Page 47 - 2021 Yıllık Rapor
P. 47

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 tarafından özümsenip uygulanmasını sağlamaktır. Kurum olarak bu doğrultuda
                 çalışmalarımıza devam etmekteyiz.
                 Herhangi bir aracı olmadan ombudsmana doğrudan başvurabilme imkânının sağlanması
                 ve başvuran kişilerden herhangi bir ücret talep edilmemesi ombudsmana ulaşmada ve
                 dolayısıyla adalete erişimde büyük kolaylık sağlamaktadır. Bu sebeple, Kurumumuza
                 yapılan başvurular gün geçtikçe artmaktadır.

                 Hem bir denetim organı, hem de kamu yönetiminin halka gülen yüzü mahiyetinde
                 olan ombudsman, aynı zamanda kamu vicdanının sesi, gözü ve kulağı durumundadır.
                 Bundan dolayı, hak arama kültürünün toplumun bütün katmanlarına yayılmasında,
                 erdemli  ve  adil  bir  toplum  düzeninin  geliştirilmesinde  yapıcı  nitelikte katkılarda
                 bulunan önemli bir aktördür.

                 Ombudsman, vatandaş ile idare arasında bir anlamda iletişim köprüsü görevini
                 yerine  getirmektedir.  Vatandaş  açısından  bakıldığında  ombudsman,  adalete  erişimin
                 sağlanmasının ve kamu hizmetlerinden faydalanan kişilere idare tarafından iyi, hızlı ve
                 olması gerektiği şekilde muamele edilmesinin güvencesini sağlayan etkin bir denetim
                 aracı iken, idare açısından bakıldığında ise, yapılan işlemlerde, işlemin yapılması
                 sırasında tespit edilememiş olan hataların daha sonradan ortaya çıkarılmasını ve
                 düzeltilmesini sağlayan, uyarıcı ve hatalardan arınma aracıdır.
                 Başvuruların incelenmesi ve karara bağlanmasında ombudsmanın iki yönlü sorumluluğu
                 vardır. Hem denetim yetkisini kullandığı idarelere, hem de bireylere karşı hukuki olarak
                 sorumluluk taşımaktadır. Dolayısıyla sadece şikâyet başvurusu yapanlara karşı değil,
                 şikâyetçi  olunan  kamu  kurumlarına karşı  da  sorumludur.  Kurumca,  taşıdığımız bu
                 sorumluluğun gereği olarak, ulaştığımız sonucu her iki tarafa da gerekçeleriyle birlikte
                 iletmeye ve bu bilinçle çalışmaya gayret etmekteyiz.

                 Önceki  yıllarda  olduğu  gibi,  2021  yılında  verdiğimiz  kararlar  ile  devletimiz  ve
                 vatandaşımız arasında sıcak ve samimi bir iletişim köprüsü kurulmuş, kararlar dolayısıyla
                 yüz binlerce vatandaşımızın mağduriyeti giderilerek, âdeta yüreklerine su serpilmiştir.
                 Kararların kamuoyu nezdindeki etki analizleri bunu göstermektedir. 2020 ve 2021
                 yıllarında  tüm  insanlığı  tehdit  eden  COVID-19  salgınıyla  mücadele  ederken  tüm
                 dünyada olduğu gibi ülkemizde de kapsamlı tedbirler alınmıştır. Bu mücadele sürecinde,
                 Kurumumuzdaki uygulanan iş bölümü çerçevesinde, eğitim-öğretim, ekonomi, vergi ve
                 enerji alanları başta olmak üzere, görev alanımıza giren tüm konularda çalışmalarımıza
                 ara vermeden devam ederek başvurular incelenmeye ve araştırılmaya gayret edilmiştir.
                 Şikâyet başvurularının daha etkin ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulmasını sağlayan
                 ve bir nevi uzlaştırma olan "Dostane Çözüm" yöntemiyle çok sayıda konu çözüme
                 kavuşturulmuş ve adalete hızlı erişim sağlanmıştır.

                 Bu  kapsamda  sonuçlanmış  olan,  ÖSYM  Başkanlığınca  YKS'de  disleksili  (öğrenme
                 güçlüğü çeken) ve DEHB’li (dikkat eksikliği, hiperaktivite bozukluğu) adaylara yönelik
                 bir soru kitapçığı aday için, diğer soru kitapçığı ise okuyucunun soruları adaya okuması



              46 2021 YILLIK RAPOR
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52