Page 131 - KDK
P. 131
ülkemizde protesto etmek amacı ile gerçekleştirilen olaylar esnasında,
bir gün içerisinde toplam 400 bin sahte (fake) twitter hesabının
açılması ve aktif olarak gerçek dışı, tehditkâr, saldırgan ve top-
lumsal düzenin ortadan kaldırılmasını hedefleyen paylaşımlar
yaymak sureti ile yaşandığı tespit edilmiştir. Bu denli köklü ve
geniş kapsamlı toplumsal çalkantıya ve kamu düzeninin aksamasına
yol açan bir olayın, saf bir özgürlük mücadelesi olarak sunulması,
hiçbir ülkede kabul göremez.
15) Kamu Denetçiliği Kurumumuz vermiş olduğu çok sayıda
kararda, özgürlüğün toplumsal gelişmenin en temel dinami-
ği olduğunu belirtmiş, bunun korunması ve geliştirilmesi ge-
reğinin altını çizmiş ve somut olayların mahiyetine göre ilgili
kamu idarelerini hatalı bulmuştur. Fakat bu durum, özgürlük
mücadelesi altında, meşru hukuk düzeninin altını oymayı veya
kamu düzeninin ortadan kaldırılmasını hedefleyen olayların
temize çıkarılması sonucunu doğuramaz. Bu tür hukuk dışı
mücadeleler, hiçbir zaman, hiçbir ülkede hukuki koruma altı-
na giremez. Demokrasilerde, siyasi iktidarlara yönelik muhalif
görüşler, ancak ve ancak meşru yollar ile sergilenmelidir.
16) “Kamu düzeni” ile “özgürlükler rejimi” arasındaki denge, esa-
sen kâğıt üzerindeki basitlikten uzak, toplumsal hayatın içerdiği ay-
rıntılar eşliğinde çok karmaşık ve değişken bir meseledir. Bu aşamada,
toplumsal gelişimini sağlamış ülkeler dâhil tüm ülkelerin kamu idare-
lerince her an teyakkuzda bulunmayı ve önlem almayı, reform yürüt-
meyi ve özellikle kollukla ilgili faaliyetleri yürüten birimlerin gözetim
ve denetimini gerektiren bir süreçtir. İnternet politikalarının oluştu-
rulması alanında, ilgili kamu idaresinin, özellikle yurtdışı servis ve
içerik sağlayıcıları tarafından özgürlük mücadelesi görüntüsü altında
sunulan ama diplomatik bir rekabet unsuru içeren manevralarına kar-
şı, daha etkili mücadele etmeleri gerektiği değerlendirilmektedir. Zira
ilgili kamu idaresinin zaman zaman başvurduğu tedbirlerin, özgürlük-
lerin kısıtlandığı yönünde kamuoyunda duyulan kaygıyı ortadan kal-
dıracak gerekçeler içermediği görülmektedir. Bu noktada, https tabanlı
yurtdışı servis sağlayıcılarının ulusal mahkeme kararlarını uygulama-
maları ve bu siteler üzerinde URL bazlı engellemenin yapılamaması
meselesi karşısında alternatif tedbirler (mesela elde edilen reklam ge-
lirleri üzerinden tedbir uygulama vb.) geliştirmesi ciddi bir öncelik arz
126 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU