Page 208 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 208
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
sorulduğu, bu sıralamaya ve yüzdesel-sayısal anlamda da kesin olarak uyulduğu,
sınavdaki soru kategorisi, sayısı ve bölümlerinin üniversitelerde okutulan dersler ve
bu mühendisliğin temelini oluşturan kategorilerle uyumlu olduğu, konu başlıklarının
EHM alanında verilen temel ders kategorilerini yansıttığı ve doğru olduğu, 100
sorunun tamamının cevaplarının altlarındaki seçeneklerde mevcut olduğu hususları
tespit edilmiştir.
4982 sayılı Bilgi Edinme Kanunu kapsamında “Sınav Soru ve Cevaplarının Erişime
Açılması” talebiyle ilgili olarak, idarenin sorulan soruları paylaşmama yönündeki
gerekçelerinde kamu yararının olduğu fakat kişilerin hak arama özgürlüklerini
kullanabilmeleri için anılan soru ve cevaplara erişebilmelerinin gerektiği, ulaşılmak
istenen kamu yararı ile bilgi edinme hakkı ve hak arama özgürlüğü arasındaki makul
dengenin kurulamadığı ve bu sınırlayıcı önlemin zorunlu bir toplumsal ihtiyaçtan
kaynaklanmadığı, dolayısıyla idarenin bilgi edinme hakkını kullanan şikâyetçiyle
kendi soru kitapçığının, cevaplarının ve doğru cevap anahtarının bir örneğini
vermemesine ilişkin işlemde hukuka uyarlılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
STS soru ve cevaplarının adayların erişimine açılmasına ilişkin idari işlemde adaylara
bilgi edinme haklarının tam ve etkin olarak kullandırılmadığı, dolayısıyla ülkemizin
de taraf olduğu uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınan ve hukuk devletinin
vazgeçilmez ilkelerinden olan “bilgiye erişim”, “hak arama hürriyeti”, “adil yargılanma
hakkı” ve “mahkemeye başvuru hakkının” doğrudan veya dolaylı olarak ihlal edilerek
hukuka ve hakkaniyete uyarlı davranılmadığı tespit edilmiştir.
Sonuç olarak, 2015 Seviye Tespit Sınavının tüm alanlarında sorulan soruların ve 207
cevaplarının ilgili kamu idareleri ile gerekli hukuki süreçleri tamamlanarak kamuoyuna
açılması, Yurtdışı Yükseköğretim Diplomaları Denklik Yönetmeliği uyarınca
önümüzdeki dönemlerde yapılacak Seviye Tespit Sınavlarında soru içeriklerinde öz
Türkçesi verilen bazı teknik terim ve tanımlamaların yanına parantez içinde uluslararası
literatürdeki karşılıklarının verilmesi önerisinin idarece değerlendirilmesi hususunda
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına, şikâyetçinin “Sınavın
ve Kılavuzun Mevzuata Uygun Olmadığına İlişkin İddialarının” yerinde olmadığına
ve bu yöndeki taleplerinin reddine karar verilmiştir.
50
2016/1888 esas numarası ile kayda alınan bir başvuruda, Fırat Üniversitesi Teknik
Bilimler Meslek Yüksek Okulu Biyomedikal Cihaz Teknolojisi programında öğrenim
görmekte olan şikâyetçi tarafından, 2014-2015 öğretim yılında iki dersten mezuniyet
sınavına girdiği, bu derslerden birinden başarısız olduğu belirtilerek kalan bir dersten
tekrar mezuniyet sınavına alınması talep edilmiştir.
50 2016/1888 şikâyet numaralı başvuru için verilen 12/10/2016 tarihli Kısmi Tavsiye Kısmi Ret Kararı.
YILLIK RAPOR 2016