Page 133 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 133

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               -İnsan hakları alanında şiddet konusunun temel boyutlarını oluşturan  “koruma,
               önleme (koruyucu ve önleyici politika  oluşturma), cezalandırma ve tazminat”
               ayaklarının bağlamında kadına yönelik şiddetle mücadelede güçlendirilmesi gerektiği,
               belirtilen önleyici tedbirleri gündeme getirebileceği veya mevcut tedbirlerin etkin
               uygulanması için kurumlara çağrıda bulunabileceği,

               -Kadına yönelik şiddetle mücadelede sahaya ait veriler kullanarak aktif faaliyet gösteren
               üniversitelerin kadın araştırma ve uygulama merkezleri ile işbirliği ve koordinasyon
               yapabileceği, konuyla ilgili düzenlenecek toplantılara ev sahipliği yapmak suretiyle
               kadın hakları alanındaki görev ve sorumlulukları bağlamında toplumda farkındalık
               yaratabileceği, kamuoyunun ilgisini çekebileceği,
               -Konuyla  ilgili  olarak  dönem  dönem  faaliyet  yürüten  ilgili  TBMM  ihtisas  ve
               araştırma komisyonlarına gözlemci olarak Denetçi ve/veya Uzman seviyesinde
               katılım sağlayabileceği, yapılan çalışmaların izlenerek raporlanabileceği, böylelikle
               Kurumumuzun, kadın haklarının Türkiye’deki gelişimini sadece şikâyet başvuruları
               üzerinden değil, daha kapsamlı bir şekilde değerlendirmesine ve izlemesine olanak
               sağlanabileceği, ayrıca böylelikle Kurumumuzun kadın hakları konusunda uluslararası
               muhatap kurumlara sunacağı görüş, rapor vb. çalışmalara daha fazla ve doğrudan
               katkı sağlayabileceği,

               -Valilikler ve belediyeler ile ilişkilerde kadına yönelik şiddetle mücadele konusundaki
               duyarlılığının gündeme getirilebileceği,

     132       değerlendirilmektedir.

               2016 yılında inceleme ve araştırma aşamasına geçmesine karar verilen başvurulardan
               ilkinde, bildirilen adres ve telefon bilgileri ile vatandaşlık kimlik numarasının geçerli
               olmamasının anlaşılması üzerine başvurunun incelenmemesine karar verilmiştir.
               Diğer başvuruya ilişkin karar örneği ise aşağıda sunulmuştur:

                                     9
               -Söz konusu başvuruda  şikâyetçi  tarafından, yasal  olarak tanınmış trans bir
               kadın olduğu, Türk Medeni Kanununun 40 ıncı maddesinde yer alan ve “cinsiyet
               değiştirme” olarak adlandırılan trans geçiş sürecini tamamladığı, 2015 tarihli
               mahkeme kararı doğrultusunda nüfus kütüğünde yer alan cinsiyet hanesinin de kadın
               olarak değiştirildiği, bu sebeple Anayasanın 20 nci maddesinde yer alan “özel hayatın
               gizliliği” ile Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin (AİHS) 8 inci maddesinde yer alan
               “özel hayata saygı hakkına” istinaden lise diplomasında yer alan eski adının yeni adı
               ile “… oğlu” ibaresinin yerine, “…kızı” ibaresi ile değiştirilmesi için İl Milli Eğitim


               9   2016/278 şikâyet numaralı başvuru için verilen 24/08/2016 tarihli Ret Kararı.



               YILLIK RAPOR 2016
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138