Page 204 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 204
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Şikâyet konusuna ilişkin uygulamada Yargıtay 15. Hukuk Dairesinin, 09/03/2011
tarihli E:2009/6196, K: 2011/1421 sayılı kararında, “…Yanlar arasında imzalanan
sözleşmenin 10.2.1 inci maddesinde gecikme halinde sözleşme bedelinin %0,06
oranında günlük gecikme cezası kesileceği belirtilmiş ise de, aynı sözleşmenin 9.2 nci
maddesinde ihale dokümanını oluşturan belgeler arasındaki öncelik sırası belirlenmiş
ve Yapım İşleri Genel Şartnamesine (YİGŞ) ilk sırada yer verilmiştir. Yapım İşleri
Genel Şartnamesinin 42 nci maddesinde ise kabul komisyonunun tespit ettiği
eksikliklerin belirlenen sürede yüklenici tarafından giderilmemesi halinde geçecek
her gün için giderilecek eksikliklerin durumuna göre sözleşmesinde gecikme cezası
olarak yazılı olan miktarın belli bir oranında günlük ceza uygulanacağı belirtilmiştir.
Bu nedenle eksikliklerin durumuna, işin mahiyet ve gecikmedeki etkenlere bağlı
olarak cezanın belli bir oranda uygulanması sözleşme gereğidir. Nitekim mahkemece
alınan bilirkişiler kurulu raporunda da eksikliklerin durumuna göre cezanın %10
oranında uygulanmasının uygun olacağı açıklanmıştır. Bu durumda mahkemece
Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 42 nci maddesinde belirtilen oranda indirim
yapılıp yapılmayacağı dosyadaki belgeler, alınan rapor ve eksikliklerin durumu ve aynı
inşaatın çevre düzenlemesiyle ilgili sözleşmenin süresinin etkisi de değerlendirilip
takdir olunarak dava sonuçlandırılmalıdır.” ifadelerine yer verdiği görülmüştür.
Yine Sayıştay Temyiz Kurulunun 01.07.2008 tarihli K:30277 sayılı kararının, “İşe ait
şartnamelerin birlikte değerlendirilmesinde, akaryakıt fiyat farkı ödenmesiyle ilgili
olarak, ihale onay belgesi ve özel teknik şartname ile eksiltme şartnamesi ve özel idari
şartname hükümleri arasında çelişki olduğu görülmüştür. Anılan işe ait sözleşmenin
203
2 nci maddesinde, sözleşme ekleri arasında tutarsızlık olduğu takdirde uyuşmazlığın
çözümlenmesinde öncelikle eksiltme şartnamesi ve özel idari şartnamenin
uygulanacağı düzenlemesi bulunduğundan ve bu şartnamelerde ve işin sözleşmesinde
de, akaryakıta fiyat farkı ödeneceğine dair bir hüküm bulunmadığından, sözleşmeye
göre 3 üncü sırada uygulanması gereken özel teknik şartnamedeki düzenlemeye
dayanarak işin müteahhidine akaryakıt fiyat farkı ödemesi yapılması mümkün
değildir.” şeklinde oluştuğu anlaşılmıştır.
Sonuç olarak şikâyet başvurucularının taahhütleri altında olan ihale sürecinde mevzuat
hükümleri ile ihale dokümanını oluşturan belgelerde bir bütünlük amaçlanmakta
olup, çeşitli sebeplerle bu bütünlüğün korunamadığı hallerde ise ihale dokümanını
oluşturan belgelerdeki öncelik sıralamasına göre bir çözüme gidilmesi gerekmektedir.
Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin ekinde bulunan Yapım İşlerine Ait
Tip Sözleşmede ve söz konusu uyuşmazlık konusu Akyokuş Yaya Köprüsü İnşaat
İşine ait sözleşmede bu sıralamanın nasıl olması gerektiği düzenlenmiştir. Akyokuş
Yaya Köprüsü İnşaatı İşine Ait Sözleşmenin 8 inci maddesinde, sözleşme hükümleri
YILLIK RAPOR 2016