Page 479 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 479
mali yükümlülüklerde adaletli ve dengeli bir dağılımın öngörüldüğü;
oysa konulan SGDP mükellefiyetinin adil olmadığı gibi, Devletin açı-
ğını kapatmak üzere getirildiği, SGDP’nin Bağ Kur’un finansman açığı
sorununa çözüm aramak amacıyla düzenlendiği, oysa finansman açı-
ğının kapatılabilmesi için yapılması gerekenin sigortalılığın yaygın-
laştırılması, kaçak çalışmaların önlenmesi olduğu, Devletin en kolay
yolu seçerek, karşılıksız olarak ve hiçbir risk üstlenmeden vatandaştan
prim kesme yoluna gittiği, bunun adil olmadığı; SGDP alınması sure-
tiyle karşılıksız bir paranın tahsil edildiği, bunların karşılığında bir
hizmet veya bir semere hakkının tanınmadığı, bu durumun angarya
yasağı içinde değerlendirilebileceği; bütün bu nedenlerle itiraz konusu
yasa kuralının Anayasanın 2, 18, 49, 55, 60, 65 ve 73 üncü maddeleri-
ne aykırı olduğu iddia edilmiştir.
Anayasa’nın 2. maddesindeki hukuk devleti ilkesiyle toplum ya-
şamında eşitlik temeline dayanan adil bir hukuk düzeni kurulması
amaçlanmıştır. Sosyal güvenlik destek primi uygulamasıyla, çalışma-
ya devam ederek kazanç sağlayanlarla sağlamayanlar arasında adil bir
dengenin kurulması amaçlanmaktadır.
Sosyal güvenlik destek primi, sosyal güvenlik kurumlarının mali
yapılarının güçlendirilmesi ve böylece sosyal sigortacılık faaliyetinin
sürdürülebilmesi amacına yöneliktir. SGDP uygulamasının sosyal
güvenlik sistemi çerçevesinde değerlendirilmesi yapıldığında, emek-
li olan bir sigortalının işine devam etmesinin, hem istihdamı menfi
yönde etkilediği, hem de sigortalı sayısının artmasını engellediği or-
taya çıkmaktadır. Dolayısıyla, emekli olan kişilerin işlerini başkalarına
devretmek suretiyle genç sigortalıların sisteme dahil olmalarını teşvik
etmeleri, bu mümkün olmadığı takdirde, alınacak sosyal güvenlik des-
tek primi ile sisteme katkılarının sağlanmasının hedeflendiği anlaşıl-
maktadır.
İtiraz konusu yasa kuralında yer alan sosyal güvenlik primine iliş-
kin düzenleme, Anayasanın 60. maddesinde yer alan “Herkes sosyal
güvenlik hakkına sahiptir. Devlet, bu güvenliği sağlayacak gerekli ted-
birleri alır ve teşkilatı kurar.” şeklindeki anayasal düzenleme çerçeve-
sinde değerlendirildiğinde; herkesin sosyal güvenlik hakkından yarar-
lanabilmesi bakımından sosyal güvenlik kurumlarının mali yapılarının
güçlendirilmesine ihtiyaç bulunduğu yadsınamaz. Bu bağlamda, itiraz
478 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU