Page 250 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 250
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
kurulan Adli Destek ve Mağdur Hizmetleri Müdürlüklerinin sayısının 2021 yılı Ekim
ayı itibarıyla 116’ya yükseldiği, özel ortamlarda ifade ve beyanlarının alınması gerektiği
veya fail ile yüz yüze gelmesinde sakınca bulunduğu değerlendirilen, mağdur, tanık ve
suça sürüklenen çocukların, cinsel suç ve aile içi şiddet suçu mağdurları ile diğer kırılgan
gruplara mensup mağdurların ifade ve beyanlarının alınmasında kullanılan adli görüşme
odalarının sayısının ise 2021 yılı Ekim ayı itibarıyla 110’a çıktığı, çocuk mahkemelerinin
fiziki koşullarının çocuk adalet sisteminin amacına uygun hale getirilmesi ve çocuklara
yönelik tüm adli işlemlerin çocuk dostu şekilde tek bir merkezde gerçekleştirilmesine yönelik
çalışmalar yürütüldüğü belirtilerek;
Çocuk adalet sisteminin önleyici, onarıcı ve geliştirici mekanizmalar doğrultusunda
risk takibini içeren bir yapıya kavuşturulacağı amaçlanmıştır. (Kalkınma Planı p.610)”
ifadelerine yer verildiği görülmüştür.
Bu kapsamda Kurumumuzca yerinde yapılan incelemeler (cezaevi ziyaretleri),
Kurumumuza çocuk adalet sistemine ilişkin yapılan başvurular neticesinde verilen
kararlar, yukarıda detaylı olarak açıklanan tespitler, ‘’Yargı Reformu Strateji Belgesi”
ve 2022 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda yer alan temel hedefler gözetilerek
çocuğun korunması ve çocuğun yüksek yararının gözetilmesi ilkesi esas alınarak çocuk
adalet sisteminin onarıcı adalet yaklaşımıyla yapılandırılmasına yönelik çalışmaların
tamamlanması, çocuk haklarının korunması ve geliştirilmesi, bu hususta gerekli yasal
ve idari tedbirlerin alınması, suça sürüklenen çocuklara özgü politikaların geliştirilmesi,
suça sürüklenen çocuklara yönelik infaz sisteminin iyileştirilmesi çalışmalarının
tamamlanması yönünde öneride bulunulmuştur.
7.5.2 Kararlarımız
7.5.2.1 Çocuk Adalet Sisteminin Onarıcı Adalet Yaklaşımıyla
Yapılandırılması
Kurumumuza Ceza İnfaz Sisteminde Sivil Toplum Derneği (CİSSTD) tarafından
Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği’nin çocukken yargılaması
başlamış kişiler açısından uygulanmasına ilişkin bazı hususlarda Yönetmelik’in ilgili
maddelerinde değişiklik yapılması talep edilmiştir. Başvuruda; Yönetmelikte yalnızca
çocuk eğitimevindeyken 18 yaşını bitiren gençlerin açık ceza infaz kurumuna doğrudan
ayrılabileceğinin düzenlendiği, bu durumun uygulamada üç farklı başlıkta hak
ihlallerine sebep olduğu belirtilerek Yönetmelikte yeni bir düzenleme yapılması talep
edilmiştir.
Kurumumuzca yerinde yapılan incelemeler (cezaevi ziyaretleri), Kurumumuza çocuk
adalet sistemine ilişkin yapılan başvurular neticesinde verilen kararlar, yukarıda detaylı
olarak açıklanan tespitler, ‘’Yargı Reformu Strateji Belgesi” ve 2022 Yılı Cumhurbaşkanlığı
Yıllık Programı’nda yer alan temel hedefler gözetilerek çocuğun korunması ve çocuğun
2022 YILLIK RAPOR 249