Page 419 - KDK
P. 419
tam yararlanmasını sağlamadaki önemini kabul ederek söz konusu
sözleşmeyi imzalamışlardır. Bu uzlaşı ve ortak anlayış doğrultusunda
taraf devletler, engellilerin “fırsat eşitliği “temelinde ve ayrımcılık ya-
pılmaksızın ihtiyaçlarına göre düzenleme yapmak yükümlülüğü altına
girmişlerdir.
20) Gerek uluslararası sözleşmelerin gerekse de ulusal düzenle-
melerin getirdiği yükümlülükler çerçevesinde engelli kişilerin zihin-
sel, sosyal ve mesleki kabiliyetleri elde etmeleri ve sürdürmeleri
ve yaşamın bütün yönlerine tam olarak dahil olmaları ve katılmaları
için devletlerin etkin ve uygun önlemler alması gerekmekle birlikte,
söz konusu etkin ve uygun önlemlerin çocuklar için en yüksek yararı
sağlamayacağı durumlarda çocuğun yüksek yararının gözetilmesi
gerekmektedir.
21) 9 ila 13 üncü paragraflarda yer verilen mevzuat hükümleri çer-
çevesinde engelli çocukların rehabilitasyonu ile ilgili olarak İstanbul
Büyükşehir Belediyesi tarafından sunulan rehabilitasyon hizmetleri
kapsamında, şikâyetçinin çocuğunun su sporları rehabilitasyon hiz-
metlerinden yararlandırılması yönündeki talebinin ilgili Değerlendir-
me Komisyonunca reddedilmesinde, diğer kriterlerin yanında, çocu-
ğun havuzda kullanılan yardımcı aparatlardan kurtularak boğulma
riski taşıması ve havuz tehlikesinin farkında olmaması gibi hususların
ret gerekçesinde temel alındığı, çocuğun su sporları yönünden taşıdığı
hayati riskin ilgili Kaymakamlık tarafından da teyit edildiği, dolayı-
sıyla çocuğun yaşam hakkının gözetilerek gerek Birleşmiş Milletler
Çocuk Haklarına İlişkin Sözleşmede gerekse Birleşmiş Milletler Engel-
li Hakları Sözleşmesinde yerini bulan “her karar ve eylemde çocuğun
yüksek menfaatinin gözetileceği “temel ilkesinin yerine getirildiği, do-
layısıyla idarenin şikâyetçinin çocuğunu havuz sporuna kabul etme-
yerek salon sporuna yönlendirmesi işleminde hukuka ve hakkaniyete
aykırılık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.
22) Diğer taraftan idare, boğulma riskini gözeterek havuz spor-
larından yararlanma talebini geri çevirmekle birlikte çocuğun salon
sporuna kabul edileceğini ve spor yapma olanağının sağlanacağını, bu
sayede spor öğretmenleri tarafından yakından gözlemlenerek gelişme
göstermesi halinde havuz sporuna yönlendirilebileceğini belirtmek su-
retiyle pozitif ayrımcılığı gözeterek yerinde bir yaklaşım sergilemiştir.
414 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU