Page 335 - KDK
P. 335
Anayasanın “Devletin temel amaç ve görevleri “başlıklı 5 inci mad-
desinde; kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve
adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik
ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddî ve manevî varlığının ge-
lişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmak, devletin temel amaç
ve görevleri arasında sayılmıştır.
Anayasanın “Kanun önünde eşitlik “başlıklı 10 uncu maddesin-
de; herkesin, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din,
mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde
eşit olduğu, Devletin, bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yü-
kümlü olduğu, özürlüler için alınacak tedbirlerin eşitlik ilkesine aykırı
sayılmayacağı belirtilmiştir.
Anayasanın “Eğitim ve öğrenim hakkı ve ödevi “başlıklı 42 nci
maddesinin yedinci fıkrasında; kimsenin eğitim ve öğretim hak-
kından yoksun bırakılamayacağı; devletin, durumları sebebiyle özel
eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak tedbirleri alacağı ifade
edilmiştir.
8) 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun’un “Ayrımcılık “baş-
lıklı 4/A maddesinde; Eşitliği sağlamak ve ayrımcılığı ortadan kal-
dırmak üzere engellilere yönelik makul düzenlemelerin yapılması için
gerekli tedbirlerin alınacağı; Engellilerin hak ve özgürlüklerden tam ve
eşit olarak yararlanmasını sağlamaya yönelik alınacak özel tedbirlerin
ayrımcılık olarak değerlendirilemeyeceği,
“Eğitim ve Öğretim “başlıklı 15. maddesinde;
Hiçbir gerekçeyle engellilerin eğitim almasının engellenemeyeceği;
engellilerin, özel durumları ve farklılıkları dikkate alınarak, yaşadıkla-
rı çevrede bütünleştirilmiş ortamlarda, eşitlik temelinde, hayat boyu
eğitim imkânından ayrımcılık yapılmaksızın yararlandırılacakları;
genel eğitim sistemi içinde engellilerin her seviyede eğitim almasını
sağlayacak bütünleştirici planlamalara yer verileceği, hüküm altına
alınmıştır.
9) Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi’nin “Eşitlik
ve Ayrımcılık Yapılmaması “başlıklı 5 inci maddesinde Taraf Dev-
letlerin;
330 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU