Page 223 - Mücadele Raporu v15 SON
P. 223
Türkiye‘nin Koronavirüs Hastalığı ile Mücadelesi
29.2. Ayrıca COVID-19 etkilerinin azaltılmasına yönelik olarak; bankalara 20/03/2020 tarihli Ayrıca COVID-19 etkilerinin azaltılmasına yönelik olarak; bankalara 20/03/2020 tarihli
29.2.
ve 2324 sayılı yazı ile;
ve 2324 sayılı yazı ile;
- Kredi limiti olan firmaların, likidite ve nakit ihtiyacına yönelik taleplerinin hızlıca
- Kredi limiti olan firmaların, likidite ve nakit ihtiyacına yönelik taleplerinin hızlıca
karşılanması ve kredi limitlerinin kullandırılmasında kısıtlamaya gidilmemesi,
karşılanması ve kredi limitlerinin kullandırılmasında kısıtlamaya gidilmemesi,
- Kredi geri çağırma, mevcut kredi limitini kullandırmama, fiyat artırma, teminat şartlarını
- Kredi geri çağırma, mevcut kredi limitini kullandırmama, fiyat artırma, teminat şartlarını
zorlaştırma, makul faiz oranlarıyla yeniden yapılandırma yapmama gibi uygulamalardan özenle
zorlaştırma, makul faiz oranlarıyla yeniden yapılandırma yapmama gibi uygulamalardan özenle
kaçınılması,
kaçınılması,
- BDDK’nın 17/03/2020 tarihli ve 8948 sayılı Kararı ile 19/03/2020 tarihli ve 8950 sayılı
- BDDK’nın 17/03/2020 tarihli ve 8948 sayılı Kararı ile 19/03/2020 tarihli ve 8950 sayılı
Kararına atıfta bulunularak COVID-19 salgınıyla ilgili tedbirlerden etkilendiği için nakit
Kararına atıfta bulunularak COVID-19 salgınıyla ilgili tedbirlerden etkilendiği için nakit
akışı bozulan firmalar ile gerçek kişilere ilave finansman desteği sağlanması ve bunlara
akışı bozulan firmalar ile gerçek kişilere ilave finansman desteği sağlanması ve bunlara
kullandırılan kredilerin müşterilerin talebi halinde kredi anapara ve faiz ödemelerinin
kullandırılan kredilerin müşterilerin talebi halinde kredi anapara ve faiz ödemelerinin
asgari 3 ay süreyle ötelenmesi dahil gerekli kolaylıkların sağlanması,
asgari 3 ay süreyle ötelenmesi dahil gerekli kolaylıkların sağlanması,
- Kredilerin kullandırılması sonrası bankalarca teminatların tekrar değerlemeye tabi
- Kredilerin kullandırılması sonrası bankalarca teminatların tekrar değerlemeye tabi
tutularak teminat değerinin güncellenmesi uygulamasına bu yazı tarihinden itibaren 3 ay
tutularak teminat değerinin güncellenmesi uygulamasına bu yazı tarihinden itibaren 3 ay
süreyle ara verilmesi,
süreyle ara verilmesi,
- Kuruluş birliklerince bu kapsamda alınan tavsiye kararlarına uyulmasında azami gayret
- Kuruluş birliklerince bu kapsamda alınan tavsiye kararlarına uyulmasında azami gayret
gösterilmesi ve bu konunun milli görev olarak addedilmesi gerektiği,
gösterilmesi ve bu konunun milli görev olarak addedilmesi gerektiği,
yönünde gerekli talimatların verildiği, talimat gereğine uyulmasının ise BDDK tarafından
yönünde gerekli talimatların verildiği, talimat gereğine uyulmasının ise BDDK tarafından
titizlikle denetlendiği bildirilmiştir.
titizlikle denetlendiği bildirilmiştir.
30. BDDK’nın 26/03/2020 tarihli basın açıklamasında da bu hususa paralel olarak,
30. BDDK’nın 26/03/2020 tarihli basın açıklamasında da bu hususa paralel olarak,
bankalarımızın iş dünyasına ve bireylere verdikleri dayanışma taahhütleri ile ilgili olası
bankalarımızın iş dünyasına ve bireylere verdikleri dayanışma taahhütleri ile ilgili olası
aksaklıkları hızlıca ele alabilmek ve sağlıklı çözümler üretebilmek adına çağrı merkezi
aksaklıkları hızlıca ele alabilmek ve sağlıklı çözümler üretebilmek adına çağrı merkezi
üzerinden gerekli yönlendirmeleri yapabilecek iş kurgularının da ivedilikle oluşturulması
üzerinden gerekli yönlendirmeleri yapabilecek iş kurgularının da ivedilikle oluşturulması
gerektiğine atıf yapılarak, sürecin hiçbir mağduriyete yer verilmeyecek şekilde yürütülmesi
gerektiğine atıf yapılarak, sürecin hiçbir mağduriyete yer verilmeyecek şekilde yürütülmesi
için gerekli çalışmaların yapılması gerektiğine vurgu yapılmıştır. İlerleyen süreçte BDDK
için gerekli çalışmaların yapılması gerektiğine vurgu yapılmıştır. İlerleyen süreçte BDDK
Başkanı tarafından; bankalara iletilen talimatların yakından takip edildiği ifade edilerek tüm
Başkanı tarafından; bankalara iletilen talimatların yakından takip edildiği ifade edilerek tüm
bankalar müşteri odaklı davranmaya, kredi kanallarını açık tutmaya, Kurumları ve sektör
bankalar müşteri odaklı davranmaya, kredi kanallarını açık tutmaya, Kurumları ve sektör
birlikleri tarafından alınan kurallara uymaya davet edilmiş, COVID-19 salgınının üretime ve
birlikleri tarafından alınan kurallara uymaya davet edilmiş, COVID-19 salgınının üretime ve
istihdama olumsuz etkisini mümkün olan en az seviyeye indirmek bakımından bankalara
istihdama olumsuz etkisini mümkün olan en az seviyeye indirmek bakımından bankalara
önemli görevler düştüğünün altı çizilmiştir. Mayıs ayının son iki haftası içinde ise, banka
önemli görevler düştüğünün altı çizilmiştir. Mayıs ayının son iki haftası içinde ise, banka
müşterilerinden gelen şikayetler üzerine ve BDDK talimatlarına aykırı işlem gerekçesiyle,
müşterilerinden gelen şikayetler üzerine ve BDDK talimatlarına aykırı işlem gerekçesiyle,
BDDK tarafından bankalara 121 milyon TL’lik ceza kesildiği görülmüştür.
BDDK tarafından bankalara 121 milyon TL’lik ceza kesildiği görülmüştür.
31. Merkez bankaları tarafından para basılması, tahvil ve hisse senedi fonları satın alınması,
31. Merkez bankaları tarafından para basılması, tahvil ve hisse senedi fonları satın alınması,
kredi garantileri ve vergi indirimi gibi kolaylıkların sağlandığı, dünya genelinde hükümetler ve
kredi garantileri ve vergi indirimi gibi kolaylıkların sağlandığı, dünya genelinde hükümetler ve
merkez bankaları tarafından taahhütte bulunulan destek paketlerinin büyüklüğünün 7 trilyon
merkez bankaları tarafından taahhütte bulunulan destek paketlerinin büyüklüğünün 7 trilyon
Dolara ulaşmış olduğu böyle bir dönemde, pandeminin yarattığı ekonomik koşulların
Dolara ulaşmış olduğu böyle bir dönemde, pandeminin yarattığı ekonomik koşulların
olağan bir dönemle kıyas kabul etmeyeceği aşikardır.
olağan bir dönemle kıyas kabul etmeyeceği aşikardır.
32. Devlet mekanizması, doğrudan veya yetki verdiği hukuk süjeleri vasıtasıyla toplumun
32. Devlet mekanizması, doğrudan veya yetki verdiği hukuk süjeleri vasıtasıyla toplumun
geneline yayılan ihtiyaçların tam ve eksiksiz surette giderilebilmesi için kamu yararını
geneline yayılan ihtiyaçların tam ve eksiksiz surette giderilebilmesi için kamu yararını
gözeterek faaliyette bulunmaktadır. Bu kapsamda, toplumsal ihtiyaçların yoğun olarak
gözeterek faaliyette bulunmaktadır. Bu kapsamda, toplumsal ihtiyaçların yoğun olarak
gözlendiği bazı alanlar, vatandaşlara asgari standartların sağlanması gerekliliğiyle öne
gözlendiği bazı alanlar, vatandaşlara asgari standartların sağlanması gerekliliğiyle öne
çıkmaktadır. Özellikle güvenlik, sağlık, eğitim gibi temel kamu hizmeti alanlarına konu
çıkmaktadır. Özellikle güvenlik, sağlık, eğitim gibi temel kamu hizmeti alanlarına konu
hususlar, vatandaşlar bakımından olmazsa olmaz niteliktedir. Bu yönüyle anılan hizmet
hususlar, vatandaşlar bakımından olmazsa olmaz niteliktedir. Bu yönüyle anılan hizmet
sahalarının, kamu yararının gerçekleştirilmesi bakımından daha öncelikli olduğu
sahalarının, kamu yararının gerçekleştirilmesi bakımından daha öncelikli olduğu
söylenebilecektir.
söylenebilecektir.
A Adres : Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARAdres : Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARA
T
Telefon : 0 (312) 465 22 00 Faks : 0 (312) 465 22 65elefon : 0 (312) 465 22 00 Faks : 0 (312) 465 22 65
e e-Posta : iletisim@ombudsman.gov.tr İnternet Adresi : www.ombudsman.gov.tr-Posta : iletisim@ombudsman.gov.tr İnternet Adresi : www.ombudsman.gov.tr
5
5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.Evrak teyidi 070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.Evrak teyidi
https://sikayet.ombudsman.gov.tr/sorgula/ adresinden bb1d-fe3e-1fb7 kodu ile yapılabilir.ttps://sikayet.ombudsman.gov.tr/sorgula/ adresinden bb1d-fe3e-1fb7 kodu ile yapılabilir.
h
8 8 / 11/ 11
223