamu Denetçiliği Kurumunun Çocuklarla ve
Gençlerle İletişim ve İlişkilerini Güçlendirme Eğitim Programı kapsamında 2021 yılı
eğitim planlaması hazırlanmıştır.
7.6 EĞİTİM-ÖĞRETİM, GENÇLİK VE SPOR
En temel insan haklarından biri olarak kabul edilen eğitim hakkı, devletin olumlu
katkısını zorunlu kılan sosyal bir haktır. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne Ek 1
No’lu Protokol'ün “eğitim hakkı” 2’nci maddesinde, “Hiç kimse eğitim hakkından
yoksun bırakılamaz. Devlet, eğitim ve öğretim alanında yükleneceği görevlerin yerine
getirilmesinde, ana ve babanın bu eğitim ve öğretimin kendi dini ve felsefi inançlarına
göre yapılmasını sağlama haklarına saygı gösterir.” hüküm altına alınmıştır. Bu şekilde,
eğitim hakkının temel insan haklarından biri olarak değerlendirilmesi, bu hakkın temsil
ettiği toplumsal önem ve ona atfedilen olumlu anlamdan kaynaklanmaktadır. Eğitim,
her dönemde devletlerin özel desteğini gerektirmiş ve nitelikli insan unsurunun temel
kaynağı sayılmıştır.
1982 Anayasası’nın 42’nci maddesine göre “Hiç kimse eğitim hakkından yoksun
bırakılamaz.” Anayasa’nın eğitim hakkını düzenleyen bu maddesinin olumsuz bir ifade
tarzını benimsediği görülmektedir. Bu şekliyle madde devlete kişilerin bu haklarından
yararlanmalarını engellememe sorumluluğu yüklediği gibi, ayrıca eğitim hakkı
konusunda devlete üç farklı pozitif edim yüklediği de söylenebilir. Birincisi, eğitim ve
2021 YILLIK RAPOR 237