Page 184 - KDK
P. 184

veya bilgi edinme hakkının kapsamını daraltacak uygulamalar yapıla-
            rak söz konusu hakkın gereği gibi kullanılamamasına yol açılmasını
            önlemek amacıyla oluşturulan Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu
            4982 Sayılı Kanunun ve 27/04/2004 tarihinde yayımlanarak yürür-
            lüğe giren Yönetmeliğin uygulamasında belirleyici bir rol üstlendiği
            belirtilmiştir.
               20) Söz konusu şikâyete benzer başvuruyla ilgili Kamu Başdenetçi-
            sinin 06/04/2016 tarih ve 2015/4974 sayılı Ret Kararında;
               20.1) “Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’na göre herkes bilgi edin-
            me hakkına sahiptir. Böylece, kamu kurum ve kuruluşlarıyla
            kamu kurumu niteliğinde meslek kuruluşları, Bilgi Edinme
            Hakkı kapsamında kendilerine yapılan başvuruları bu Kanun-
            da yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi baş-
            vuranların yararlanmasına sunmakla yükümlü kılınmışlardır.
            Kurum ve kuruluşların yükümlülüklerinin kapsamının ne olduğu ve
            bilgi verme yükümlülüğünün sınırlarının neler olduğu yasa koyucu ta-
            rafından belirlenmiştir.
               20.2) Buna göre, Kanunun “Bilgi Edinme Hakkının Sınırları
            “başlıklı Dördüncü Bölümü incelendiğinde örneğin; Devlet sırrı-
            na, ülkenin ekonomik çıkarlarına, istihbarata, idarî soruşturmaya
            (bkz pr. 13.6), adlî soruşturma ve kovuşturmaya ilişkin bilgi ve
            belgeler belirli nitelikleri haiz olmaları koşuluyla kapsam dışı
            bırakılmışlardır. Benzer bir şekilde özel hayatın gizliliği, haberleş-
            menin gizliliği ihlaline sebep olacak bilgi ve belge talepleriyle, ticarî sır
            niteliğindeki bilgi ve belgeler ile Kurum içi düzenlemeler de (bkz pr.
            13.8), Kanun kapsamı dışında bırakılmıştır.”

               21) Anayasamız ile koruma altına alınan bilgi edinme hakkı da el-
            bette diğer haklar gibi sınırsız değildir. Bu hak yalnızca Anayasa’nın
            13. maddesinde belirtilen güvencelere ve özellikle ölçülülük ilkesine
            uygun olarak sınırlanabilmektedir. 4982 Sayılı Kanunun 19’uncu mad-
            desinde idari soruşturmalarda kuralın açık olduğu görülmekte, say-
            ma yoluyla sınırlı ve belirli konularda açıklanmaları veya zamanından
            önce açıklanmaları zarar doğurma ihtimali bulunan idari soruşturma-
            ya ilişkin bilgi veya belgelerin bilgi edinme hakkı kapsamı dışında ol-
            duğu öngörülmektedir. Yine Kanunun 20’inci maddesi aynen 19’uncu
            maddedeki  idari  soruşturmalarda  olduğu gibi, adli  soruşturma  ve




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  179
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189