Page 260 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 260
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuz tarafından yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, özel eğitim
mevzuatının eksiksiz uygulanması için okul içerisinde oluşturulan kurulların, birimlerin
görev ve sorumluluklarını yerine getirmeleri ve okuldaki öğretmenlerin özel eğitim
hizmetleri kapsamında iş birliği içinde çalışmaları sağlanarak okul genelinde özel eğitim
paydaşları arasında iş birliğine dayalı bir kaynaştırma eğitimi politikasının oluşturulması
ve personelin kaynaştırma eğitimi konusunda desteklenmesi; okul içerisinde özel
eğitim alanında nitelikli ve donanımlı öğretmenler yetiştirilmesi amacıyla hizmet içi
eğitimlerin plan dahilinde verilmesi, özel gereksimli çocukların BEP programlarının
eksiksiz uygulanması için yeterli idari, insani ve finansal kaynak sağlanması konusunda
gerekli planlamanın yapılması ve izleme ve denetim mekanizmalarını etkin kullanılması;
ayrıca, özel gereksinimli çocuklara sunulan kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunların
tespit edilmesi ve sorunlara yönelik çözüm önerilerinin alanda çalışan sivil toplum
kuruluşları, ailelerin ve çocukların görüşleri alınarak hayata geçirilmesi hususlarında
Milli Eğitim Bakanlığına tavsiyede bulunulmuştur. 113
Özel gereksinimli çocukların eğitim haklarının güvence altına alınmasına ilişkin
Kurumumuza yapılan bir diğer başvuruda, 04.01.2021 tarihli 230243 sayılı
“Kolaylaştırıcı Kişi” konulu ilgili makama yazılmış Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri
Genel Müdürlüğü yazısının özel gereksinimli bireyler arasında ayrımcılığa neden
olduğu, söz konusu yazıda kolaylaştırıcı kişi uygulamasının tam zamanlı kaynaştırma/
bütünleştirme yoluyla eğitimlerine devam eden otizm spektrum bozukluğu olan
öğrenciler için sınıf içi ve sınıf dışı ortamlarda bulunmasının uygun görüldüğünün
yazıldığı, kolaylaştırıcı kişi uygulamasının sadece otizm spektrum bozukluğu olan
çocuklar değil tüm özel gereksinimli çocuklara tanınması yapılması talep edilmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirmeler neticesinde; çocuğun üstün yararı gözetilerek
Anayasa ve tarafı olduğumuz uluslararası sözleşmeler kapsamında ülkemizde yaşayan
herkesin haklar ve özgürlükler bakımından eşit olduğu dikkate alınarak özel eğitim
ihtiyacı olan öğrencilerden hangilerinin kolaylaştırıcı kişiye ihtiyaç duyduğunun
bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme birimince belirlenmesi, yapılacak
inceleme ve araştırma sonucunda tespit edilecek sorunlar ve ihtiyaçlar doğrultusunda
kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla öğrenimlerine devam eden özel gereksinimli
çocuklara yönelik engel durumuna göre ihtiyaç ve taleplerinin gözetilerek mevcut
eksiklikleri ve uygulama aksaklıklarını giderecek çözüm önerileri oluşturularak en kısa
sürede uygulanmaya başlanması ve çalışmaların belirli bir program dahilinde kamuoyu
ile paylaşılmak suretiyle tamamlanması yönünde Milli Eğitim Bakanlığı’na Tavsiyede
bulunulmuştur. 114
Kurumumuza yapılan ve özel gereksinimli çocukların eğitim haklarının güvence altına
alınmasını amacıyla ebeveynlerin desteklenmesini konu edinen bir diğer başvuruda
başvuran, Sağlık Bakanlığına bağlı İlçe Sağlık Müdürlüğünde görev yaptığını, üç
çocuğundan ikisinin engelli olduğunu ve bu çocuklarının destek eğitimleri almalarının
113 2021/22119 numaralı başvuru hakkında verilen 30.09.2022 tarihli Tavsiye Kararı
114 2022/5206 numaralı başvuru hakkında verilen 06.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı
2022 YILLIK RAPOR 259