Page 359 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 359
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
(6) Yatılı okul, hastane, huzur evi, yetiştirme yurdu, cezaevi, öğrenci yurdu gibi yerlerde
kalanların adresleri ilgili kurum yetkililerince bildirilir. (7) Vesayet altındakilerin yerleşim
yeri adresleri bağlı bulundukları vesayet makamınca nüfus müdürlüğüne bildirilir…”
hükümlerine yer verilmiştir.
Bu kapsamda, ceza infaz kurumlarında kalan hükümlü ve tutukluların 2022 sayılı
Kanun kapsamında bağlanan aylık ve 3294 sayılı Kanun kapsamında sosyal yardım
talepleri ile ilgili olarak yapılan bazı başvurularda hükümlüler MERNİS’e kayıtlı
adresleri olmadığından ya da ikinci adres güncellemeleri yapılmadığından taleplerinin
değerlendirilmeye alınmadığını beyan ettiklerinden ilgili kurumlarla iletişime geçilerek
5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanunu ile Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliği’nin ilgili
maddelerinde yer alan “Huzurevi, yetiştirme yurdu, cezaevi, öğrenci yurdu gibi
yerlerde kalanların adres bildirimleri ilgili kurum yetkililerince ... yapılır” hükmü ile
Ceza ve Tevkifevleri Genel Müdürlüğü’nün E.9506/144888 sayılı iç yazısına istinaden
başvurucuların adres (ikinci adres) güncelleme işlemlerinin yapılması ve akabinde
sosyal yardım taleplerinin yetkili SYD vakfınca değerlendirilebilmesi için gerekli
koordinasyonun sağlanması yönünde karar verildiği, akabinde ilgili kurumlar tarafından
MERNİS adres güncelleme işlemlerinin gerçekleştirildiği ve gerekli koordinasyonların
sağlandığı bilgisi verilmiştir. 212
7.9.2 Engelli Haklarının Değerlendirilmesi
En genel tanımıyla engellilik; duyu organlarının zedelenmeye bağlı olarak işlevlerinde
gözlenen kayıpların ortaya çıkardığı yetersizlikten etkilenme nedeniyle bireyin çevreyle
etkileşimde karşılaştığı problem durumudur. 213 Bu tanımda zedelenme bireyin, doğum
öncesi, doğum anı ve doğum sonrası oluşan çeşitli etmenlerle, organlarının işlevlerini
yerine getirmede ve görevlerini yapmada etkili olan zorlanım durumunu, yetersizlik ise
zihinsel, fiziksel, davranışsal ya da duyu organlarının zedelenmeye bağlı olarak tüm ya
da kısmen işlevlerinde gözlenen kayıpların ortaya çıkardığı durumu ifade etmektedir. 214
Sosyal hizmetler ise toplumda dezavantajlı olan bireylerin ve grupların kamu
kaynaklarından yararlanarak toplumun diğer bireyleri kadar avantajlı bir seviyeye
gelmesini amaçlayan bir disiplindir. Bir başka ifadeyle Sayer’e göre (2022:518) sosyal
hizmetler, kişi grup veya toplulukların yapı ve şartlarından doğan ya da kendi denetimleri
dışında meydana gelen bedeni, zihni, ruhi eksikliği, fakirlik ve eşitsizliği gidermek veya
azaltmak, toplumun değişen şartlarından doğan sosyal sorunları çözümlemek, insan
kaynaklarını geliştirmek, hayat standartlarını iyileştirmek ve yükseltmek, fertlerin
birbirleriyle ve sosyal çevresi ile uyum sağlamasını kolaylaştırmak amacıyla insan, şeref
ve haysiyetine yaraşır eğitim, danışmanlık, bakım, tıbbi ve psikososyal rehabilitasyon
alanlarında ifa edilen hizmet programlarının tümünü kapsamaktadır.
212 2022/3411 numaralı başvuru hakkında verilen 24.05.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı
213 Çitil, Mahmut; Türkiye’de Özel Eğitim: Tarihsel, Politik ve Yasal Gelişmeler, 2017, s.26.
214 Ataman, Ayşegül; Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş, Gündüz Yayıncılık, Ankara 2003,
s.15.
358 2022 YILLIK RAPOR