Page 239 - 2021 Yıllık Rapor
P. 239
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
öğrenim imkânlarının bizzat devlet tarafından bireylere sağlanmasıdır. İkincisi, maddi
imkânlardan yoksun başarılı öğrencilerin burslar ve başka yollarla desteklenmesidir.
Böylece, eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması ve bu haktan kendi başlarına yararlanma
konusunda sorun yaşayabilecek olan hak öznelerine devletin desteği somut bir anayasal
yükümlülük olarak devlete yüklenmiş olmaktadır. Üçüncüsü ise devletin, eğitim
hizmetinin gereği gibi yürütülmesi konusunda gözetim ve denetim ödevi olmasıdır.
Gözetim ve denetimin kapsamının, eğitimin Anayasa’da belirtilen ilke ve esaslara
uygun yürütülüp yürütülmediğine ilişkin olduğu söylenebilir. Hem doğrudan devlet
tarafından hem de özel kişiler tarafından açılan ve işletilen eğitim-öğretim kurumları
devletin gözetim ve denetim kapsamına girmektedir.
Ülkemizde ilk ve ortaöğretimin gözetim ve denetimi Milli Eğitim Bakanlığı (MEB)
tarafından, yükseköğretimin gözetim ve denetimi ise Yükseköğretim Kurulu (YÖK)
Başkanlığı tarafından sağlanmaktadır.
Eğitim-öğretimin her aşamasında bireyler devlet tarafından veya özel kişiler tarafından
açılan ve işletilen eğitim-öğretim kurumlarıyla yaşadıkları sorunları devamlı olarak
Kurumumuza başvuru konusu yapmaktadırlar. Ülkemizde merkezi sınav yapan ÖSYM
Başkanlığı ve MEB tarafından gerçekleştirilen sınavlar ile yükseköğretim kurumlarının
sınavlarıyla ilgili konular, öğrencilerle ilgili yapılan işlemler ve verilen kararlar,
yükseköğretim hizmetleri kapsamındaki tanıma, denklik ve eşdeğerlik işlemleri ve
uygulamaları, yatay ve dikey geçiş uygulamaları, öğrencilerin burs, kredi ve barınma
taleplerine ilişkin konular ile 2020 yılı başından bu yana devam eden salgından dolayı
eğitim-öğretimde değişen uygulamalar en yoğun başvuru yapılan konular arasındadır.
Bilindiği üzere, Dünya Sağlık Örgütü, COVID-19 salgınını 30.01.2020 tarihinde
“uluslararası boyutta halk sağlığı acil durumu” olarak sınıflandırmış, salgının ilk
başladığı Çin dışında 113 ülkede COVID-19 vakalarının görülmesi, virüsün yayılımı ve
şiddeti nedeniyle 11.03.2020 tarihinde küresel salgın (pandemi) olarak tanımlamıştır.
Önceki yıllardan farklı olarak 2021 yılı içinde eğitim-öğretim alanında pandemi
sürecinden kaynaklı başvurular yoğunlaşmış olup bu başvuruların daha çok uzaktan
eğitim uygulamalarına ilişkin şikâyetler, lisansüstü eğitimde pandemi nedeniyle ek
süre talepleri, ders muafiyeti talepleri, pandemi nedeniyle yurtdışı yükseköğretim
kurumlarından yurtiçi yükseköğretim kurumlarına yatay geçiş düzenlemeleri
çerçevesinde yapılan yatay geçiş başvurularının sonuçlarına ilişkin itirazlar, pandemi
sürecinde yüksek lisans bilim sınavlarının online olarak yapılması sonucu ortaya çıkan
itirazlar, ikinci üniversite kapsamında öğrencilerin ders muafiyeti talepleri, ÖSYM sınav
başvuru ücretlerinin sistemsel aksaklıklar sebebiyle süresinde yatırılamamasına ilişkin
itirazlar ile sınav ücretleri iade talepleri ve diploma denklik işlemlerine ilişkin itirazlar
hususlarında olduğu görülmüştür.
238 2021 YILLIK RAPOR