Page 259 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 259
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Başvuru hakkında, konuyla ilgili mevzuat doğrultusunda çocuğun üstün yararı ilkesi
gözetilerek çocukların sağlık ve eğitim hakkına tam olarak erişimlerinin sağlanmasına
ilişkin devletin pozitif yükümlülüklerinin yerine getirilmesi önceliği dikkate alınmak
suretiyle çocuklar hakkında alınan eğitim tedbir kararlarının uygulanması sürecinde
yaşanan gecikmenin araştırılarak çocukların eğitim haklarının ivedilikle güvence
altına alınması; ayrıca, 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu
kapsamında refakatsiz çocuklar hakkındaki hükümlerin uygulanıp uygulanamayacağının
değerlendirilmesi amaçlarıyla ilgili idarelere Gönderme Kararı verilmiştir. 112
7.5.2.7 Özel Gereksinimli Çocukların Haklarının Güvence Altına Alınarak
Toplumsal Yaşama Etkin Bir Şekilde Katılmalarının Desteklenmesi
Gerek engelli çocukların haklarını destekleyici prensipler içeren Birleşmiş Milletler
Çocuk Hakları Komitesi 9'uncu Genel Yorumu’nda gerekse de kamu kurum ve
kuruluşlarının görev ve yetki alanlarındaki politika ve hizmetlerin engellilik kapsayıcı
bir anlayışla sunulmasında üst düzey bir politika belgesi olarak oluşturulan “2030
Engelsiz Vizyon” Belgesi’nde temel amacın, engelli bireylerin topluma tümüyle
katılımının kapsanması gerekliliği olduğu vurgulanmaktadır.
Bu bağlamda, Kurumumuza bizzat çocuklar tarafından veya çocukların haklarını
gözeterek yetişkinler tarafından yapılan başvurularda, çocukların haklarının bütüncül
olarak güvence altına alınması amaçlanmakta; Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin 23'üncü
maddesinde düzenlenen özel gereksinimli çocukların haklarının güvence altına
alınmasını konu edinen başvurularla ilgili yapılacak olan araştırma ve incelemeler de,
çocukların üstün yararını gözeten perspektifle, Çocuk Hakları Sözleşmesi’nde güvence
altına alınan diğer tüm haklar açısından yapılmaktadır. Bu doğrultuda, Sözleşme’de
yer alan hakların engelli çocuklar için yaşama geçirilmesi yönünde çocuklara sunulacak
hizmetlerin, örneğin eğitim ve sağlık alanındakilerin, çocukların toplumlarınca
mümkün olduğu kadar kapsanmasını hedef alması gerektiği kararlarımızda önemle
vurgulanmaktadır.
Bu kapsamda Kurumumuza özel gereksinimli çocuğunun eğitim hakkının güvence
altına alınması amacıyla anne tarafından yapılan bir başvuruda, Özel Eğitim Hizmetleri
Yönetmeliğine göre tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim alan
öğrencilere okullarında destek eğitim hizmeti sunulması gerektiği, çocuğunun çok
ihtiyacı olduğu ve talep edildiği halde; Türk Dili ve Edebiyatı ve matematik
derslerinden okulunda destek eğitim verilmediği, gerekçe olarak; “öğretmenlerin destek
eğitim vermek istemediklerinin” bildirildiği, bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP)
geliştirme birimi toplantısında destek eğitime ihtiyacı olduğu görüşüldüğü halde, yasal
hakkı olan destek eğitimin verilmediği belirtilerek özel gereksinimli çocuklara verilmesi
gereken destek eğitiminin mevzuata uygun bir şekilde verilmesini ve çocukların eğitim
haklarının güvence altına alınması talebinde bulunulmuştur.
112 2022/14813 numaralı başvuru hakkında verilen 11.10.2022 tarihli Gönderme Kararı
258 2022 YILLIK RAPOR