Page 479 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 479

mali yükümlülüklerde adaletli ve dengeli bir dağılımın öngörüldüğü;
              oysa konulan SGDP mükellefiyetinin adil olmadığı gibi, Devletin açı-
              ğını kapatmak üzere getirildiği, SGDP’nin Bağ Kur’un finansman açığı
              sorununa çözüm aramak amacıyla düzenlendiği, oysa finansman açı-
              ğının kapatılabilmesi için yapılması gerekenin sigortalılığın yaygın-
              laştırılması, kaçak çalışmaların önlenmesi olduğu, Devletin en kolay
              yolu seçerek, karşılıksız olarak ve hiçbir risk üstlenmeden vatandaştan
              prim kesme yoluna gittiği, bunun adil olmadığı; SGDP alınması sure-
              tiyle karşılıksız bir paranın tahsil edildiği, bunların karşılığında bir
              hizmet veya bir semere hakkının tanınmadığı, bu durumun angarya
              yasağı içinde değerlendirilebileceği; bütün bu nedenlerle itiraz konusu
              yasa kuralının Anayasanın 2, 18, 49, 55, 60, 65 ve 73 üncü maddeleri-
              ne aykırı olduğu iddia edilmiştir.
                 Anayasa’nın 2. maddesindeki hukuk devleti ilkesiyle toplum ya-
              şamında eşitlik temeline dayanan adil bir hukuk düzeni kurulması
              amaçlanmıştır. Sosyal güvenlik destek primi uygulamasıyla, çalışma-
              ya devam ederek kazanç sağlayanlarla sağlamayanlar arasında adil bir
              dengenin kurulması amaçlanmaktadır.
                 Sosyal güvenlik destek primi, sosyal güvenlik kurumlarının mali
              yapılarının güçlendirilmesi ve böylece sosyal sigortacılık faaliyetinin
              sürdürülebilmesi amacına yöneliktir. SGDP uygulamasının sosyal
              güvenlik sistemi çerçevesinde değerlendirilmesi yapıldığında, emek-
              li olan bir sigortalının işine devam etmesinin, hem istihdamı menfi
              yönde etkilediği, hem de sigortalı sayısının artmasını engellediği or-
              taya çıkmaktadır. Dolayısıyla, emekli olan kişilerin işlerini başkalarına
              devretmek suretiyle genç sigortalıların sisteme dahil olmalarını teşvik
              etmeleri, bu mümkün olmadığı takdirde, alınacak sosyal güvenlik des-
              tek primi ile sisteme katkılarının sağlanmasının hedeflendiği anlaşıl-
              maktadır.
                 İtiraz konusu yasa kuralında yer alan sosyal güvenlik primine iliş-
              kin düzenleme, Anayasanın 60. maddesinde yer alan “Herkes sosyal
              güvenlik hakkına sahiptir. Devlet, bu güvenliği sağlayacak gerekli ted-
              birleri alır ve teşkilatı kurar.” şeklindeki anayasal düzenleme çerçeve-
              sinde değerlendirildiğinde; herkesin sosyal güvenlik hakkından yarar-
              lanabilmesi bakımından sosyal güvenlik kurumlarının mali yapılarının
              güçlendirilmesine ihtiyaç bulunduğu yadsınamaz. Bu bağlamda, itiraz





            478   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   474   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484