Page 55 - 2021 Yıllık Rapor
P. 55

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 4.    ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ VE BAŞVURULARA İLİŞKİN
                      İSTATİSTİKLER

                 4.1. ŞİKÂYET BAŞVURU USULÜ
                 İdarenin  işlem  ve  eylemleri  ile  tutum  ve  davranışı  sonucu  hak  ve  özgürlükleri  veya
                 menfaatleri ihlal edilen gerçek ve tüzel kişiler Kurumumuza başvuruda bulunabilmektedir.
                 Bu  çerçevede,  tüm  bireyler  yanında  şirketler,  sivil  toplum  kuruluşları,  dernekler,
                 vakıflar, sendikalar vb. tüzel kişiler başvuru hakkına sahiptir. Ayrıca tabiiyet ve
                 mütekabiliyet (karşılıklılık) şartı aranmaksızın yabancı ülke vatandaşları da şikâyetlerini
                 iletebilmektedir.
                 Şikâyet başvurusunun insan hakları, temel  hak ve özgürlükler, kadın hakları, çocuk
                 hakları ve kamuyu ilgilendiren genel konulara yönelik olması halinde, menfaati ihlal
                 edilme şartı aranmaksızın tüm gerçek ve tüzel kişiler de başvuruda bulunabilmektedir.
                 Dolayısıyla bu konularda, bireyler yanında dernekler ve vakıflar gibi sivil toplum
                 kuruluşları da idarenin denetimi mekanizmasında aktif rol alabilmektedir.
                 Ayrıca şikâyet başvurusu kanuni temsilci veya vekil tarafından da yapılabilmektedir.
                 Şikâyet  başvurusu,  Kurumumuza  veya  elden,  posta,  e-posta  (iletisim@ombudsman.
                 gov.tr), e-Devlet, faks veya e-başvuru sistemi yoluyla ulaştırılabilmektedir. Hâlihazırda
                 açılmış bulunan İstanbul Büromuz da şikâyet başvurularını kabul etmektedir. Ancak
                 faks veya elektronik posta yoluyla yapılan başvurulara ait dilekçe asıllarının 15 gün
                 içerisinde Kurumumuza gönderilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde, şikâyet başvurusu
                 geçersiz sayılmaktadır.
                 “Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanununun  Uygulanmasına  İlişkin  Usul  ve  Esaslar
                 Hakkında Yönetmelik” ekinde yer alan “Gerçek Kişiler İçin Şikâyet Başvuru Formu”
                 veya “Tüzel Kişiler İçin Şikâyet Başvuru Formu” doldurulmak suretiyle de Kurumumuza
                 başvurulabilmektedir.  Yönetmelik'te belirlenen zorunlu bilgi ve belgelerin sunulması
                 koşuluyla form kullanılmadan da şikâyet başvurusu yapılabilmektedir. Diğer taraftan,
                 haklı bir nedenin bulunması halinde başvuru yapılan yerde formun doldurulmasına
                 yardımcı olunmak suretiyle sözlü şikâyette bulunulabilmektedir.
                 Ayrıca illerde valilikler ve ilçelerde kaymakamlıklar aracılığıyla da şikâyet başvurusu
                 yapılabilmektedir. Ancak burada valilik ya da kaymakamlığın şikâyet başvurusuna ilişkin
                 herhangi bir inceleme gerçekleştirmediklerinin altını çizmekte yarar görülmektedir.
                 Valilik veya kaymakamlıklar, şikâyetleri tarih ve sayı vermek suretiyle kayıt altına aldıktan
                 sonra  varsa ekleriyle  birlikte  en geç üç iş  günü içerisinde doğrudan Kurumumuza
                 göndermektedirler.
                 Şikâyet başvurusunun, Kurumumuz gelen evrak bürosunca kayıt altına alınması
                 sonrasında  İlk  İnceleme,  Dağıtım  ve  Bilgilendirme  Bürosunca  şikâyetin  konu  ve
                 alanları belirlenerek konusuna göre ilgili Kamu Denetçisine havale edilmektedir. Kamu
                 Denetçisi ise şikâyeti uzmana ileterek ön inceleme, inceleme ve araştırma sürecini
                 başlatmaktadır.



              54 2021 YILLIK RAPOR
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60