Page 275 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 275
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Bilindiği gibi Kamu Denetçiliği Kurumu (Ombudsmanlık), idarenin işleyişinden,
eylem ve işlemlerinden kaynaklanan sorunları bireysel başvuru mekanizması
vasıtasıyla çözümlemeye çalışan ve bireyler ile idare arasında arabuluculuk rolü
116
üstlenen bir kurumdur . Kurumun başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk rolünde
117
saklıdır .
Dünya çapında birçok ülkede denetim ve insan haklarını koruma mekanizması olarak
uygulanan ombudsmanlık sistemi 6328 sayılı Kanun ile Türkiye’de de uygulanmaya
başlanmıştır. Asıl amacı idarelerin işleyişiyle ilgili şikâyetleri almak olan Kurumun
bu kapsamda yerine getirdiği en önemli işlevlerden biri de şikâyetçi ile idare arasında
köprü görevi görerek uzlaşmaları için gerekli çabayı sarf etmektir. Bu sayede, devlet
ile vatandaş arasındaki bağın güçlendirilmesi ve yöneten ile yönetilen arasında yeni
bir etkileşim sağlanarak etkin, şeffaf, hesap verebilir, temel hak ve hürriyetlere saygı
gösteren yönetim anlayışına önemli katkılar sağlanması hedeflenmiştir.
Şikâyet başvurularının çözüme kavuşturulması, uzlaşma sağlanarak birey ile
idarenin barışması ve idarenin tavsiye kararlarına uyması için kamu idareleriyle
iletişim kurulması önemli görülmektedir. Şikâyet mekanizmasının sağlıklı ve
verimli işleyebilmesi bakımından idarenin şikâyet konularına ilişkin görüş ve
değerlendirmeleri gerek yapılan görüşmeler gerekse yazılı bilgi belge talepleri yoluyla
alınmaktadır. Bu şekilde Kamu Denetçiliği Kurumunun idareler nezdinde tanıtılması
ve işleyişine ilişkin yetkililerin bilgilendirilmesi de sağlanmaktadır.
Kamu hakemi olarak da adlandırılan ombudsman, arabuluculuk yoluyla birey ile
idare arasında uzlaşma zemini sağlamaktadır. Uzlaşma yoluyla şikâyet başvurularının
çözülmesi sonrasında mevzuatın bir gereği olarak Kurumumuz tarafından “Karar
Verilmesine Yer Olmadığı Kararı” verilerek uyuşmazlık karara bağlanmaktadır.
Bu kararlar idarenin Kurumumuza olumlu yaklaşımının yansıması olarak
değerlendirilmektedir.
Şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulmasını
sağlayan uzlaştırma yoluyla uyuşmazlıkların çözümü usulü Kurumumuzca en sık
274 başvurulan yöntemlerdendir. Bu bölümde idarelerin olumlu yaklaşımı sonucunda
uzlaşmayla sonuçlandırılan dosyalara değinilecektir.
116
AYDIN, Fatih, İnsan Haklarının Korunması Ve Geliştirilmesiyle Görevli Ulusal Kurumlar, Yüksek
Lisans Tezi, Ankara 2010
117
SPANAU, Calliope, Yunan Ombudsmanlığı: Uluslararası Yönü Ve İdare Ve Mahkemelerle İlişkisi,
I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu, Kamu Denetçiliği Kurumu Yayını,
Ankara, 2013
YILLIK RAPOR 2016