Page 335 - KDK
P. 335

Anayasanın “Devletin temel amaç ve görevleri “başlıklı 5 inci mad-
            desinde; kişinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve
            adalet ilkeleriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik
            ve sosyal engelleri kaldırmaya, insanın maddî ve manevî varlığının ge-
            lişmesi için gerekli şartları hazırlamaya çalışmak, devletin temel amaç
            ve görevleri arasında sayılmıştır.
               Anayasanın “Kanun önünde eşitlik “başlıklı 10 uncu maddesin-
            de; herkesin, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasî düşünce, felsefî inanç, din,
            mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde
            eşit olduğu, Devletin, bu eşitliğin yaşama geçmesini sağlamakla yü-
            kümlü olduğu, özürlüler için alınacak tedbirlerin eşitlik ilkesine aykırı
            sayılmayacağı belirtilmiştir.
               Anayasanın  “Eğitim ve öğrenim hakkı  ve ödevi “başlıklı  42  nci
            maddesinin yedinci fıkrasında; kimsenin eğitim ve öğretim hak-
            kından yoksun bırakılamayacağı; devletin, durumları sebebiyle özel
            eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak tedbirleri alacağı ifade
            edilmiştir.
               8) 5378 sayılı Engelliler Hakkında Kanun’un “Ayrımcılık “baş-
            lıklı 4/A maddesinde; Eşitliği sağlamak ve ayrımcılığı ortadan kal-
            dırmak üzere engellilere yönelik makul düzenlemelerin yapılması için
            gerekli tedbirlerin alınacağı; Engellilerin hak ve özgürlüklerden tam ve
            eşit olarak yararlanmasını sağlamaya yönelik alınacak özel tedbirlerin
            ayrımcılık olarak değerlendirilemeyeceği,
               “Eğitim ve Öğretim “başlıklı 15. maddesinde;
               Hiçbir gerekçeyle engellilerin eğitim almasının engellenemeyeceği;
            engellilerin, özel durumları ve farklılıkları dikkate alınarak, yaşadıkla-
            rı çevrede bütünleştirilmiş ortamlarda, eşitlik temelinde, hayat boyu
            eğitim imkânından ayrımcılık yapılmaksızın yararlandırılacakları;
            genel eğitim sistemi içinde engellilerin her seviyede eğitim almasını
            sağlayacak  bütünleştirici  planlamalara  yer  verileceği,  hüküm  altına
            alınmıştır.

               9) Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi’nin “Eşitlik
            ve Ayrımcılık Yapılmaması “başlıklı 5 inci maddesinde Taraf Dev-
            letlerin;






           330   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   330   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340