Page 281 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 281
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
konular” ile ilgili olarak yoğun başvuru alınmış olup 2021 yılında çok yoğun başvuru
alınan Eğitim-Öğretim alanında pandemi sürecinden kaynaklı sorunlarla ilgili 2022
yılında yoğunluk azalsa da lisansüstü eğitimde pandemi nedeniyle ek süre taleplerinin
ve uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin şikâyetlerin devam ettiği görülmüştür.
7.6.1 Sınavlar ve Bağlantılı Uygulamalar
Ülkemizdeki eğitim-öğretimin en önemli gündemlerinden biri olan “sınav uygulamaları”,
söz konusu sınava katılmadan önceki sınava başvuru evresini, sınavın tüm aşamalarını,
sınav soru ve cevaplarına itiraz süreçlerini, sınav sonuçlarının açıklanması ile sonuçlara
itiraz süreçlerini ve ayrıca sınav görevlilerine ilişkin yapılan işlemleri kapsar.
Kurumumuz tarafından 2022 yılında bu alanda incelenen ve karara bağlanan
başvuruların konuları arasında; sınav tarihlerinin çakışmasına itirazlar ile sınav
tarihlerinin koordineli olarak belirlenmesi, sınav giriş yerlerinin artırılması (örneğin
Kaymakam Adaylığı Giriş Sınavında sınav merkezi olarak sadece Ankara’nın belirlenmiş
olmasının adayları mağdur ettiği gerekçesiyle sınav merkez sayısının artırılması), yeni
sınav yerlerinin belirlenmesi veya adayların ikamet adreslerine yakın merkezlerde sınava
girebilmesi, belirlenen kontenjanların artırılması (örneğin DGS ile yerleşilebilecek
bölümlerin artırılması), sınav kurallarına itirazlar (örneğin Dikey Geçiş Sınavında
her iki testten de en az 1 ham puan alan adayların puanının hesaplanacağına ilişkin
kuralın kaldırılması), sınav esnasında sınav kurallarının ihlal edildiği gerekçesiyle
ÖSYM’nin adayların sınavlarını geçersiz sayması, sınav soru ve cevaplarına itiraz ve
sınav sonuçlarının yanlış hesaplanması; diğer yandan sınav görevlilerinin şikâyet ve
talepleri, özellikle ücret ödemelerinde yaşanan gecikmeler, ücretlerin güncellenmesi,
görevli işlemleri sisteminde unvanın güncellenmesi, sınav görev cezalarının kaldırılması
gibi hususlar öne çıkmaktadır.
Ülkemizde gerçekleştirilen ölçme ve değerlendirme sınavlarının çok büyük bir kısmını
T.C. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen
sınavlar oluşturmaktadır. Ulusal çapta yılda 50’ye yakın sınav gerçekleştiren ÖSYM
Başkanlığının gerçekleştirdiği bu sınavlara milyonlarca kişi katılmakta, böylece eğitim
hakkının bir uzantısı olarak gördüğümüz ve KPSS gibi sınavlarda kamu hizmetine girme
hakkıyla doğrudan bağlantılı olan ÖSYM tarafından sunulan sınav hizmetleri toplumun
çok büyük bir kesimini etkilemektedir. Yükseköğretim kurumlarına girişte, yabancı dil
seviyelerinin belirlenmesinde, kamu personel alımlarında ve eğitimin neredeyse tüm
aşamalarında gerçekleştirilen bu sınavların katılımcılar için ne derece önemli olduğu
izahtan varestedir. Sağlıklı bir ölçme ve değerlendirme ancak sınav giriş şartlarının tüm
adaylar için eşit olduğu, engelli adaylar için fırsat eşitliğinin yaratıldığı bir ortamda ve
sınav sürecinin her aşamasının şeffaf ve denetlenebilir olmasıyla mümkün olup olası bir
güvenlik zafiyetinin tüm toplumun vicdanını derinden yaralayacağı muhakkaktır.
280 2022 YILLIK RAPOR