Page 225 - Mücadele Raporu v15 SON
P. 225

Türkiye‘nin Koronavirüs  Hastalığı ile Mücadelesi










                  a atlatılabilmesi için gerekli tedbirlerin alındığı ve paketlerin açıklandığı; bu kapsamda, Devlet tlatılabilmesi için gerekli tedbirlerin alındığı ve paketlerin açıklandığı; bu kapsamda, Devlet
                  ve  onunla  yakın  ilişkide  bulunan  kamu  bankalarının  önemli  bir  rol  üstlendiği;  özellikle
                  ve  onunla  yakın  ilişkide  bulunan  kamu  bankalarının  önemli  bir  rol  üstlendiği;  özellikle
                  ekonomik şartların düzenli bir seyre girmesinde kamu bankalarının aktif bir şekilde çaba sarf
                  ekonomik şartların düzenli bir seyre girmesinde kamu bankalarının aktif bir şekilde çaba sarf
                  ettiği; ancak anılan tedbirlerin bazılarının uygulanması sırasında uyuşmazlıkların da gündeme
                  ettiği; ancak anılan tedbirlerin bazılarının uygulanması sırasında uyuşmazlıkların da gündeme
                  gelebildiği görülmüştür.
                  gelebildiği görülmüştür.
                  38. Öncelikle ekonomik koşullarda görülen olumsuz seyrin olağan bir sürecin sonucu olmadığı
                  38. Öncelikle ekonomik koşullarda görülen olumsuz seyrin olağan bir sürecin sonucu olmadığı
                  özenle ifade edilmelidir. Özellikle söz konusu salgın hastalıkla birlikte, insanların ve genel
                  özenle ifade edilmelidir. Özellikle söz konusu salgın hastalıkla birlikte, insanların ve genel
                  olarak  toplumun  yaşam  şeklinde  önemli  değişiklikler  gerçekleşmiş  ve  bunun  da  ekonomik
                  olarak  toplumun  yaşam  şeklinde  önemli  değişiklikler  gerçekleşmiş  ve  bunun  da  ekonomik
                  hayatın dengelerine, insanların iktisadi tercihlerine ve sektörlerin bu değişime uyumuna kayda
                  hayatın dengelerine, insanların iktisadi tercihlerine ve sektörlerin bu değişime uyumuna kayda
                  değer yansıması olmuştur. Artık bireysel ve toplumsal olarak bazı davranışların dahi yeniden
                  değer yansıması olmuştur. Artık bireysel ve toplumsal olarak bazı davranışların dahi yeniden
                  şekillendirildiği  bu  süreçte,  ekonomik  koşullar  ve  bu  kapsamda  alınan  tedbirlerin  olağan
                  şekillendirildiği  bu  süreçte,  ekonomik  koşullar  ve  bu  kapsamda  alınan  tedbirlerin  olağan
                  dönemin  kalıplarıyla  değerlendirilmesi  mümkün  bulunmamaktadır.  Aksine  Devlet  ile
                  dönemin  kalıplarıyla  değerlendirilmesi  mümkün  bulunmamaktadır.  Aksine  Devlet  ile
                  bankacılık  sektöründe  yakın  paydaşı  konumundaki  kamu  bankalarının  uygulamalarında,
                  bankacılık  sektöründe  yakın  paydaşı  konumundaki  kamu  bankalarının  uygulamalarında,
                  olağanüstü şartların varlığı gözetilerek ekonomik düzenin normal seyrine dönmesi amacıyla
                  olağanüstü şartların varlığı gözetilerek ekonomik düzenin normal seyrine dönmesi amacıyla
                  kamusal  anlayışla  ve  sosyal  devlet  ilkesinin  gereklerine  uygun  olarak  hareket  edilmesi
                  kamusal  anlayışla  ve  sosyal  devlet  ilkesinin  gereklerine  uygun  olarak  hareket  edilmesi
                  elzemdir. Zira sosyal devlet olmanın gerekleri sadece  Devlet tarafından sosyal  yardımlarda
                  elzemdir. Zira sosyal devlet olmanın gerekleri sadece  Devlet tarafından sosyal  yardımlarda
                  bulunulmasıyla sınırlandırılamaz, bireylere ihtiyaçları olan ekonomik değerlerin sağlanması da
                  bulunulmasıyla sınırlandırılamaz, bireylere ihtiyaçları olan ekonomik değerlerin sağlanması da
                  sosyal devletin vatandaşlarını kuşatıcı rolünü tamamlayıcı niteliktedir. Bu yönüyle de kamu
                  sosyal devletin vatandaşlarını kuşatıcı rolünü tamamlayıcı niteliktedir. Bu yönüyle de kamu
                  bankalarının başvurulara konu olan uygulamaları hassasiyet taşımakta olup kamusal yönü ağır
                  bankalarının başvurulara konu olan uygulamaları hassasiyet taşımakta olup kamusal yönü ağır
                  basmaktadır.
                  basmaktadır.
                  39. Ayrıca yukarıda zikredilen tedbir paketi marifetiyle vatandaşlar nezdinde belli bir güvenin
                  39. Ayrıca yukarıda zikredilen tedbir paketi marifetiyle vatandaşlar nezdinde belli bir güvenin
                  oluşturulduğu da göz ardı edilmemelidir. Nitekim kamu otoritelerinin kamuoyuyla paylaştıkları
                  oluşturulduğu da göz ardı edilmemelidir. Nitekim kamu otoritelerinin kamuoyuyla paylaştıkları
                  ve  bir  anlamda  taahhüt  ettikleri  hususlara  ilişkin  olarak  daha  titiz  davranılması  gerekliliği
                  ve  bir  anlamda  taahhüt  ettikleri  hususlara  ilişkin  olarak  daha  titiz  davranılması  gerekliliği
                  açıktır.  Hatta  salgın  hastalık  tehlikesi  sebebiyle  karşılaşılan  ekonomik  olumsuzlukların
                  açıktır.  Hatta  salgın  hastalık  tehlikesi  sebebiyle  karşılaşılan  ekonomik  olumsuzlukların
                  vatandaşlarda  yarattığı  etki  düşünüldüğünde,  söz  konusu  güvenin  gerektirdiği  işlem
                  vatandaşlarda  yarattığı  etki  düşünüldüğünde,  söz  konusu  güvenin  gerektirdiği  işlem  ve ve
                  eylemlerin tereddüte mahal bırakmadan, şeffaf bir surette sürdürülmesi önem taşımaktadır.
                  eylemlerin tereddüte mahal bırakmadan, şeffaf bir surette sürdürülmesi önem taşımaktadır.
                  40. Tüm  bu  değerlendirmeler  doğrultusunda,  kamu  bankalarına  muhatap başvurulardaki
                  40. Tüm  bu  değerlendirmeler  doğrultusunda,  kamu  bankalarına  muhatap başvurulardaki
                  hususların, olağanüstü koşulların gerektirdiği anlayışla ve kamusal katkının gerekleriyle ele
                  hususların, olağanüstü koşulların gerektirdiği anlayışla ve kamusal katkının gerekleriyle ele
                  alınarak  anayasal  bir  ilke  konumundaki  sosyal  devlet  ilkesinin  tam  bir  surette  hayata
                  alınarak  anayasal  bir  ilke  konumundaki  sosyal  devlet  ilkesinin  tam  bir  surette  hayata
                  geçirilmesi,  kamu  otoriteleri  tarafından  kamu  bankalarına  ekonomik  şartlarda  yaşanan
                  geçirilmesi,  kamu  otoriteleri  tarafından  kamu  bankalarına  ekonomik  şartlarda  yaşanan
                  olumsuzlukların  giderilmesi  kapsamında  verilen  vazifelerin  toplumda  yaratılan  güven
                  olumsuzlukların  giderilmesi  kapsamında  verilen  vazifelerin  toplumda  yaratılan  güven  de de
                  dikkate alınarak özenle yerine getirilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
                  dikkate alınarak özenle yerine getirilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
                  B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
                  B. İyi Yönetim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
                  41. İyi yönetim ilkelerine Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul
                  41. İyi yönetim ilkelerine Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına İlişkin Usul
                  ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin "İyi yönetim ilkeleri" başlıklı 6 ncı maddesinde yer verilmiş
                  ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin "İyi yönetim ilkeleri" başlıklı 6 ncı maddesinde yer verilmiş
                  olup;  söz  konusu  ilkeler  yönünden  yapılan  değerlendirme  neticesinde, başvuranların
                  olup;  söz  konusu  ilkeler  yönünden  yapılan  değerlendirme  neticesinde, başvuranların
                  müracaatlarının ilgili bankalar tarafından geç cevaplandırıldığı yönünde Kurumumuza iletilen
                  müracaatlarının ilgili bankalar tarafından geç cevaplandırıldığı yönünde Kurumumuza iletilen
                  iddiaların bulunduğu; bu bağlamda, ilgili bankaların söz konusu taleplere dönük faaliyetlerinde
                  iddiaların bulunduğu; bu bağlamda, ilgili bankaların söz konusu taleplere dönük faaliyetlerinde
                  “makul sürede karar verme”, “kararların gerekçeli olması” ve “kararın geciktirilmeksizin
                  “makul sürede karar verme”, “kararların gerekçeli olması” ve “kararın geciktirilmeksizin
                  bildirilmesi”  ilkelerine  uygun  davranması  gerekliliği  tespit  edilerek, bahse  konu  ilkeler
                  bildirilmesi”  ilkelerine  uygun  davranması  gerekliliği  tespit  edilerek, bahse  konu  ilkeler
                  doğrultusunda çalışmaların sürdürülmesi önerilmektedir.
                  doğrultusunda çalışmaların sürdürülmesi önerilmektedir.
                  IV. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN AÇIKLAMAV. HAK ARAMA ÖZGÜRLÜĞÜNE İLİŞKİN AÇIKLAMA
                  I
                  A Adres : Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARAdres : Kavaklıdere Mah. Zeytindalı Caddesi No:4 Çankaya/ANKARA
                  T
                  Telefon : 0 (312) 465 22 00    Faks : 0 (312) 465 22 65elefon : 0 (312) 465 22 00    Faks : 0 (312) 465 22 65
                  e e-Posta : iletisim@ombudsman.gov.tr   İnternet Adresi : www.ombudsman.gov.tr-Posta : iletisim@ombudsman.gov.tr   İnternet Adresi : www.ombudsman.gov.tr
                         5
                         5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.Evrak teyidi 070 sayılı Elektronik İmza Kanunu'na uygun olarak Güvenli Elektronik İmza ile üretilmiştir.Evrak teyidi
                            https://sikayet.ombudsman.gov.tr/sorgula/ adresinden bb1d-fe3e-1fb7 kodu ile yapılabilir.ttps://sikayet.ombudsman.gov.tr/sorgula/ adresinden bb1d-fe3e-1fb7 kodu ile yapılabilir.
                            h
                                             1 10 / 110 / 11
                                                                              225
   220   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230