Page 25 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 25
Dostane Çözüme İlişkin İstatistikler
Şikâyet başvurusunun daha etkin ve hızlı bir şekilde çözüme kavuşturulmasını sağlayan uzlaştırma
yoluyla uyuşmazlıkların çözümü usulü Kurumumuzca en sık başvurulan yöntemlerdendir.
Kurumun başarısı ikna gücüne dayalı arabuluculuk ve uzlaştırıcı rolünde saklıdır. Bu nedenle
şikâyetlerin daha hızlı ve etkin çözümü için Kurumumuzca vatandaş ve idare arasında köprü görevi
yürütülerek dostane çözüm yöntemleri aranmaktadır.
Bu yöntemle çözüme kavuşturulan başvurular hakkında 02/03/2017 tarihine kadar ‘Karar
verilmesine yer olmadığına ilişkin karar’ verilmekteydi. Ancak, Kurumumuzca gerçekleştirilen bu
kayda değer kamu hizmetinin daha doğru ifade edilmesi ve bu hususun istatistiklere doğru
yansıtılması amacıyla 02/03/2017 tarihinde, şikâyet konusu talebin ilgili idare tarafından yerine
getirilmesi veya şikâyetin çözüme kavuşturulduğunun taraflarca Kuruma bildirilmesi hâlinde
dostane çözüm kararı verileceği hükmü, “Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliği”nin 33/A maddesine eklenmek suretiyle yasal zemine
oturtulmuştur.
Bu hususun yasal zemine oturtulması, şikâyet başvurularının incelenmesine yeni bir bakış açısı
getirerek Kurumumuzca bu yöntemin sıkça kullanılmasına ve bu sayede vatandaşın “Adalete Hızlı
Erişiminin” sağlanması hususunda çok önemli katkılar sağlamasının yanı sıra idarelerce de bu
yöntemin benimsenmesine katkıda bulunmuştur.
Bu kapsamda Ocak- Haziran 2018 döneminde “Çözüme Kavuşturulan Dosya Sayısı” 1.629 olup,
bunların 1.478 adedi “Dostane Çözüm Kararı” ile 151 adedi ise Gönderme Kararı ile
gerçekleştirilmiştir.
Tablo 5: 2018 İlk Yarısında Dostane Çözüm Yoluyla Çözüme Kavuşturulan Dosya Dağılımı
Gönderme Kararı
Dostane Çözüm
Dostane Çözüm ile Kararı ile İle TOPLAM
Sonuçlandırılan Toplam
Şikâyet Sayısı 1.478 151 1.629
%90,73 %9,27
Diğer yandan 2018 yılının ilk yarısında dostane çözüm kararı ile sonuçlandırılan dosya sayısı 2017
yılı ile karşılaştırdığında; 2017 yılı için 878 adet olan bu sayının 2018 Ocak- Haziran döneminde
%63,10 artışla 1.432 olarak gerçekleştiği görülmektedir.
Tablo 6: 2018- 2017 Dönemsel Bazlı Dostane Çözüm Kararı İle Sonuçlandırılan Dosya
Dağılımı
Artış Oranı
2017 2018 %
Karşılaştırılan Dönem
(30 Haziran) (30 Haziran)
Dostane Çözüm ile Sonuçlandırılan 878 1478 68,34%
Toplam Şikâyet Sayısı
24