Page 55 - 2021 Yıllık Rapor
P. 55
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
4. ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ VE BAŞVURULARA İLİŞKİN
İSTATİSTİKLER
4.1. ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ
İdarenin işlem ve eylemleri ile tutum ve davranışı sonucu hak ve özgürlükleri veya
menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kurumumuza başvuruda bulunabilmektedir.
Bu çerçevede, tüm bireyler yanında şirketler, sivil toplum kuruluşları, dernekler,
vakıflar, sendikalar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına sahiptir. Ayrıca tabiiyet ve
mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı aranmaksızın yabancı ülke vatandaşları da şikâyetlerini
iletebilmektedir.
Şikâyet başvurusunun insan hakları, temel hak ve özgürlükler, kadın hakları, çocuk
hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik olması halinde, menfaati ihlal
edilme şartı aranmaksızın tüm gerçek ve tüzel kişiler de başvuruda bulunabilmektedir.
Dolayısıyla bu konularda, bireyler yanında dernekler ve vakıflar gibi sivil toplum
kuruluşları da idarenin denetimi mekanizmasında aktif rol alabilmektedir.
Ayrıca şikâyet başvurusu kanuni temsilci veya vekil tarafından da yapılabilmektedir.
Şikâyet başvurusu, Kurumumuza veya elden, posta, e-posta (iletisim@ombudsman.
gov.tr), e-Devlet, faks veya e-başvuru sistemi yoluyla ulaştırılabilmektedir. Hâlihazırda
açılmış bulunan İstanbul Büromuz da şikâyet başvurularını kabul etmektedir. Ancak
faks veya elektronik posta yoluyla yapılan başvurulara ait dilekçe asıllarının 15 gün
içerisinde Kurumumuza gönderilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde, şikâyet başvurusu
geçersiz sayılmaktadır.
“Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik” ekinde yer alan “Gerçek Kişiler İçin Şikâyet Başvuru Formu”
veya “Tüzel Kişiler İçin Şikâyet Başvuru Formu” doldurulmak suretiyle de Kurumumuza
başvurulabilmektedir. Yönetmelik'te belirlenen zorunlu bilgi ve belgelerin sunulması
koşuluyla form kullanılmadan da şikâyet başvurusu yapılabilmektedir. Diğer taraftan,
haklı bir nedenin bulunması halinde başvuru yapılan yerde formun doldurulmasına
yardımcı olunmak suretiyle sözlü şikâyette bulunulabilmektedir.
Ayrıca illerde valilikler ve ilçelerde kaymakamlıklar aracılığıyla da şikâyet başvurusu
yapılabilmektedir. Ancak burada valilik ya da kaymakamlığın şikâyet başvurusuna ilişkin
herhangi bir inceleme gerçekleştirmediklerinin altını çizmekte yarar görülmektedir.
Valilik veya kaymakamlıklar, şikâyetleri tarih ve sayı vermek suretiyle kayıt altına aldıktan
sonra varsa ekleriyle birlikte en geç üç iş günü içerisinde doğrudan Kurumumuza
göndermektedirler.
Şikâyet başvurusunun, Kurumumuz gelen evrak bürosunca kayıt altına alınması
sonrasında İlk İnceleme, Dağıtım ve Bilgilendirme Bürosunca şikâyetin konu ve
alanları belirlenerek konusuna göre ilgili Kamu Denetçisine havale edilmektedir. Kamu
Denetçisi ise şikâyeti uzmana ileterek ön inceleme, inceleme ve araştırma sürecini
başlatmaktadır.
54 2021 YILLIK RAPOR