Page 250 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 250

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kurulan Adli Destek ve Mağdur Hizmetleri Müdürlüklerinin  sayısının 2021 yılı Ekim
               ayı itibarıyla 116’ya yükseldiği, özel ortamlarda ifade ve beyanlarının alınması gerektiği
               veya fail ile yüz yüze gelmesinde sakınca bulunduğu değerlendirilen, mağdur, tanık ve
               suça sürüklenen çocukların, cinsel suç ve aile içi şiddet suçu mağdurları ile diğer kırılgan
               gruplara mensup mağdurların ifade ve beyanlarının alınmasında kullanılan adli görüşme
               odalarının sayısının ise 2021 yılı Ekim ayı itibarıyla 110’a çıktığı, çocuk mahkemelerinin
               fiziki  koşullarının  çocuk  adalet  sisteminin  amacına  uygun  hale  getirilmesi  ve  çocuklara
               yönelik tüm adli işlemlerin çocuk dostu şekilde tek bir merkezde gerçekleştirilmesine yönelik
               çalışmalar yürütüldüğü belirtilerek;

               Çocuk adalet sisteminin önleyici, onarıcı ve geliştirici mekanizmalar doğrultusunda
               risk takibini içeren bir yapıya kavuşturulacağı amaçlanmıştır. (Kalkınma Planı p.610)”
               ifadelerine yer verildiği görülmüştür.

               Bu kapsamda Kurumumuzca yerinde yapılan incelemeler (cezaevi ziyaretleri),
               Kurumumuza çocuk adalet sistemine ilişkin yapılan başvurular neticesinde verilen
               kararlar, yukarıda detaylı olarak açıklanan tespitler, ‘’Yargı Reformu Strateji Belgesi”
               ve 2022 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda yer alan temel hedefler gözetilerek
               çocuğun korunması ve çocuğun yüksek yararının gözetilmesi ilkesi esas alınarak çocuk
               adalet sisteminin onarıcı adalet yaklaşımıyla yapılandırılmasına yönelik çalışmaların
               tamamlanması, çocuk haklarının korunması ve geliştirilmesi, bu hususta gerekli yasal
               ve idari tedbirlerin alınması,  suça sürüklenen çocuklara özgü politikaların geliştirilmesi,
               suça sürüklenen çocuklara yönelik infaz sisteminin iyileştirilmesi çalışmalarının
               tamamlanması yönünde öneride bulunulmuştur.
               7.5.2 Kararlarımız

               7.5.2.1 Çocuk Adalet Sisteminin Onarıcı Adalet Yaklaşımıyla
               Yapılandırılması

               Kurumumuza Ceza İnfaz Sisteminde Sivil  Toplum Derneği (CİSSTD) tarafından
               Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma  Yönetmeliği’nin çocukken yargılaması
               başlamış kişiler açısından uygulanmasına ilişkin bazı hususlarda  Yönetmelik’in ilgili
               maddelerinde değişiklik yapılması talep edilmiştir. Başvuruda; Yönetmelikte yalnızca
               çocuk eğitimevindeyken 18 yaşını bitiren gençlerin açık ceza infaz kurumuna doğrudan
               ayrılabileceğinin düzenlendiği, bu durumun uygulamada üç farklı başlıkta hak
               ihlallerine sebep olduğu belirtilerek Yönetmelikte yeni bir düzenleme yapılması talep
               edilmiştir.

               Kurumumuzca yerinde yapılan incelemeler (cezaevi ziyaretleri), Kurumumuza çocuk
               adalet sistemine ilişkin yapılan başvurular neticesinde verilen kararlar, yukarıda detaylı
               olarak açıklanan tespitler, ‘’Yargı Reformu Strateji Belgesi” ve 2022 Yılı Cumhurbaşkanlığı
               Yıllık Programı’nda yer alan temel hedefler gözetilerek çocuğun korunması ve çocuğun




                                                                        2022 YILLIK RAPOR  249
   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255