Page 394 - 2021 Yıllık Rapor
P. 394

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bu şikâyet başvuruları incelendiğinde ise, şikâyetlerin vatandaşlık başvuru sonuçlarının
               gecikmesinden kaynaklandığı veya süreç hakkında bilgi almak ya da vatandaşlık başvuru
               sürecinin hızlandırılması adına Kurumumuza müracaat edildiği görülmüştür.
               Vatandaşlığı, belirli bir devlet ile kişi arasında karşılıklı hakların ve yükümlülüklerin
               düzenlendiği hukuksal bir bağ olarak tanımlamak mümkündür. Her şeyden önce insan
               hakkı olan vatandaşlık bağının, birtakım hukuki sonuçları vardır. Diğer bir ifadeyle,
               vatandaş olunmakla kişiler üzerine kimi sorumluluklar da yüklendiği gibi bir devletin
               vatandaşı olmakla ayrıcalıklar, haklar da elde edilir. Örneğin, Anayasa’da seçme, seçilme,
               siyasi faaliyette bulunma, kamu hizmetlerinde çalışma, cumhurbaşkanı olma, vergi
               verme, sınır dışı edilmeme, diplomatik korunma gibi haklar sadece Türk vatandaşlarına
               tanınmıştır.
               Bilindiği  üzere  bir  insan  hakkı  olan  vatandaşlık  aslen  kazanılabileceği  gibi  sonradan
               da  kazanılabilir.  Vatandaşlık  bağının  kurulması  devletin  egemenliği  ile  alakalıdır.
               Vatandaşlık  bağının  kurulmasıyla  ilgili  esasların  yer  aldığı  vatandaşlık  kanunları,
               kişilerin hangi hukuki nedenler ile hangi durumlarda vatandaşlığa kabul edileceğini
               düzenler.  Bir  devlet,  egemenliğinden  kaynaklı  yetkiler  sayesinde  kimlerin  vatandaşı
               olabileceğini, kimlerin çıkarılacağını belirleme yetkisine sahiptir.

               Türk vatandaşlığının kazanılmasına ve kaybına ilişkin hükümler ise, 5901 sayılı Türk
               Vatandaşlığı  Kanunu’nda  düzenlenmiştir.  Sonradan  kazanılan  Türk  vatandaşlığı,
               yetkili makam kararı veya evlat edinilme ya da seçme hakkının kullanılması ile
               gerçekleşmektedir. Yetkili makam kararı ile Türk vatandaşlığının kazanılması yollarından
               birisi de vatandaşlığın evlenme yoluyla kazanılması ya da istisnai yolla vatandaşlık
               ihdasıdır.
               Kanun’da vatandaşlık için müracaat şartları belirlenmiş, ancak vatandaşlık başvurusu
               yapmak için gerekli olan şartlara sahip olmanın kişiye vatandaşlık elde etme noktasında
               bir hak vermediğini özel olarak belirtmiştir.
               Vatandaşlıkla ilgili düzenlemelerin devletin egemenlik yetkisinin bir sonucu olduğu
               ve vatandaşlığın belirlenmesinde devletin mutlak bir yetkisinin bulunduğu genel
               kabuldür.  Bu  yüzden  her  devletin,  kimlerin  kendi  vatandaşı  olacağını  belirleme  ve
               bunlarla ilgili düzenleme yapma özgürlüğü vardır. Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesi’nin 1
               inci maddesi bunu açıkça ifade etmiştir. Adı geçen Sözleşme’ye göre; “Her bir Devlet,
               kendi hukuku altında kimin vatandaşı olduğunu belirler. Bu hukuk, vatandaşlık
               hakkındaki uygulanabilir olan uluslararası sözleşmelere, uluslararası örfe ve hukukun
               tanınmış genel ilkelerine uygun olduğu sürece, diğer Devletler tarafından kabul edilir.”
               Vatandaşlık devletlerin egemenlik hakkının bir tezahürü olduğu, Kanun ve gerekçesinde,
               müracaat için belirlenen şartlara sahip olmanın gerektiği, ancak bu durumda vatandaşlık
               verileceği anlamına gelmediği, zira herhangi bir devletin toprakları içerisinde farklı
               gerekçelerle ikamet eden bir yabancıya belirli bir sürede vatandaşlık statüsü vermeye
               mecbur tutulamayacağı için vatandaşlık başvurularının karara bağlanması sürecinde
               inceleme ve araştırmanın yöntemi, süresi ve işleyişi ile birlikte başvuruyu kabul edip
               etmeme noktasında idarenin geniş bir takdir yetkisi bulunmaktadır.


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  393
   389   390   391   392   393   394   395   396   397   398   399