Page 224 - Mücadele Raporu v15 SON
P. 224

Kamu Denetçiliği Kurumu










                     33. Bununla  birlikte,  olağanüstü  koşulların  gündeme  geldiği  zamanlarda,  temel  hizmetBununla  birlikte,  olağanüstü  koşulların  gündeme  geldiği  zamanlarda,  temel  hizmet
                     33.
                     alanlarının  dışındaki  kimi  faaliyet  sahalarının  da  kamusal  katkıyla  desteklenmesi
                     alanlarının  dışındaki  kimi  faaliyet  sahalarının  da  kamusal  katkıyla  desteklenmesi
                     gerekmektedir.  Zira  olağan  dönemde  kamusal  etkinin  sınırlı  olduğu  ve  devletin  varlığının
                     gerekmektedir.  Zira  olağan  dönemde  kamusal  etkinin  sınırlı  olduğu  ve  devletin  varlığının
                     düzenleme-denetleme işleviyle görüldüğü bu gibi alanlarda, asıl aktör konumundaki özel hukuk
                     düzenleme-denetleme işleviyle görüldüğü bu gibi alanlarda, asıl aktör konumundaki özel hukuk
                     süjelerinin toplumsal taleplere yeterince cevap veremeyeceği ve toplum yararını istendiği kadar
                     süjelerinin toplumsal taleplere yeterince cevap veremeyeceği ve toplum yararını istendiği kadar
                     karşılayamayacağı açıktır. İşte bu noktada, kamusal yaklaşımın devreye girmesi ve devletin
                     karşılayamayacağı açıktır. İşte bu noktada, kamusal yaklaşımın devreye girmesi ve devletin
                     doğrudan  faaliyette  bulunmadığı  sahalarda  inisiyatif  üstlenerek  bireylerin  ihtiyaçlarını
                     doğrudan  faaliyette  bulunmadığı  sahalarda  inisiyatif  üstlenerek  bireylerin  ihtiyaçlarını
                     gidermesi beklenmektedir.
                     gidermesi beklenmektedir.
                     34. Ekonomik kriz dönemleri de devletin anılan şekilde iktisadi hayata doğrudan etki ettiği
                     34. Ekonomik kriz dönemleri de devletin anılan şekilde iktisadi hayata doğrudan etki ettiği
                     zamanlar  olması  açısından  dikkat  çekicidir.  Bir  taraftan  toplumun  geneline  sirayet  eden
                     zamanlar  olması  açısından  dikkat  çekicidir.  Bir  taraftan  toplumun  geneline  sirayet  eden
                     istihdam açığı, işsizlik, enflasyon vb. sorunlara sebep olması, bir taraftan da makro ekonomik
                     istihdam açığı, işsizlik, enflasyon vb. sorunlara sebep olması, bir taraftan da makro ekonomik
                     dengeler ile mali disiplin bakımından doğurduğu sıkıntılar nedeniyle ekonomik krizlerin, devlet
                     dengeler ile mali disiplin bakımından doğurduğu sıkıntılar nedeniyle ekonomik krizlerin, devlet
                     örgütlenmesine  yüklediği  vazifeler oldukça fazladır. Özellikle vatandaşların ve işletmelerin
                     örgütlenmesine  yüklediği  vazifeler oldukça fazladır. Özellikle vatandaşların ve işletmelerin
                     ekonomik  şartlarında  yaşanan  olumsuzlukların  piyasa  şartlarında  karşılanamayacak  oluşu,
                     ekonomik  şartlarında  yaşanan  olumsuzlukların  piyasa  şartlarında  karşılanamayacak  oluşu,
                     devletin  çeşitli  enstrümanlar  marifetiyle  ekonomik  hayata  müdahalesini  kaçınılmaz
                     devletin  çeşitli  enstrümanlar  marifetiyle  ekonomik  hayata  müdahalesini  kaçınılmaz
                     kılmaktadır. Genellikle teşvik paketleri, vergi yükümlülüklerinin ertelenmesi veya kaldırılması,
                     kılmaktadır. Genellikle teşvik paketleri, vergi yükümlülüklerinin ertelenmesi veya kaldırılması,
                     bazı ürünlere yüksek bedelle alım garantisi verilmesi, nakdi yardım veya kredi imkânlarının
                     bazı ürünlere yüksek bedelle alım garantisi verilmesi, nakdi yardım veya kredi imkânlarının
                     sağlanması  şeklinde  ortaya  çıkan  bu  müdahale,  aslında  piyasa  koşullarının  düzelmesi  ve ve
                     sağlanması  şeklinde  ortaya  çıkan  bu  müdahale,  aslında  piyasa  koşullarının  düzelmesi
                     bireylerin  hem  asgari  geçim  şartlarının  korunması  hem  de  devlete  olan  güvenlerini
                     bireylerin  hem  asgari  geçim  şartlarının  korunması  hem  de  devlete  olan  güvenlerini
                     pekiştirmesini sağlayıcı mahiyettedir. Ayrıca sosyal yardımlar marifetiyle sağlanmaya çalışılan
                     pekiştirmesini sağlayıcı mahiyettedir. Ayrıca sosyal yardımlar marifetiyle sağlanmaya çalışılan
                     toplumsal  denge,  kriz  anlarında  tek başına  yetmeyebilmektedir.  Böyle  bir  aşamada,  olağan
                     toplumsal  denge,  kriz  anlarında  tek başına  yetmeyebilmektedir.  Böyle  bir  aşamada,  olağan
                     dönemde sosyal yardım talep etmeyenlerin dahi ekonomik imkânlarının kötüye gidebildiği ve
                     dönemde sosyal yardım talep etmeyenlerin dahi ekonomik imkânlarının kötüye gidebildiği ve
                     piyasada  durgunluğa  varan  bir  sürecin  başlayabileceği  göz  ardı  edilmemelidir.  Dolayısıyla
                     piyasada  durgunluğa  varan  bir  sürecin  başlayabileceği  göz  ardı  edilmemelidir.  Dolayısıyla
                     ekonomide yaşanan olumsuzlukların toplumun her kesimini, en çok da dar gelirli ve yoksul
                     ekonomide yaşanan olumsuzlukların toplumun her kesimini, en çok da dar gelirli ve yoksul
                     kesimlerini  etkilediği  düşünüldüğünde,  kamusal  katkının  hayati  düzeyde  önem  taşıdığı
                     kesimlerini  etkilediği  düşünüldüğünde,  kamusal  katkının  hayati  düzeyde  önem  taşıdığı
                     görülebilecektir.
                     görülebilecektir.
                     35. Bu noktada, Anayasanın 2 nci maddesinde açıkça Devletin nitelikleri arasında sayılmış olan
                     35. Bu noktada, Anayasanın 2 nci maddesinde açıkça Devletin nitelikleri arasında sayılmış olan
                     sosyal devlet ilkesi ele  alınmalıdır.  Toplumun  tüm  üyelerinin  Anayasa  ile  belirlenmiş  olan
                     sosyal devlet ilkesi ele  alınmalıdır.  Toplumun  tüm  üyelerinin  Anayasa  ile  belirlenmiş  olan
                     Devlet  edimlerine  muhtaç  olduğu  göz  önüne  alındığında  ve  sosyal  devlet  ilkesinin  genel
                     Devlet  edimlerine  muhtaç  olduğu  göz  önüne  alındığında  ve  sosyal  devlet  ilkesinin  genel
                     itibariyle bahse konu bu edimlerin Devlet tarafından “insan onuruna yakışır bir yaşamı güvence
                     itibariyle bahse konu bu edimlerin Devlet tarafından “insan onuruna yakışır bir yaşamı güvence
                     altına  almak  için”  yerine  getirilmesi  olarak  anlaşılması  karşısında;  Devletin  toplumun
                     altına  almak  için”  yerine  getirilmesi  olarak  anlaşılması  karşısında;  Devletin  toplumun
                     ihtiyaçlarına ve ekonomik gereklere cevap vermesinin beklenmesi tabiidir.
                     ihtiyaçlarına ve ekonomik gereklere cevap vermesinin beklenmesi tabiidir.
                     36.
                     36. Anayasa Mahkemesi, söz konusu ilkeye yönelik olarak 14/05/2015 tarihli ve 2014/177 E.,Anayasa Mahkemesi, söz konusu ilkeye yönelik olarak 14/05/2015 tarihli ve 2014/177 E.,
                     2015/49 K. sayılı kararında, “…sosyal hukuk devleti, insan haklarına dayanan, kişilerin huzur,K. sayılı kararında, “…sosyal hukuk devleti, insan haklarına dayanan, kişilerin huzur,
                     2015/49
                     refah ve mutluluk içinde yaşamalarını güvence altına alan, kişi hak ve özgürlükleriyle kamufah ve mutluluk içinde yaşamalarını güvence altına alan, kişi hak ve özgürlükleriyle kamu
                     re
                     y yararı arasında adil bir denge kurabilen, çalışma hayatını geliştirmek ve ekonomik önlemlerararı arasında adil bir denge kurabilen, çalışma hayatını geliştirmek ve ekonomik önlemler
                     alara
                     alarak çalışanlarını koruyan, onların insan onuruna uygun hayat sürdürmelerini sağlayan,k çalışanlarını koruyan, onların insan onuruna uygun hayat sürdürmelerini sağlayan,
                     mill
                     milli gelirin adalete uygun biçimde dağıtılması için gereken önlemleri alan, sosyal güvenliki gelirin adalete uygun biçimde dağıtılması için gereken önlemleri alan, sosyal güvenlik
                     hak
                     hakkını yaşama geçirebilen, sosyal adaleti ve toplumsal dengeleri gözeten devlettir. Çağdaşkını yaşama geçirebilen, sosyal adaleti ve toplumsal dengeleri gözeten devlettir. Çağdaş
                     devlet anlayışı sosyal hukuk devletinin tüm kurum ve kurallarıyla Anayasa’nın özüne ve ruhunavlet anlayışı sosyal hukuk devletinin tüm kurum ve kurallarıyla Anayasa’nın özüne ve ruhuna
                     de
                     uygun  biçimde  kurularak  işletilmesini,  bu  yolla  bireylerin  refah,  huzur  ve  mutluluğunungun  biçimde  kurularak  işletilmesini,  bu  yolla  bireylerin  refah,  huzur  ve  mutluluğunun
                     uy
                     sağlanmasını  gerekli  kılar”  değerlendirmelerinde  bulunmuştur.  Gerçekten  de  bu ilke,anmasını  gerekli  kılar”  değerlendirmelerinde  bulunmuştur.  Gerçekten  de  bu ilke,
                     sağl
                     vatandaşlara “en geniş anlamda yaşam güvencesi” sağlanmasını gerektirmektedir.
                     vatandaşlara “en geniş anlamda yaşam güvencesi” sağlanmasını gerektirmektedir.
                     37. Başvurulara  konu  sürecin  bu  bağlamda  değerlendirilmesi  neticesinde,  COVID-19
                     37. Başvurulara  konu  sürecin  bu  bağlamda  değerlendirilmesi  neticesinde,  COVID-19
                     pa
                     pandemisinin  tüm  dünya  gibi  ülkemizi  de  etkilediği;  söz  konusu  tesirin  en  hafif  şekildendemisinin  tüm  dünya  gibi  ülkemizi  de  etkilediği;  söz  konusu  tesirin  en  hafif  şekilde
                     A Adres : Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARAdres : Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARA
                     T
                     Telefon : 0 (312) 465 22 00    Faks : 0 (312) 465 22 65elefon : 0 (312) 465 22 00    Faks : 0 (312) 465 22 65
                     e
                     e-Posta : iletisim@ombudsman.gov.tr   İnternet Adresi : www.ombudsman.gov.tr-Posta : iletisim@ombudsman.gov.tr   İnternet Adresi : www.ombudsman.gov.tr
                            5 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.Evrak teyidi 070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.Evrak teyidi
                               https://sikayet.ombudsman.gov.tr/sorgula/ adresinden bb1d-fe3e-1fb7 kodu ile yapılabilir.ttps://sikayet.ombudsman.gov.tr/sorgula/ adresinden bb1d-fe3e-1fb7 kodu ile yapılabilir.
                               h
                                                9 9 / 11/ 11
               224
   219   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229