Page 275 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 275

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bilindiği  gibi  Kamu  Denetçiliği  Kurumu  (Ombudsmanlık),  idarenin  işleyişinden,
               eylem  ve işlemlerinden  kaynaklanan  sorunları bireysel  başvuru  mekanizması
               vasıtasıyla çözümlemeye çalışan ve bireyler ile idare arasında arabuluculuk rolü
                                   116
               üstlenen bir kurumdur . Kurumun başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk rolünde
                      117
               saklıdır .
               Dünya çapında birçok ülkede denetim ve insan haklarını koruma mekanizması olarak
               uygulanan ombudsmanlık sistemi 6328 sayılı Kanun ile Türkiye’de de uygulanmaya
               başlanmıştır. Asıl amacı idarelerin işleyişiyle ilgili şikâyetleri almak olan Kurumun
               bu kapsamda yerine getirdiği en önemli işlevlerden biri de şikâyetçi ile idare arasında
               köprü görevi görerek uzlaşmaları için gerekli çabayı sarf etmektir. Bu sayede, devlet
               ile vatandaş arasındaki bağın güçlendirilmesi ve yöneten ile yönetilen arasında yeni
               bir etkileşim sağlanarak etkin, şeffaf, hesap verebilir, temel hak ve hürriyetlere saygı
               gösteren yönetim anlayışına önemli katkılar sağlanması hedeflenmiştir.

               Şikâyet başvurularının çözüme kavuşturulması, uzlaşma sağlanarak birey ile
               idarenin barışması ve idarenin tavsiye kararlarına uyması için kamu idareleriyle
               iletişim kurulması önemli görülmektedir. Şikâyet mekanizmasının sağlıklı ve
               verimli  işleyebilmesi  bakımından  idarenin  şikâyet  konularına  ilişkin  görüş  ve
               değerlendirmeleri gerek yapılan görüşmeler gerekse yazılı bilgi belge talepleri yoluyla
               alınmaktadır. Bu şekilde Kamu Denetçiliği Kurumunun idareler nezdinde tanıtılması
               ve işleyişine ilişkin yetkililerin bilgilendirilmesi de sağlanmaktadır.

               Kamu hakemi olarak da adlandırılan ombudsman, arabuluculuk yoluyla birey ile
               idare arasında uzlaşma zemini sağlamaktadır. Uzlaşma yoluyla şikâyet başvurularının
               çözülmesi sonrasında mevzuatın bir gereği olarak Kurumumuz tarafından “Karar
               Verilmesine  Yer Olmadığı Kararı” verilerek uyuşmazlık karara bağlanmaktadır.
               Bu kararlar idarenin Kurumumuza olumlu yaklaşımının yansıması olarak
               değerlendirilmektedir.

               Şikâyet  başvurusunun  daha  etkin  ve  hızlı bir  şekilde  çözüme kavuşturulmasını
               sağlayan uzlaştırma yoluyla uyuşmazlıkların çözümü usulü Kurumumuzca en sık
     274       başvurulan yöntemlerdendir. Bu bölümde idarelerin olumlu yaklaşımı sonucunda
               uzlaşmayla sonuçlandırılan dosyalara değinilecektir.




               116
                  AYDIN, Fatih, İnsan Haklarının Korunması Ve Geliştirilmesiyle Görevli Ulusal Kurumlar, Yüksek
               Lisans Tezi, Ankara 2010
               117
                  SPANAU, Calliope, Yunan Ombudsmanlığı: Uluslararası Yönü Ve İdare Ve Mahkemelerle İlişkisi,
               I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu, Kamu Denetçiliği Kurumu Yayını,
               Ankara, 2013


               YILLIK RAPOR 2016
   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280