Page 49 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 49
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Sn. Sadettin KALKAN
Devlet yapısı ve sunduğu kamu hizmetleri zamanla ve teknolojik gelişmelerle karmaşık
bir hal almakta dolayısıyla geleneksel hak arama yolları da yeni oluşumlar karşısında
yetersiz kalabilmektedir. Çağdaş demokrasinin gelişim sürecinde idarenin her alana el
atması, mevzuatın son derece karmaşık hal alması, yargısal ve diğer denetim yollarının
kendilerini yenilemeyip, artan iş hacmi karşısında işlemez hal alması sonucunda değişen
toplumsal şartlar ve ihtiyaçlar insanları yeni hak arama yolları bulmaya itmiştir.
Bu doğrultuda dünyanın birçok ülkesinde toplumdaki gelişmelere paralel olarak insan
haklarını geliştirmek, kamu idaresini denetlemek, bireysel şikâyetlerle ilgilenmek ve
kamuoyunun dikkatini kamu idaresindeki aksaklıklara çekmek konularındaki arayışlar
dikkatleri halihazırda yine dünyanın pek çok ülkesinde uygulama alanı bulan ve her
ülkenin kendine özgü siyasal, toplumsal, kültürel ve idari koşullarına göre değişik
biçimlerde yapılandırılmış ombudsmanlık kurumlarına çevirmiştir.
Devlet ile vatandaş arasında bir tür arabulucu olan kamu denetçisi ya da Ombudsman
bağımsız kamu görevlisi olarak, şikâyetçi olanların şikâyetlerini dinlemekte, inceleme,
araştırma ve soruşturma yapmakta ve bunun sonucunu da ilgililere ve kamuoyuna
duyurabilmektedir. Ombudsman, insan hak ve özgürlükleri bağlamında kamu
görevlilerini eğitmek, kamu idarecilerinin hak ihlali yapmalarını önlemek, kamu
idaresinin hatalı iş ve eylemlerini düzeltmek, daha iyi kamu hizmeti sunmalarını
sağlamak ve bunların yanında vatandaş ve kamu idaresi arasında arabulucu olmak gibi
işlevler üstlenmektir.
48 2022 YILLIK RAPOR