Page 260 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 260

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Kurumumuz tarafından yapılan inceleme ve araştırma neticesinde, özel eğitim
               mevzuatının eksiksiz uygulanması için okul içerisinde oluşturulan kurulların, birimlerin
               görev ve sorumluluklarını yerine getirmeleri ve okuldaki öğretmenlerin özel eğitim
               hizmetleri kapsamında iş birliği içinde çalışmaları sağlanarak okul genelinde özel eğitim
               paydaşları arasında iş birliğine dayalı bir kaynaştırma eğitimi politikasının oluşturulması
               ve personelin kaynaştırma  eğitimi konusunda desteklenmesi; okul içerisinde özel
               eğitim alanında nitelikli ve donanımlı öğretmenler yetiştirilmesi amacıyla hizmet içi
               eğitimlerin plan dahilinde verilmesi, özel gereksimli çocukların BEP programlarının
               eksiksiz uygulanması için yeterli idari, insani ve finansal kaynak sağlanması konusunda
               gerekli planlamanın yapılması ve izleme ve denetim mekanizmalarını etkin kullanılması;
               ayrıca, özel gereksinimli çocuklara sunulan kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunların
               tespit edilmesi ve sorunlara yönelik çözüm önerilerinin alanda çalışan sivil toplum
               kuruluşları, ailelerin ve çocukların görüşleri alınarak hayata geçirilmesi hususlarında
               Milli Eğitim Bakanlığına tavsiyede bulunulmuştur. 113

               Özel gereksinimli çocukların eğitim haklarının güvence altına alınmasına ilişkin
               Kurumumuza yapılan bir diğer başvuruda,  04.01.2021 tarihli 230243 sayılı
               “Kolaylaştırıcı Kişi” konulu ilgili makama yazılmış Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri
               Genel Müdürlüğü yazısının özel gereksinimli bireyler arasında ayrımcılığa neden
               olduğu, söz konusu yazıda kolaylaştırıcı kişi uygulamasının tam zamanlı kaynaştırma/
               bütünleştirme yoluyla eğitimlerine devam eden otizm spektrum bozukluğu olan
               öğrenciler için sınıf içi ve sınıf dışı ortamlarda bulunmasının uygun görüldüğünün
               yazıldığı, kolaylaştırıcı kişi uygulamasının sadece otizm spektrum bozukluğu olan
               çocuklar değil tüm özel gereksinimli çocuklara tanınması yapılması talep edilmiştir.

               Kurumumuzca yapılan değerlendirmeler neticesinde; çocuğun üstün yararı gözetilerek
               Anayasa ve tarafı olduğumuz uluslararası sözleşmeler kapsamında ülkemizde yaşayan
               herkesin haklar ve özgürlükler bakımından eşit olduğu dikkate alınarak özel eğitim
               ihtiyacı olan öğrencilerden hangilerinin kolaylaştırıcı kişiye ihtiyaç duyduğunun
               bireyselleştirilmiş eğitim programı geliştirme birimince belirlenmesi, yapılacak
               inceleme ve araştırma sonucunda tespit edilecek sorunlar ve ihtiyaçlar doğrultusunda
               kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla öğrenimlerine devam eden özel gereksinimli
               çocuklara yönelik engel durumuna göre ihtiyaç ve taleplerinin gözetilerek mevcut
               eksiklikleri ve uygulama aksaklıklarını giderecek çözüm önerileri oluşturularak en kısa
               sürede uygulanmaya başlanması ve çalışmaların belirli bir program dahilinde kamuoyu
               ile paylaşılmak suretiyle tamamlanması yönünde Milli Eğitim Bakanlığı’na Tavsiyede
               bulunulmuştur. 114
               Kurumumuza yapılan ve özel gereksinimli çocukların eğitim haklarının güvence altına
               alınmasını  amacıyla  ebeveynlerin  desteklenmesini  konu  edinen  bir  diğer  başvuruda
               başvuran, Sağlık Bakanlığına bağlı İlçe Sağlık Müdürlüğünde görev yaptığını, üç
               çocuğundan ikisinin engelli olduğunu ve bu çocuklarının destek eğitimleri almalarının

               113   2021/22119 numaralı başvuru hakkında verilen 30.09.2022 tarihli Tavsiye Kararı
               114   2022/5206 numaralı başvuru hakkında verilen 06.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  259
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265