Page 418 - KDK
P. 418
sporuna geldiğinde spor öğretmenlerinin ders içerisinde çocuğun
davranışlarını gözlemleyerek çocuk hakkında daha detaylı bilgi sahibi
olabileceklerinin ve gelişme göstermesi halinde çocuğun tekrardan ha-
vuz sporuna yönlendirilmesinin değerlendirilebileceğinin şikâyetçiye
iletildiği anlaşılmaktadır.
17) Engelli öğrencinin Küçükçekmece Kaymakamlığına bağlı oku-
lundan alınan değerlendirme yazısında da, çocuğun durumuna ilişkin
benzer değerlendirmelerde bulunulduğu ve çocuğun durumunun su
sporlarına katılım yönünden risk taşıdığının belirtildiği görülmüştür.
18) Anayasanın 2 nci maddesinde, Türkiye Cumhuriyetinin nite-
likleri arasında sosyal devlet ilkesine yer verildiği; 5 inci maddesinde
ise, kişilerin ve toplumun refah, huzur ve mutluluğunu sağlama; ki-
şinin temel hak ve hürriyetlerini, sosyal hukuk devleti ve adalet ilke-
leriyle bağdaşmayacak surette sınırlayan siyasal, ekonomik ve sosyal
engelleri kaldırma ve insanın maddî ve manevî varlığının gelişmesi
için gerekli şartları hazırlamaya çalışmanın devletin temel amaç ve gö-
revleri arasında sayıldığı dikkate alındığında; konunun sosyal devlet
ilkesi çerçevesinde ele alınması gerekliliği söz konusudur. “Sosyal dev-
let “ilkesine ilişkin olarak Anayasa Mahkemesi kararlarında egemen
olan görüşe göre; sosyal devletin görevi, kişinin onurlu bir yaşam sür-
dürmesi, maddi ve manevi varlığını bu yönde geliştirmesi için gerekli
koşulları oluşturmak, güçsüzleri güçlüler karşısında koruyarak gerçek
eşitliği, yani sosyal adaleti, sosyal gönenci, sosyal güvenliği ve toplum-
sal dengeyi sağlamaktır. Anayasanın 42 nci maddesinde devletin, du-
rumları sebebiyle özel eğitime ihtiyacı olanları topluma yararlı kılacak
tedbirleri alacağı belirtilmiş olup, bu düzenleme devletin sosyal ada-
leti sağlama görevi ve sosyal devlet olma niteliğinin de bir sonucudur.
19) Anayasanın 90 ıncı maddesine göre kanun hükmünde kabul
edilen Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesi gereğince, söz-
leşmeye taraf olan devletler, tüm insan haklarının ve temel özgür-
lüklerin evrensel, bölünmez, birbiriyle bağlantılı ve karşılıklı bağımlı
olma niteliği ile engelli bireylerin bu haklardan herhangi bir ayrımcı-
lığa uğramaksızın yararlanmalarının güvence altına alınması gerekli-
liğini teyit etmişler ve fiziksel, sosyal, ekonomik ve kültürel çevreye,
sağlık, rehabilitasyon ve eğitim hizmetlerine, bilgiye ve iletişime
erişimin, engellilerin tüm insan haklarından ve temel özgürlüklerden
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 413