Page 44 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 44

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




               pazarlama ilişkileri, artık insan hakları ve doğal çevrenin korunması hedeflerine uygun
               olarak denetim ihtiyacı duyulan hassas konular niteliğine bürünmüştür. Böylelikle,
               salt  iktisadi büyümenin  değil;  iklim  değişikliğine  yol  açan  etkenler açısından  çevrenin
               korunması, sosyal güvenceye uygun kayıtlı istihdam ve insanca gelir hakkı ile çerçevelenmiş
               sürdürülebilir bir büyümenin temini önem kazanmıştır.
               “Sağlıklı çevre ve temiz suya erişim”, “temel gıdaya erişim, “konut hakkı”, “evlenme
               hakkı”, “tüketici hakları”, “sosyal güvence hakkı”, “kişisel verilerin korunması hakkı”, yine
               günümüzde mahalli idare birimlerince veya özel hukuk tüzel kişilerince yürütülen, “su”,
               “elektrik”, “doğal gaz”, “telekomünikasyon”, “sigortacılık” şeklinde sadece örnek amacıyla
               sıralanabilecek bu alanlardaki mal ve hizmetlerin sunumu, artık sadece özel piyasa kuralları
               ile açıklanabilecek olgu olmaktan çıkmış ve her biri insanın temel bir gereksinimini
               karşılamaya yönelik insanca bir yaşamın asgari koşulları haline gelmiştir. Zira sözleşmenin
               bir tarafı olması da devletlerin, lisanslama, ruhsat verme, piyasayı denetleme ve haksız
               rekabeti önleme yükümlülükleri bulunmaktadır.
               Devletin de insan için var olduğu ya da “insanı yaşat ki devlet de yaşasın” anlayışının bir
               sonucu olarak, kişilerin kamu idareleriyle yaşadığı ihtilafların en aza indirilmesinde uzlaştırıcı
               bir görev üstlenen Ombudsmanlık kurumları, hukuki denetimin yanı sıra hakkaniyet
               denetimi de yaparak idarenin işlem, eylem ve tutum ve davranışlarından olumsuz etkilenen
               kişilerin şikâyetlerini incelemekte, araştırmakta; sonrasında da bu inceleme ve araştırmanın
               sonucuna göre hak ihlallerinin önlenmesini teminen somut adımlar atmaktadır.
               Zira Kamu Denetçiliği Kurumu, yargıya gitmeden önce başvurulabilen, ücretsiz, en geç
               altı ay içinde karar veren, genel başvurularda talep halinde başvurucunun isminin gizli
               kaldığı ve hatta Tavsiye Kararı dahi vermesine gerek kalmadan pek çok dosyada dostane
               çözüm ile  başvurucunun sorununun çözülmesine imkan sağlayan Anayasal bir kurumdur.
               Kamu Denetçiliği Kurumu, yasasındaki özel düzenleme gereği idari yargı denetiminden
               farklı olarak, idari işlem ve eylemlerin yanı sıra, idarenin tutum ve davranışlarını
               denetleyebilmektedir. Böylece Kamu Denetçiliği Kurumu, yaptığı çalışmalarla bir yandan
               idarenin daha iyi ve etkin denetlenmesini sağlamakta, öte yandan vatandaşların haklarını
               aramalarına katkıda bulunarak insan haklarının korunmasına ve dolayısıyla hukuk devleti
               ilkesinin gerçekleşmesine katkıda bulunmaktadır.
               Bu anlayışla Kamu Denetçisi olarak görev yaptığım ikinci yılımda, başta insan hakları
               olmak üzere,  nüfus, vatandaşlık, mülteci ve sığınmacı hakları, mahalli idarelerce
               yürütülen hizmetler, ulaştırma, basın ve iletişim olmak üzere görevli olduğum dört
               temel farklı alana ilişkin başvurular, insanın sahip olduğu haklar ve iyi yönetim ilkeleri
               ön planda tutularak detaylı bir şekilde incelenmiş ve araştırılmış, yapılan bu inceleme ve
               araştırmalar neticesinde de insan hakları alanında mahkûm başvurularından, özel hayatın
               gizliliği ve kişisel verilerin korunmasına, nüfus, vatandaşlık, mülteci ve sığınmacı hakları
               alanında, nüfus işlemlerinden göçmen, sığınmacı ve mülteci sorunlarına, mahalli idarelerce
               yürütülen hizmetler başlığı altında yer alan ve temeli mülkiyet hakkına dayanan imar işlem
               ve uygulamalarından, sağlıklı çevre ve temiz suya erişim hakkını sağlayan su hizmetlerine,
               ulaştırma,  basın  ve  iletişim başlığı altında araç muayenelerinde yaşanan sorunlardan,
               telekomünikasyon piyasası ile ilgili gereken denetim ve gözetim yükümlülüğünün yerine
               getirilmesinin sağlanması gibi pek çok konuda kararlar tesis edilmiştir.




                                                                        2022 YILLIK RAPOR  43
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49