Page 204 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 204

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Şikâyet konusuna ilişkin uygulamada Yargıtay 15. Hukuk Dairesinin, 09/03/2011
               tarihli E:2009/6196, K: 2011/1421 sayılı kararında, “…Yanlar arasında imzalanan
               sözleşmenin  10.2.1 inci maddesinde gecikme halinde sözleşme bedelinin %0,06
               oranında günlük gecikme cezası kesileceği belirtilmiş ise de, aynı sözleşmenin 9.2 nci
               maddesinde ihale dokümanını oluşturan belgeler arasındaki öncelik sırası belirlenmiş
               ve Yapım İşleri Genel Şartnamesine (YİGŞ) ilk sırada yer verilmiştir. Yapım İşleri
               Genel Şartnamesinin 42 nci maddesinde ise kabul komisyonunun tespit ettiği
               eksikliklerin belirlenen sürede yüklenici tarafından giderilmemesi halinde geçecek
               her gün için giderilecek eksikliklerin durumuna göre sözleşmesinde gecikme cezası
               olarak yazılı olan miktarın belli bir oranında günlük ceza uygulanacağı belirtilmiştir.
               Bu nedenle eksikliklerin durumuna, işin mahiyet ve gecikmedeki etkenlere bağlı
               olarak cezanın belli bir oranda uygulanması sözleşme gereğidir. Nitekim mahkemece
               alınan bilirkişiler kurulu raporunda da eksikliklerin durumuna göre cezanın %10
               oranında uygulanmasının uygun olacağı açıklanmıştır. Bu durumda mahkemece
               Yapım İşleri Genel Şartnamesinin 42 nci maddesinde belirtilen oranda indirim
               yapılıp yapılmayacağı dosyadaki belgeler, alınan rapor ve eksikliklerin durumu ve aynı
               inşaatın çevre düzenlemesiyle ilgili sözleşmenin süresinin etkisi de değerlendirilip
               takdir olunarak dava sonuçlandırılmalıdır.” ifadelerine yer verdiği görülmüştür.

               Yine Sayıştay Temyiz Kurulunun 01.07.2008 tarihli K:30277 sayılı kararının, “İşe ait
               şartnamelerin birlikte değerlendirilmesinde, akaryakıt fiyat farkı ödenmesiyle ilgili
               olarak, ihale onay belgesi ve özel teknik şartname ile eksiltme şartnamesi ve özel idari
               şartname hükümleri arasında çelişki olduğu görülmüştür. Anılan işe ait sözleşmenin
                                                                                                203
               2 nci maddesinde, sözleşme ekleri arasında tutarsızlık olduğu takdirde uyuşmazlığın
               çözümlenmesinde öncelikle eksiltme şartnamesi ve özel idari şartnamenin
               uygulanacağı düzenlemesi bulunduğundan ve bu şartnamelerde ve işin sözleşmesinde
               de, akaryakıta fiyat farkı ödeneceğine dair bir hüküm bulunmadığından, sözleşmeye
               göre 3 üncü sırada uygulanması gereken özel teknik şartnamedeki düzenlemeye
               dayanarak işin müteahhidine akaryakıt fiyat farkı ödemesi yapılması mümkün
               değildir.” şeklinde oluştuğu anlaşılmıştır.

               Sonuç olarak şikâyet başvurucularının taahhütleri altında olan ihale sürecinde mevzuat
               hükümleri ile ihale dokümanını oluşturan belgelerde bir bütünlük amaçlanmakta
               olup, çeşitli sebeplerle bu bütünlüğün korunamadığı hallerde ise ihale dokümanını
               oluşturan belgelerdeki öncelik sıralamasına göre bir çözüme gidilmesi gerekmektedir.
               Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin ekinde bulunan Yapım İşlerine Ait
               Tip Sözleşmede ve söz konusu uyuşmazlık konusu Akyokuş Yaya Köprüsü İnşaat
               İşine ait sözleşmede bu sıralamanın nasıl olması gerektiği düzenlenmiştir. Akyokuş
               Yaya Köprüsü İnşaatı İşine Ait Sözleşmenin 8 inci maddesinde, sözleşme hükümleri



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209