Page 51 - 2021 Yıllık Rapor
P. 51
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
olunacak illere nakil talepleri mevcuttur. İdarelerin yer değişikliği mazeretlerini
değerlendirirken (ilgili mevzuatlar çerçevesinde) her ne kadar bireysel menfaatleri
değerlendirmesi beklense de bu taleplerin gerçekleştirilmesi idarelerin kadro imkanları
ve kamu hizmetlerinin aksatılmaksızın sürdürülmesi ile mümkündür
Memurların mali hakları hizmet sınıfı, kadro ve görev unvanı, kadro derecesi, eğitim
durumu ve görev yeri gibi kriterlere bağlı olup mali ve sosyal haklar genel olarak;
gösterge aylığı, ek gösterge aylığı, taban aylığı, kıdem aylığı, zamlar (yan ödeme aylığı),
tazminatlar, makam tazminatı, temsil veya görev tazminatı, ek ödeme, ek ders ücreti,
fazla çalışma ücreti, vekalet ücreti, nöbet ücreti, tayın bedeli, yabancı dil tazminatı ve
aile yardımı ödeneği gibi unsurlardan oluşmaktadır.
Geçmiş dönemde en çok gelen başvurulardan olan aile yardımı ödeneklerine ilişkin
başvurularda idareler bildirimde bulunma tarihlerini gözeterek geriye dönük 3 aylık
kısımlara ilişkin ödeme yaparken daha önceki aylar için ödeme yapmamaktadırlar.
Başvurularda da 3 aydan önceki döneme ilişkin ödemeler talep edilmektedir. Bu
başvurular bakımından aile yardımı ödeneğine nasıl hak kazanıldığı ve söz konusu
ödemeye yönelik başvuru veya bildirim için bir süre sınırlandırması bulunup
bulunmadığının irdelenmesi gerekmiştir.
Kurumumuza çok sayıda gelen önemli bir konu da diyaliz teknikerleri tarafından
yapılan başvurularda; başvuranlar diyaliz teknikeri olduklarını, Sağlık Bakanlığı
bünyesindeki hastaneler ve üniversite hastanelerine ait diyaliz ünitelerinde sertifikasız
hemşire çalıştırıldığını, bu uygulamanın mevzuata aykırı olduğunu, ayrıca diyaliz
ünitelerinde sertifikasız personel çalışmaya devam ettikçe kamu hastanelerinde istihdam
edilemeyeceklerini ve bu şekilde istihdam edilme haklarının elinden alındığını belirterek
hastanelerdeki diyaliz ünitelerinin denetlenmesini, çalışan sertifikasız personellerin
servislerine çekilmesini ve diyaliz teknikerleri için yeterli kadronun açılmasını talep
etmişlerdir. Yapılan incelemeler sonucunda diyaliz merkezlerinde ve ünitelerinde daha
etkin bir denetim yapmak suretiyle, mevzuata aykırı bir şekilde sertifikasız personel
çalıştırılmasının önlenmesi gerektiği değerlendirilmiştir.
Geçtiğimiz 2 yıllık süreçte bütün dünyayı etkileyen COVID-19 pandemisine karşı
ülkemizde de mücadele verilmiş ve bu dönemde kamu personelinin idari izinli sayılması
ve karantina dönemlerinde gerçekleşen ücret kesintileri ile ilgili başvurular Kurumumuza
yapılmıştır. Kamu kurumları arasında uygulama birliği kaynaklı problemlerin yaşandığı
tespit edilerek başvurular incelenmiştir.
Kurumumuzun kuruluşundan itibaren insan odaklı yaklaşım ile ulusal ve uluslararası
hukukun normları ve iyi yönetim ilkeleri ışığında Ombudsmanlık Kurumunun idari
sistemin daha iyi işlemesine katkı sunacağına olan inancımla 2021 Yıllık Raporunun
idarelere ve vatandaşlarımıza rehber olmasını temenni ediyorum.
Sadettin KALKAN
Kamu Denetçisi
50 2021 YILLIK RAPOR