Page 360 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 360

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bilindiği üzere, engelli bireyler, engellerinden kaynaklanan çeşitli sebeplere ilave
               ekonomik külfetlerle, fiziksel ya da psiko-sosyal güçlüklerle karşılaşmakta, toplumdaki
               diğer bireylerin katlanmadığı medikal malzeme giderleri, kişisel öz bakım giderleri,
               bakım hizmeti giderleri, fiziksel engelleri yüzünden toplu taşıma hizmetlerinden
               yararlanamamalarına bağlı olarak katlandıkları ulaşım giderleri gibi pek çok durum
               bu güçlük ve külfetlerin sebepleri arasında sayılmaktadır. Bu sebeple, bu sorunların
               yaşattığı olumsuzlukların giderilebilmesi için birçok uluslararası metinde devlet
               tarafından özel tedbirler alınması gerektiği ortaya konulmuş; engelli bireylerin sosyal
               koruma sistemlerinden, yoksullukla mücadele programlarından, engellilikle bağlantılı
               yardımlardan, toplu konut, emeklilik gibi programlardan faydalanarak mağduriyetlerinin
               giderilmesinin ekonomik ve sosyal yaşama toplumun diğer bireyleriyle “eşit koşullarda”
               katılımlarının sağlanmasının önemi vurgulanmıştır.
               10 Aralık 1948’de Birleşmiş Milletlerce kabul edilen İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ile
               başlayan süreç, toplumun diğer kesimlerine olduğu gibi engellilere yönelik uluslararası
               metinlerin de ateşleyicisi olmuş, bu doğrultuda Birleşmiş Milletlerce 1975 yılında kabul
               edilen “Sakat Kişilerin Hakları Beyannamesi” ile yine Birleşmiş Milletler tarafından
               1993 yılında kabul edilen “Sakatlar İçin Fırsat Eşitliği Konusunda Standart Kurallar”
               metni o dönemde hukuki bağlayıcılığı olmamakla birlikte en kapsamlı ve en önemli
               yazılı belgeler olmuşlardır. 13 Aralık 2006 tarihinde Birleşmiş Milletler Genel Kurulu
               tarafından kabul edilen ve imzaya açıldığı 30 Mart 2007 günü aralarında ülkemizin de
               bulunduğu 81 ülke tarafından imzalanarak yürürlüğe giren 50 maddeden ve 1 İhtiyari
               Ek Protokolden oluşan Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi ise altında imzası
               bulunan ülkeleri bağlayıcı ilk sözleşme olması nedeniyle büyük öneme sahiptir.

               Bununla birlikte, engellilere yönelik uluslararası metinler her geçen gün artmakta olup,
               bunların bir bölümü ilke kararı, tavsiye kararı ve bildirge gibi yol gösterici ve tavsiye
               niteliğindeki metinler, bir bölümü ise altında imzası bulunan ülkeleri bağlayıcı ve o
               ülkelerin uymak zorunda oldukları hukuk normlarıdır. Bu kapsamda, Anayasamızın 5,
               10, 41 ve 61’inci maddeleri ile 5378 sayılı Engelli Hakları Kanunu, 6328 sayılı Kamu
               Denetçiliği Kurumu Kanunu ve bu kanunların uygulanmasına dair yönetmeliklerde yer
               alan pek çok maddede de “engelli hakları” gözetilerek düzenlemeler yapılmıştır. Türkiye
               Cumhuriyeti Anayasası’nda devletimizin nitelikleri sayılırken “sosyal devlet” ilkesine
               açıkça vurgu yapılmış olup, bu ilkeye göre devlet; muhtaç durumda olan kişilerin,
               engellilerin  ve  yaşlıların  toplumsal  hayatta  ayrımcılığa  uğramadan,  topluma  etkin
               biçimde katılımlarını sağlamak üzere; ulusal politikaları belirlemek, sosyal hizmet ve
               yardım faaliyetlerini yürütmek, bu alanda ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile gönüllü
               kuruluşlar arasında işbirliği ve koordinasyonu sağlamayı asli görevlerinden biri olarak
               kabul etmiştir.






                                                                        2022 YILLIK RAPOR  359
   355   356   357   358   359   360   361   362   363   364   365