Page 238 - 2021 Yıllık Rapor
P. 238

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Programda 11-14 yaş ve 15-17 yaş olmak üzere farklı yaş gruplarına yönelik
               hazırladığımız  kılavuzlar  kullanılarak  çocuklara;  KDK  Çocuk  Hakları  Stratejisi  ve
               stratejinin önemli bir bileşeni olan topluma erişim faaliyetleri ile bağlantılı olarak hak
               kavramı, çocuk hakları, Çocuk Hakları Sözleşmesi, konuyla ilgili ulusal ve uluslararası
               mevzuat ile hak arama mekanizmaları gibi teorik konular ile çocukların bireysel
               gelişimlerini destekleyici, akran aracılığıyla öğrenmenin temel prensiplerini, iletişim
               ve  sunum  tekniklerini  içeren  uygulamalar  UNICEF  iş  birliğiyle  belirlenen  uzman
               eğiticilerin kolaylaştırıcılığında öğretilmektedir.
               Eğitimin  belirli  bölümlerinde  KDK  Uzmanı  Dilek  Soykan,  Sosyal  Çalışmacı  Dilek
               Demir  Aslan  ve  Hakim  Ayşe  Alperen  tarafından  KDK  tanıtımı  yapılarak  çocuklar
               KDK çocuk internet sayfası, KDK’ya başvuru süreci ve KDK kararları hakkında
               bilgilendirilmiştir.
               7.5.14.19 KDK-UNICEF 2021 Yılı Çalışma Planı Değerlendirme Toplantısı

               KDK-UNICEF  arasında  yürütülen  çalışmaların  dayanağını  oluşturan  2021  Yılı
               Çalışma Planı faaliyetlerinin gözden geçirilmesi ve pandemi şartlarıyla uygun
               değişikliklerin belirlenmesi amacıyla 26.01.2021 ve 07.05.2021 tarihlerinde çevrim içi
               iki değerlendirme toplantısı yapılmıştır.
               KDK Çocuk Biriminde görevli Uzman Dilek Soykan, Hakim Ayşe Alperen ve Sosyal
               Çalışmacı Dilek Demir Aslan ile UNICEF Türkiye Çocuk Koruma bölümünden Ekin
               Bozkurt Şener, Evrim Kahramanoğlu, Ergen Gelişimi ve Katılımı bölümünden Nilgün
               Çavuşoğlu’nun katıldığı toplantılarda Kamu Denetçiliği Kurumunun Çocuklarla ve
               Gençlerle İletişim ve İlişkilerini Güçlendirme Eğitim Programı kapsamında 2021 yılı
               eğitim planlaması hazırlanmıştır.

               7.6 EĞİTİM-ÖĞRETİM, GENÇLİK VE SPOR

               En  temel  insan  haklarından  biri  olarak  kabul  edilen  eğitim  hakkı,  devletin  olumlu
               katkısını  zorunlu  kılan  sosyal  bir  haktır.  Avrupa  İnsan  Hakları  Sözleşmesi'ne  Ek  1
               No’lu  Protokol'ün  “eğitim  hakkı”  2’nci  maddesinde,  “Hiç kimse eğitim hakkından
               yoksun bırakılamaz. Devlet, eğitim ve öğretim alanında yükleneceği görevlerin yerine
               getirilmesinde, ana ve babanın bu eğitim ve öğretimin kendi dini ve felsefi inançlarına
               göre yapılmasını sağlama haklarına saygı gösterir.” hüküm altına alınmıştır. Bu şekilde,
               eğitim hakkının temel insan haklarından biri olarak değerlendirilmesi, bu hakkın temsil
               ettiği toplumsal önem ve ona atfedilen olumlu anlamdan kaynaklanmaktadır. Eğitim,
               her dönemde devletlerin özel desteğini gerektirmiş ve nitelikli insan unsurunun temel
               kaynağı sayılmıştır.

               1982 Anayasası’nın 42’nci maddesine göre  “Hiç kimse eğitim hakkından yoksun
               bırakılamaz.” Anayasa’nın eğitim hakkını düzenleyen bu maddesinin olumsuz bir ifade
               tarzını benimsediği görülmektedir. Bu şekliyle madde devlete kişilerin bu haklarından
               yararlanmalarını engellememe sorumluluğu yüklediği gibi, ayrıca eğitim hakkı
               konusunda devlete üç farklı pozitif edim yüklediği de söylenebilir. Birincisi, eğitim ve



                                                                        2021 YILLIK RAPOR  237
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243