Page 473 - KDK
P. 473
7.2. “Kanunun ruhu “ya da konu itibarıyla mevzuatın ruhu, temel
olarak, bir mevzuatın ardında yatan niyet, hedef ve öngörüden hare-
ketle, mevzuata yorum getirmeyi içermektedir.
“Bu perspektifle engelli bireylerin ÖTV muafiyeti kapsamına
mevzuata bakıldığında: engelli bireylerin bir aracın iktisabında
ÖTV’den muaf tutulması uygulaması, temel olarak, engelinin
araç kullanmada bir dezavantaj yaratan fonksiyon kaybına sa-
hip olması ya da özel tertibat olsa dahi aracı kullanamaması
düşüncesi üzerine inşa edilen bir pozitif ayrımcılık uygulama-
sıdır.”
7.3. Engellilerin araç alımında ÖTV’den muaf tutulması konusun-
da 2002 yılında yapılan düzenlemede sadece özel tertibat ile araç kul-
lanabilecek kişilere yönelik şeklinde getirilmiştir. Bunun ardından,
2004 yılında 4760 sayılı Kanunun 7. maddesinde yapılan değişiklikle,
engellilik derecesi %90’ın üzerinde olan engellilere da ÖTV muafiyeti
yoluyla araç alımı hakkı tanımıştır.
Bahsi geçen Özel Tüketim Vergisi Kanunu’nda değişiklik yapılması-
nı öngören düzenleme çıkmadan önce Tasarı ve Plan ve Bütçe komis-
yonunda oluşturulan gerekçesindeki izahat bunu doğrulamaktadır.
Yasal gerekçede kanunun ilgili maddesi şu düşünce ile izah edilmekte-
dir. “Malûl ve engelli vatandaşların ÖTV ödemeksizin araç edinebilme
hakları genişletilerek, sakatlık derecesi
% 90 veya fazla olan malul ve engellilerin maddede belirlenmiş
araçları, tadilat yaptırılıp yaptırılmadığına bakılmaksızın ÖTV’siz edi-
nebilme imkânı sağlanmıştır. Ayrıca malul ve engellilerin sakatlık de-
recesine bakılmaksızın, sakatlığına uygun hareket ettirici özel tertibat
yapılan araçları bizzat kullanma amacıyla ilk iktisabında uygulanan
ÖTV istisnası da, kapsamdaki araçlar; otomobil, kapalı kasa kamyonet
ve motosikletler ile sınırlandırılarak muhafaza edilmektedir.”
Ancak sağlanan bu haktan kastın engellinin kendisinin araç
kullanamadığı halleri kapsadığı açıktır. Nitekim Karayolları Tra-
fik Yönetmeliğinin engellilerin aldıkları araç konusunda düzenleme
getiren 53. maddesi, %90’ın üzerinde engelli olan bireylere tanınan
hakkın, aracı kendisinin kullanamaması koşuluna bağlandığına işaret
etmektedir. Bu düşünceyi doğrular biçimde yönetmelik maddesinde
bu araçların trafik tescil kayıtlarında sadece engellinin yakınları ve iş
468 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU