Page 135 - KDK
P. 135

tarafından kaldırılması gibi. İkinci usulde ise söz konusu gazetenin
            internet üzerinden yayın yapmasını temin eden erişim sağlayıcının
            engelleme yapması esastır. Söz konusu erişim sağlayıcının bu uygula-
            masına, bazen hakkı ihlal edilen gerçek veya tüzel kişilerin başvuruları,
            bazen de idari veya adli mercilerin kararları dayanak oluşturmaktadır.
            İkinci usulün bir parçası olarak bazı durumlarda, erişim sağlayıcının
            bir eylemde bulunması beklenmeksizin, ilgili kamu idaresinin teknik
            imkânlar ile müdahale ederek, sakıncalı içeriği yayan içerik sağlayıcının
            yayınına erişimi engellemesi de söz konusudur. Bu yöntem, uyar-kal-
            dır yöntemi olarak isimlendirilen yöntemle benzerlik göstermektedir.
            Uyar-kaldır yönteminde, ilgili kamu idaresinin ikazının gereğini yeri-
            ne getirmeyen içerik sağlayıcının yayını engellenebilmektedir. Bu en-
            gelleme genelde ve tercihen URL bazlı olarak gerçekleştirilmektedir.
            Bu sayede içerik sağlayıcının internet sayfasının tamamı değil, sadece
            sakıncalı yayının yer aldığı kısım engellenmektedir.
               23) URL bazlı engellemenin yapılamadığı https uzantılı yurt dışı
            içerik sağlayıcılarının, her ülke hukukuna göre faaliyetlerini düzenle-
            yebilmelerinin mümkün olmadığı, bir ülkede illegal sayılan fiilin bir
            başka ülke nezdinde legal olabileceği, bundan dolayı Türkiye’nin
            kamu güvenliği sebebiyle yaptığı taleplerin özellikle Twitter
            vb. şirketler tarafından çok düşük oranda karşılandığı görül-
            mektedir. Bu durumda ise yani URL bazlı erişim engelleme ta-
            leplerinin  yurtdışı  içerik  sağlayıcıları  tarafından  geri  çevril-
            mesi durumunda, ilgili kamu idaresi tarafından siteye erişim
            tümden engellenmesi cihetine gidilmektedir. Bu ise özgürlük
            boyutunda ciddi sıkıntıların doğmasına yol açmaktadır.

               24) Diğer birçok ülkenin aksine ülkemizde, internetin düzenlenme-
            si konusunda uzunca bir süre müdahaleci bir anlayış güdülmemiş; in-
            ternet kaynaklı suçlarla, genel hükümler uyarınca mücadele edilmeye
            çalışılmıştır. Gündelik hayatın her alanına girmesi üzerine internetin,
            gerçek ve özel hukuk tüzel kişileri ile devlet açısından içerdiği potan-
            siyel risklerden hareketle, özellikle 2709 sayılı Türkiye Cumhuriyeti
            Anayasasında belirtilen ailenin, çocukların ve gençlerin korunmasına
            dair  hükümlerin  işlerliğini  sağlamak amacıyla  04/05/2007  tarih ve
            5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlen-
            mesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi
            Hakkında Kanun kabul edilmiştir.




           130   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140