Page 85 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 85
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Ön incelemeyi takiben şikâyet başvurularının inceleme ve araştırma aşamasına
geçilmektedir. Şikâyetlerin sebepleri ve konuları aynı olanlar için Birleştirme Kararı
alınmakta ve birden fazla şikâyet tek bir şikâyet dosyası altında incelenmektedir.
İnceleme aşamasında, bürokrasi ve kırtasiyecilikle çözümü geciktirmemek için,
öncelikle şikâyetin en kısa sürede nasıl sonuçlandırılacağına ilişkin bir değerlendirme
yapılmaktadır. Söz konusu şikâyetin herhangi bir yazışmaya yer verilmeden
çözülebileceği kanaatine varılırsa, ilgili idare ile (telefonla veya bizzat) görüşmeler
yapılabilmektedir. Yapılan görüşmelerde şikâyet konusu ile ilgili bilgi verilip, idareden
çözüm için işlem tesis etmesi istenmektedir.
Ancak, şikâyetin bu yolla çözülemediği hallerde, şikâyet konusu hakkında bilgi ve
belgeler ile şikâyet hakkındaki değerlendirmeleri ilgili idareden talep edilmekte, idare
şikâyet hakkında bilgilendirilmekte ve böylece idareye de söz hakkı tanınmaktadır.
İdare, istenilen bilgi ve belgeleri elektronik posta yoluyla Kurumumuz elektronik posta
adresine ve bu isteğin tebliğ edildiği tarihten itibaren en geç otuz gün içinde de bu
belgelerin asıllarını göndermekle yükümlüdür. 6328 sayılı Kanunun “Bilgi ve belge
istenmesi” başlıklı 18 inci maddesi hükmü uyarınca, süresi içinde istenen bilgi
ve belgeleri haklı bir neden olmaksızın vermeyenler veya eksik verenler hakkında
84 Başdenetçi veya Denetçinin başvurusu üzerine ilgili merciin soruşturma açma
zorunluluğu bulunmaktadır. Soruşturma açılmasına ilişkin işlem ve soruşturma
sonucu hakkında ilgili merci Kurumumuzu bilgilendirmekle mükelleftir.
Devlet sırrı veya ticarî sır niteliğindeki bilgi ve belgeler, yetkili mercilerin en üst
makam veya kurulunca açıkça gerekçesi belirtilmek suretiyle verilmeyebilir. Ancak,
Devlet sırrı niteliğindeki bilgi ve belgeler Başdenetçi veya görevlendireceği Denetçi
tarafından yerinde incelenebilir.
Başdenetçi veya Denetçiler, inceleme ve araştırma konusuyla ilgili olarak özel
veya teknik bilgiyi gerektiren hâllerde alanında uzman kişileri bilirkişi olarak
görevlendirebilmekte, tanık veya ilgili kişilerin dinlenmesine karar verebilmektedirler.
İnceleme ve araştırma sonucu şikâyetin yerinde olduğu kanaatine varılması hâlinde
Tavsiye Kararı verilmektedir. Kararda idareye hatalı davranıldığının kabulü, zararın
tazmini, işlem yapılması veya eylemde bulunulması, mevzuat değişikliğinin yapılması,
işlemin geri alınması, kaldırılması, değiştirilmesi veya düzeltilmesi, uygulamanın
düzeltilmesi, uzlaşmaya gidilmesi, tedbir alınması gibi önerilerde bulunulmaktadır.
İlgili merci, tavsiye doğrultusunda tesis ettiği işlemi, aldığı önlemi veya tavsiye edilen
çözümü uygulanabilir nitelikte görmediği takdirde bunun gerekçesini otuz gün içinde
Kurumumuza göndermekle mükelleftir.
YILLIK RAPOR 2016