Page 128 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 128
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Evlat Edinilmesinde Aracılık Faaliyetlerinin Yürütülmesine İlişkin Tüzüğün” ilgili
maddesi gereğince koruyucu aile yanında bulunan çocuğun evlat edinilmeye uygun
duruma gelmesi ve koruyucu ailenin de talep etmesi durumunda, koruyucu aileye
evlatlık verilmesi gerektiği ifade edilerek, bu bağlamda çocuğun kendileri tarafından
evlat edinilmesinin sağlanması, bunun mümkün olmaması durumunda nedenlerinin
kendilerine yazı ile bildirilmesi talep edilmiştir.
Koruyucu ailelerin ve koruyucu aile adaylarının, koruyucu aile hizmeti konusunda
bilgi sahibi olmalarını teminen ve devlet koruması altında olan bir çocuğun bakımını
idare ile birlikte üstlendiklerini anlatmak amacıyla, bir başka deyişle, yetki ve
sorumluluklarının sınırları konusunda bilgi sahibi olmalarını sağlamak için, çeşitli
eğitimler düzenlenmekte ve söz konusu ailelere katılım belgesi verilmektedir. Bu
eğitimlerde ailelere, Koruyucu Aile Hizmet Modelinin geçici bir hizmet modeli
olduğu, çocuğa verilecek hizmet modelinin değiştirilmesinin her zaman kurum
yetkisinde bulunduğu anlatılmaktadır. Eğitim sürecinin ardından Koruyucu Aile
ile idare arasında, aileyi bazı yükümlülükler altına sokan Koruyucu Aile Sözleşmesi
imzalanır ve anılan sözleşmenin 17 nci maddesinde, “Koruyucu Aile hizmetinden
yararlandırılan çocuğun koşullarının değişmesi sonucu Kurum tarafından hizmet
modelinde bir değişikliğe gidilmesinin planlanması halinde, koruyucu aile çocuğun
yararının gerektirdiği işlemlerin yapılabilmesi için her türlü destekte bulunur ve
çocuğun ayrılık sürecine hazırlanmasında Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İl
Müdürlüğü ile iş birliği yapmayı kabul eder” ifadesi yer almaktadır.
127
Aile 21/12/2015 tarihinde idareye evlat edinme başvurusunda bulunarak ilgili
mevzuat gereğince çocuğun kendilerine evlatlık verilmesi gerektiğini savunmuştur.
Koruyucu ailenin baktığı çocuğu evlat edinmek istemesi durumunda takdir yetkisi
idareye bırakılmıştır. İdare bu noktada belirli kriterlere bakmaktadır. İlk başta kendini
ifade edebilecek yeterlikte olan, kendi fikri ve kanaatini söyleyen çocukların görüşü
uygulamaya yön verebilmektedir. Somut olayda söz konusu çocuğun yaşının küçük
olması nedeniyle bu yola başvurulamamıştır. Diğer taraftan, evlat edinme hizmetinde
çocuğun ihtiyaçlarının idare tarafından karşılanması söz konusu olmadığından
ailenin gelir düzeyi incelenmektedir. İdare, ailenin Koruyucu Aile Başvuru Formunun
gelir kısmı incelendiğinde, gelirinin çocuğun ihtiyaçlarını karşılamayacak düzeyde
olduğunu bildirmiş olup, başvuran da ekonomik durumu yönünden evlat edinmeye
yönelik imkânının olduğunu öne sürmediği gibi, idarenin de gelir düzeyinin
değerlendirilmesi noktasında keyfi davrandığı, kayırma yaptığı konusunda herhangi
bir bilgi ve belgeye ulaşılamamıştır. Ayrıca koruyucu aile hizmet modelinin evlat
edinme hizmetine basamak olarak kullanılmasının, kapsamlı bir inceleme süreci
sonunda evlat edinme sırasına alınmaya hak kazanan ve sırada bekleyen ailelerin
YILLIK RAPOR 2016