Page 281 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 281

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 konular” ile ilgili olarak yoğun başvuru alınmış olup 2021 yılında çok yoğun başvuru
                 alınan Eğitim-Öğretim alanında pandemi sürecinden kaynaklı sorunlarla ilgili 2022
                 yılında yoğunluk azalsa da lisansüstü eğitimde pandemi nedeniyle ek süre taleplerinin
                 ve uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin şikâyetlerin devam ettiği görülmüştür.

                 7.6.1 Sınavlar ve Bağlantılı Uygulamalar

                 Ülkemizdeki eğitim-öğretimin en önemli gündemlerinden biri olan “sınav uygulamaları”,
                 söz konusu sınava katılmadan önceki sınava başvuru evresini, sınavın tüm aşamalarını,
                 sınav soru ve cevaplarına itiraz süreçlerini, sınav sonuçlarının açıklanması ile sonuçlara
                 itiraz süreçlerini ve ayrıca sınav görevlilerine ilişkin yapılan işlemleri kapsar.

                 Kurumumuz tarafından 2022 yılında bu alanda incelenen ve karara bağlanan
                 başvuruların konuları arasında; sınav tarihlerinin çakışmasına itirazlar ile sınav
                 tarihlerinin koordineli olarak belirlenmesi, sınav giriş yerlerinin artırılması (örneğin
                 Kaymakam Adaylığı Giriş Sınavında sınav merkezi olarak sadece Ankara’nın belirlenmiş
                 olmasının adayları mağdur ettiği gerekçesiyle sınav merkez sayısının artırılması), yeni
                 sınav yerlerinin belirlenmesi veya adayların ikamet adreslerine yakın merkezlerde sınava
                 girebilmesi, belirlenen kontenjanların artırılması (örneğin DGS ile yerleşilebilecek
                 bölümlerin artırılması), sınav kurallarına itirazlar (örneğin Dikey Geçiş Sınavında
                 her iki testten de en az 1 ham puan alan adayların puanının hesaplanacağına ilişkin
                 kuralın kaldırılması), sınav esnasında sınav kurallarının ihlal edildiği gerekçesiyle
                 ÖSYM’nin adayların sınavlarını geçersiz sayması, sınav soru ve cevaplarına itiraz ve
                 sınav sonuçlarının yanlış hesaplanması; diğer yandan sınav görevlilerinin şikâyet ve
                 talepleri, özellikle ücret ödemelerinde yaşanan gecikmeler, ücretlerin güncellenmesi,
                 görevli işlemleri sisteminde unvanın güncellenmesi, sınav görev cezalarının kaldırılması
                 gibi hususlar öne çıkmaktadır.
                 Ülkemizde gerçekleştirilen ölçme ve değerlendirme sınavlarının çok büyük bir kısmını
                 T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen
                 sınavlar oluşturmaktadır. Ulusal çapta yılda 50’ye yakın sınav gerçekleştiren ÖSYM
                 Başkanlığının gerçekleştirdiği bu sınavlara milyonlarca kişi katılmakta, böylece eğitim
                 hakkının bir uzantısı olarak gördüğümüz ve KPSS gibi sınavlarda kamu hizmetine girme
                 hakkıyla doğrudan bağlantılı olan ÖSYM tarafından sunulan sınav hizmetleri toplumun
                 çok büyük bir kesimini etkilemektedir.  Yükseköğretim kurumlarına girişte, yabancı dil
                 seviyelerinin  belirlenmesinde,  kamu  personel  alımlarında  ve  eğitimin  neredeyse  tüm
                 aşamalarında gerçekleştirilen bu sınavların katılımcılar için ne derece önemli olduğu
                 izahtan varestedir. Sağlıklı bir ölçme ve değerlendirme ancak sınav giriş şartlarının tüm
                 adaylar için eşit olduğu, engelli adaylar için fırsat eşitliğinin yaratıldığı bir ortamda ve
                 sınav sürecinin her aşamasının şeffaf ve denetlenebilir olmasıyla mümkün olup olası bir
                 güvenlik zafiyetinin tüm toplumun vicdanını derinden yaralayacağı muhakkaktır.





             280 2022 YILLIK RAPOR
   276   277   278   279   280   281   282   283   284   285   286