Page 47 - 2021 Yıllık Rapor
P. 47
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
tarafından özümsenip uygulanmasını sağlamaktır. Kurum olarak bu doğrultuda
çalışmalarımıza devam etmekteyiz.
Herhangi bir aracı olmadan ombudsmana doğrudan başvurabilme imkânının sağlanması
ve başvuran kişilerden herhangi bir ücret talep edilmemesi ombudsmana ulaşmada ve
dolayısıyla adalete erişimde büyük kolaylık sağlamaktadır. Bu sebeple, Kurumumuza
yapılan başvurular gün geçtikçe artmaktadır.
Hem bir denetim organı, hem de kamu yönetiminin halka gülen yüzü mahiyetinde
olan ombudsman, aynı zamanda kamu vicdanının sesi, gözü ve kulağı durumundadır.
Bundan dolayı, hak arama kültürünün toplumun bütün katmanlarına yayılmasında,
erdemli ve adil bir toplum düzeninin geliştirilmesinde yapıcı nitelikte katkılarda
bulunan önemli bir aktördür.
Ombudsman, vatandaş ile idare arasında bir anlamda iletişim köprüsü görevini
yerine getirmektedir. Vatandaş açısından bakıldığında ombudsman, adalete erişimin
sağlanmasının ve kamu hizmetlerinden faydalanan kişilere idare tarafından iyi, hızlı ve
olması gerektiği şekilde muamele edilmesinin güvencesini sağlayan etkin bir denetim
aracı iken, idare açısından bakıldığında ise, yapılan işlemlerde, işlemin yapılması
sırasında tespit edilememiş olan hataların daha sonradan ortaya çıkarılmasını ve
düzeltilmesini sağlayan, uyarıcı ve hatalardan arınma aracıdır.
Başvuruların incelenmesi ve karara bağlanmasında ombudsmanın iki yönlü sorumluluğu
vardır. Hem denetim yetkisini kullandığı idarelere, hem de bireylere karşı hukuki olarak
sorumluluk taşımaktadır. Dolayısıyla sadece şikâyet başvurusu yapanlara karşı değil,
şikâyetçi olunan kamu kurumlarına karşı da sorumludur. Kurumca, taşıdığımız bu
sorumluluğun gereği olarak, ulaştığımız sonucu her iki tarafa da gerekçeleriyle birlikte
iletmeye ve bu bilinçle çalışmaya gayret etmekteyiz.
Önceki yıllarda olduğu gibi, 2021 yılında verdiğimiz kararlar ile devletimiz ve
vatandaşımız arasında sıcak ve samimi bir iletişim köprüsü kurulmuş, kararlar dolayısıyla
yüz binlerce vatandaşımızın mağduriyeti giderilerek, âdeta yüreklerine su serpilmiştir.
Kararların kamuoyu nezdindeki etki analizleri bunu göstermektedir. 2020 ve 2021
yıllarında tüm insanlığı tehdit eden COVID-19 salgınıyla mücadele ederken tüm
dünyada olduğu gibi ülkemizde de kapsamlı tedbirler alınmıştır. Bu mücadele sürecinde,
Kurumumuzdaki uygulanan iş bölümü çerçevesinde, eğitim-öğretim, ekonomi, vergi ve
enerji alanları başta olmak üzere, görev alanımıza giren tüm konularda çalışmalarımıza
ara vermeden devam ederek başvurular incelenmeye ve araştırılmaya gayret edilmiştir.
Şikâyet başvurularının daha etkin ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulmasını sağlayan
ve bir nevi uzlaştırma olan "Dostane Çözüm" yöntemiyle çok sayıda konu çözüme
kavuşturulmuş ve adalete hızlı erişim sağlanmıştır.
Bu kapsamda sonuçlanmış olan, ÖSYM Başkanlığınca YKS'de disleksili (öğrenme
güçlüğü çeken) ve DEHB’li (dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu) adaylara yönelik
bir soru kitapçığı aday için, diğer soru kitapçığı ise okuyucunun soruları adaya okuması
46 2021 YILLIK RAPOR