Page 186 - KDK
P. 186
üncü maddesindeki zorla çalıştırma yasağının, 13 üncü maddesindeki
etkili başvuru hakkının ve 17 ‘nci maddesindeki hakları kötüye kullan-
ma yasağının ihlal edildiğine dair herhangi bir bilgi ve bulguya rast-
lanmadığı gibi şikâyete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları
Evrensel Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı
ve güvence altına alınmış olan başkaca bir insan hakkı ihlalinin tespit
edilemediği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
F. İyi Yönetişim İlkeleri Yönünden Değerlendirme
26) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anla-
yışında idarelerden sadece hukuka uygun hareket etmeleri değil aynı
zamanda iyi yönetim ilkelerine de uygun işlem tesis etmeleri beklen-
mektedir.
27) 28/03/2013 tarihli ve 28601 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin “İyi Yönetim İlkeleri
“başlıklı 6’ncı maddesinde “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken
idarenin, insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uy-
gunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük, yetkinin kötüye kullanıl-
maması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap veri-
lebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması,
dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede
karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yolla-
rının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin bildirilmesi, kişisel ve-
rilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem ile
tutum ve davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim
ilkelerine uyar. “hükmü yer almaktadır. Söz konusu Yönetmelik hük-
münde yer alan ilkelerin kaynağını teşkil eden Avrupa Birliği Temel
Haklar Şartının 41’inci maddesinde de iyi yönetim hakkından bahse-
dilmekte olup, benzer ilkelere Avrupa Parlamentosu tarafından kabul
edilen “Avrupa Doğru İdari Davranış Yasasında da yer verilmiştir.
28) Söz konusu ilkeler yönünden yapılan değerlendirme neticesin-
de; somut olayda Kurumumuzca istenilen bilgi ve belgeleri İdarenin
yasal süresi içerisinde gerekçeli olarak Kurumumuza gönderdiği, ayrı-
ca İdarenin şikâyetçinin taleplerini makul sürede, gerekçeli olarak ce-
vapladığı bu yönüyle İdarenin kanunlara uygunluk, hesap verilebilir-
lik, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 181