Page 128 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 128

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Evlat Edinilmesinde Aracılık Faaliyetlerinin Yürütülmesine İlişkin Tüzüğün” ilgili
               maddesi gereğince koruyucu aile yanında bulunan çocuğun evlat edinilmeye uygun
               duruma gelmesi ve koruyucu ailenin de talep etmesi durumunda, koruyucu aileye
               evlatlık verilmesi gerektiği ifade edilerek, bu bağlamda çocuğun kendileri tarafından
               evlat edinilmesinin sağlanması, bunun mümkün olmaması durumunda nedenlerinin
               kendilerine yazı ile bildirilmesi talep edilmiştir.

               Koruyucu ailelerin ve koruyucu aile adaylarının, koruyucu aile hizmeti konusunda
               bilgi sahibi olmalarını teminen ve devlet koruması altında olan bir çocuğun bakımını
               idare ile birlikte üstlendiklerini anlatmak amacıyla, bir başka deyişle, yetki ve
               sorumluluklarının sınırları konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak için, çeşitli
               eğitimler düzenlenmekte ve söz konusu ailelere katılım belgesi verilmektedir. Bu
               eğitimlerde ailelere, Koruyucu Aile Hizmet Modelinin geçici bir hizmet modeli
               olduğu,  çocuğa  verilecek  hizmet  modelinin  değiştirilmesinin  her  zaman  kurum
               yetkisinde bulunduğu anlatılmaktadır. Eğitim sürecinin ardından Koruyucu Aile
               ile idare arasında, aileyi bazı yükümlülükler altına sokan Koruyucu Aile Sözleşmesi
               imzalanır ve anılan sözleşmenin 17 nci maddesinde, “Koruyucu Aile hizmetinden
               yararlandırılan çocuğun koşullarının değişmesi sonucu Kurum tarafından hizmet
               modelinde bir değişikliğe gidilmesinin planlanması halinde, koruyucu aile çocuğun
               yararının gerektirdiği  işlemlerin  yapılabilmesi  için  her  türlü  destekte bulunur  ve
               çocuğun ayrılık sürecine hazırlanmasında Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İl
               Müdürlüğü ile iş birliği yapmayı kabul eder” ifadesi yer almaktadır.
                                                                                                127
               Aile 21/12/2015 tarihinde idareye evlat edinme başvurusunda bulunarak ilgili
               mevzuat gereğince çocuğun kendilerine evlatlık verilmesi gerektiğini savunmuştur.
               Koruyucu ailenin baktığı çocuğu evlat edinmek istemesi durumunda takdir yetkisi
               idareye bırakılmıştır. İdare bu noktada belirli kriterlere bakmaktadır. İlk başta kendini
               ifade edebilecek yeterlikte olan, kendi fikri ve kanaatini söyleyen çocukların görüşü
               uygulamaya yön verebilmektedir. Somut olayda söz konusu çocuğun yaşının küçük
               olması nedeniyle bu yola başvurulamamıştır. Diğer taraftan, evlat edinme hizmetinde
               çocuğun ihtiyaçlarının idare tarafından karşılanması söz konusu olmadığından
               ailenin gelir düzeyi incelenmektedir. İdare, ailenin Koruyucu Aile Başvuru Formunun
               gelir kısmı incelendiğinde, gelirinin çocuğun ihtiyaçlarını karşılamayacak düzeyde
               olduğunu bildirmiş olup, başvuran da ekonomik durumu yönünden evlat edinmeye
               yönelik imkânının olduğunu öne sürmediği gibi, idarenin de gelir düzeyinin
               değerlendirilmesi noktasında keyfi davrandığı, kayırma yaptığı konusunda herhangi
               bir bilgi ve belgeye ulaşılamamıştır. Ayrıca koruyucu aile hizmet modelinin evlat
               edinme hizmetine basamak olarak kullanılmasının, kapsamlı bir inceleme süreci
               sonunda evlat edinme sırasına alınmaya hak kazanan ve sırada bekleyen ailelerin



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133