Page 255 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 255
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
yeniden başvuruda bulunabileceği hususunun hatırlatılması uygun görülerek başvuru
hakkında Dostane Çözüm Kararı verilmiştir.
Çocuklara yönelik kötü muamelede bulunduğu iddia edilen memurlar hakkında adli
ve idari soruşturma açılan başvuru hakkında her ne kadar Dostane Çözüm Kararı
verilmiş olunsa da KDK tarafından başvuruya konu olayların takipçisi olunmuş ve
özgürlüğünden mahrum bırakılan çocukların haklarına saygı gösterilmesini teşvik
etme ve güvence altına alma amacıyla Diyarbakır Çocuk ve Gençlik Kapalı Ceza
İnfaz Kurumu’na ziyaret gerçekleştirilerek adalet sistemi içerisindeki çocuklar ile
görüşmeler yapılmış ve çocukların tutulma koşulları ayrıca incelenmiştir.
Gerçekleştirilen ziyarette, kurumun fiziksel koşulları, çocuklara yönelik muamele,
sunulan sağlık hizmetleri, beslenme koşulları, sosyal faaliyetler, günlük yaşam ve dış
dünya ile iletişime ilişkin durumlar ulusal ve uluslararası standartlar kapsamında
incelenerek rastgele seçilen ünitelerde ceza infaz kurumundan yetkili ve görevliler
olmaksızın adalet sistemi içerisinde özgürlüğünden mahrum bırakılan çocuklar ile
birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
7.5.2.3 Çocukların Kendilerini İlgilendiren Kararlara Katılım Hakkı
Çocuk Hakları Sözleşmesi’nde çocuk hakları; yaşam, gelişim, korunma ve katılım
hakları olarak dört grupta ele alınmaktadır. Sözleşme uyarınca, çocukların kendilerini
etkileyen kararlara ilişkin görüşlerini dile getirme ve karar alma sürecine etkin katılımı
Sözleşme’nin temel ilkeleri arasında yer almaktadır; Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin
12’nci maddesinde düzenlenen ‘çocuk katılımı’, Sözleşme’de yer verilen tüm diğer
hakların yaşamda karşılık bulması için, çocukların kendi fikirleri olan ve bu fikirleri
özgürce ifade edebilen, kendilerini ilgilendiren karar alım süreçlerinde söz hakkına sahip
bireyler olarak kabul edilmeleri gerektiğini belirtmektedir. Bu amaç doğrultusunda;
Kurumumuza çocuklar tarafından her başvuru da öncelikle, çocuğun katılım hakkını
gerçekleştirdiği bir süreç olarak görülmekte ve diğer hakların yaşama geçmesinin önemli
bir aracı olarak değerlendirilmektedir.
Bu kapsamda çocukların kendilerini ilgilendiren kararlara doğrudan katılımlarının en
güzel örneklerinden birini temsil eden ve çok sayıda çocuk tarafından Kurumumuza
yapılan ve haklarında birleştirme kararı verilen başvurularda çocuklar, eğitim-öğrenim
gördükleri okulun bahçesine yeni bir anaokulu binası yapılacağını ve bahçelerinin
daralacağını belirterek eğitim hakları ile sağlıklı yaşama haklarının korunması amacıyla
okuldaki yeşil alanların korunması talebinde bulunmuşlardır.
Başvuru konusu hakkında ilgili idare ile yapılan görüşme ve Kurumumuzca
gerçekleştirilen dostane çözüm girişimleri neticesinde, İl Milli Eğitim Müdürlüğü
tarafından başvuru konusunun çözümüne yönelik yapıcı yaklaşım sergilendiği, gerek
çocukların gerekse de bölgede yaşayan insanların sağlıklı bir çevrede yaşama hakları
açısından ağaçlar sökülmeden de alternatif başka bir alan belirleme yönteminin tercih
254 2022 YILLIK RAPOR